• Anonym (Försäkring)

Försäkring diabetes, någon kunnig?

Hej.

Ska försöka hålla mig kortfattat.

Tecknade en sjuk & efterlevnadsförsäkring åt sambon 29 december, han ringde in om något helt annat men slutade med att han tecknade en sådan också.

Har precis fått veta att vi väntar andra barnet och har väl egentligen bara smått prata om att det kan vara bra att ha sådan försäkring på oss själva också.

Idag får han brev på kivra att han fått remiss till diabetesläkare för utredning av diabetes typ 1?!

Gick in på 1177.se och såg att de fanns en journal från 30 december där de antecknar nyupptäckt diabetes för utredning hos läkare. Han var hos arbetsgivarens ?hälsocentral? för årlig blodprov, EKG med mera och det är dom som skickat det alltså...

Sambon har inte haft några som helst symtom på diabetes. Tydligen har han högt blodsocker enligt journalen, men INGA symtom som han känner av. Han har INGEN i släkten som har eller haft diabetes heller!

Vet någon här ifall hans sjukförsäkring gällande sjukdomar kommer gälla och kunna ersätta han för detta?

Visserligen är de tecknad en dag innan journalen skrevs men varken han eller jag kan ens förstå hur de kan misstänka diabetes.... är väl i någon sorts chock.. vi lever hälsosamt och tränar...

Tror ni han har någon chans att få ersättning för detta?

Han är 23 år

• Svar på tråden Försäkring diabetes, någon kunnig?
  • Anonym (M)

Diabetes typ 1 är en autoimmun sjukdom och det spelar ingen roll om man levt hälsosamt och nyttigt innan man får diagnosen. Kroppens eget immunförsvar attackerar cellerna som gör insulin. Att han heller inte har diabetes i släkten spelar heller inte så stor roll i detta läget.

Bra att han har fått en remiss då man kan bli väldigt sjuk. Så får ni se vad läkaren säger. Men i dagens läge finns det suveräna hjälpmedel som underlättar jättemycket!

Han borde få pengar (räknas som 10-15 % funktionsnedsättning) men försäkringsbolaget kan ju krångla.

• Anonym (Kanske)

Bara vissa försäkringsbolag ersätter typ 2. Har han ingen egen diagnosförsäkring kanske han är försäkrad via sitt fack? Kolla upp vad han redan har för försäkringar för skaffar han en nu kan det nog vara för sent.

• Anonym (Myran)

Har han tecknat en sjukförsäkring eller en sjukdomsfall försäkring? Det är skillnad på dom. En sjukförsäkring innebär att han får pengar för inkomstbortfall om han blir sjukskriven pga sjukdom. Denna brukar ha som krav att du från försäkringen tecknades. att du ska ha jobbat 90 dagar från den dagen försäkringen tecknades för att kunna få ersättning om du blir sjukskriven.

Har han tecknat en sjukdomsfall försäkring täcker den för sjukdomar som upptäcks från de datum den är tecknad. Du behöver inte ha fått någon diagnos eller liknande det räcker med att de börjar misstänka sjukdom i form av att blodprover tagits m.m

"Sjukdom anses ha visat sig vid den tidpunkt när sjukdomen

eller symtom på sjukdomen första gången konstaterades i

samband med hälso- eller sjukvårdskontakt, oavsett om rätt

diagnos då kunde fastställas." Kopierat från Folksam.

Dvs att tog han blodprover som visade på förhöjt värde att blodsockret innan försäkringen tecknades. Så gäller inte försäkringen. Han behöver alltså inte ha fått resultatet på proverna utan räcker att de är tagna. Så var han till företagshälsovården innan den 29 dec?

• Anonym (Försäkring)

Hej! Ja han var och tog blodprov någon dag innan försäkringen tecknades. Ett sånt här årligt besök hos företagshälsovården.

Aldrig haft avvikande svar på dom förut.. nu helt plötsligt har han diabetes typ 1. Dock inga övriga symtom.

Tror han ska ha genom facket också. Verkade som det när jag kollade upp det. Varit medlem där i flertal år också.

Livförsäkring har han tecknat för 2 år sedan som ?tur är?...

Hur ser det ut som för anhöriga till diabetes 1? Finns det liksom utbildning man kan få? Jag är själv 23 är också. Men har noll koll på hur detta fungerar som... tänkte ifall det händer något så man vet vad man ska göra för sambon.. kändes lite som att livet vändes upp och ner nu. Fick reda på det dagen efter ultraljudet för bebisen.

Han ska få en tid om 3 månader dock för utredning, tycker det är så lång tid...

• Mrs Moneybags

Jättekonstigt att han inte får träffa läkare förrän om tre månader? Diabetes typ 1 är ju en ganska akut situation om den inte behandlas. Men den kanske är nyutlöst? Det har som tidigare sagts inte någon koppling till livsstil överhuvudtaget, så vem som helst kan drabbas av diabetes typ 1. Man får absolut utbildning och information på sjukhuset/diabetesmottagningen. Min släkting låg inne i 3 veckor för detta när hon först blev diagnosticerad. Men hon var riktigt dålig när hon kom in också. Nu såhär ca 15 år senare mår hon toppen och har en pump i magen och det funkar super. Hon har även drabbats av glutenintolerans, som kan vara något man drabbas av i samma veva efter vad jag förstår. 

Försäkringen borde gälla, din sambo har ju inte blivit diagnosticerad ännu och det var ju dagen efter han träffade hälsovården? 

• Citronsaft

Har ni kollat villkoren? Där står vilka diagnoser man kan få ersättning för.

• Citronsaft

Även om det bara är en sjuk och efterlevandsför. Så kan det gälla. I vissa såna ingår några få diagnoser.

• Anonym (M)
    Anonym (Försäkring) skrev 2021-01-29 10:46:07 följande:

Hej! Ja han var och tog blodprov någon dag innan försäkringen tecknades. Ett sånt här årligt besök hos företagshälsovården.

Aldrig haft avvikande svar på dom förut.. nu helt plötsligt har han diabetes typ 1. Dock inga övriga symtom.

Tror han ska ha genom facket också. Verkade som det när jag kollade upp det. Varit medlem där i flertal år också.

Livförsäkring har han tecknat för 2 år sedan som ?tur är?...

Hur ser det ut som för anhöriga till diabetes 1? Finns det liksom utbildning man kan få? Jag är själv 23 är också. Men har noll koll på hur detta fungerar som... tänkte ifall det händer något så man vet vad man ska göra för sambon.. kändes lite som att livet vändes upp och ner nu. Fick reda på det dagen efter ultraljudet för bebisen.

Han ska få en tid om 3 månader dock för utredning, tycker det är så lång tid...

3månader låter väldigt länge. Antagligen har han fortfarande insulinproduktion kvar och är inne i sin smekmånadsfas men tycker fortfarande det låter länge.

Så han dricker inte mer än vanligt och även om han dricker massa vatten så blir inte törsten mindre? Kissar mer? Tröttare? Huvudvärk? Tappat i vikt?

Man får lära sig en del på sjukhuset som anhörig. Och det är bra om man då och då hänger med på besök hos diabetessjuksköterskan.

Finns en bok jag själv tycker är bra att ha: Typ 1 diabetes hos barn, ungdomar och unga vuxna- Hur du blir expert på din egen diabetes av Ragnar Hanås. Använder den bara nu jag snabbt måste dubbelkolla om jag tänkt rätt.
  • gungstol

Det blir förmodligen svårt att få ersättning om försäkringen tecknades dagen innan. Jag har för mig att det räknas som en invaliditet på typ 15 procent. Kommer inte ihåg exakt men jag hade lyckats hamna mellan försäkringar och fick ingen ersättning. Annars hade jag fått 180 000.

Tre månader känns länge, att läggas in akut samma dag hade varit rimligare. Det är ändå en livsfarlig sjukdom och det är inte rimligt att låta någon vänta så länge.

Angående utbildning osv - man lär sig. Du får lära dig av honom. Det kommer ta honom ett tag att lära sig själv och du får titta och prata och förstå under tiden. Det är extremt svårt att lära sig från vårdpersonal. Att förstå det grundläggande bl a kring insulinproduktion och blodsocker gör du på en dag och sen lär man sig med tiden. Det är individuellt och framförallt varierar sjukdomen dag till dag och det finns inget facit.

• Anonym (Försäkring)
    Anonym (M) skrev 2021-01-29 22:32:28 följande:

3månader låter väldigt länge. Antagligen har han fortfarande insulinproduktion kvar och är inne i sin smekmånadsfas men tycker fortfarande det låter länge.

Så han dricker inte mer än vanligt och även om han dricker massa vatten så blir inte törsten mindre? Kissar mer? Tröttare? Huvudvärk? Tappat i vikt?

Man får lära sig en del på sjukhuset som anhörig. Och det är bra om man då och då hänger med på besök hos diabetessjuksköterskan.

Finns en bok jag själv tycker är bra att ha: Typ 1 diabetes hos barn, ungdomar och unga vuxna- Hur du blir expert på din egen diabetes av Ragnar Hanås. Använder den bara nu jag snabbt måste dubbelkolla om jag tänkt rätt.

Hej! Ska beställa den där boken och läsa igenom, tack för tipset. :)

Nej han har verkligen inga andra symtom. Varken kissar eller behöver dricka mer. De tog långtidsblodsocker som visade 50 mmol... tror det hette så. Dock var blodproverna ej på fastande mage, de togs 30 minuter efter lunch.

Först hade han gymmat och sedan ätit lunch, sen togs blodproverna.

Tycker det verkar så luddigt skillnaden på diabetes typ 1 och 2, hur kan de redan veta att han har typ 1 innan han blivit utredd?

Och ja, 3 månader tycker jag låter väldigt länge också.

Han har dock en försäkring genom jobbet som ska ge snabbare vård för en självrisk, ska kolla om han kan använda sig utav den!
  • Anonym (M)
    Anonym (Försäkring) skrev 2021-01-30 20:24:20 följande:

Hej! Ska beställa den där boken och läsa igenom, tack för tipset. :)

Nej han har verkligen inga andra symtom. Varken kissar eller behöver dricka mer. De tog långtidsblodsocker som visade 50 mmol... tror det hette så. Dock var blodproverna ej på fastande mage, de togs 30 minuter efter lunch.

Först hade han gymmat och sedan ätit lunch, sen togs blodproverna.

Tycker det verkar så luddigt skillnaden på diabetes typ 1 och 2, hur kan de redan veta att han har typ 1 innan han blivit utredd?

Och ja, 3 månader tycker jag låter väldigt länge också.

Han har dock en försäkring genom jobbet som ska ge snabbare vård för en självrisk, ska kolla om han kan använda sig utav den!

Långtidsvärdet: HbA1c. HbA1c på 50 tyder han ligger på 8,1 i medelblodsockervärde. Det är högre än normalt men inget som skriker att han är akut jättesjuk.

Och med det värdet förstår jag att han inte har symtom.

Sen har jag aldrig tagit HbA1c på fastande mage heller men vet inte hur de gör exakt med friska personer.

Jag minns tyvärr inte vårdens referensvärden då jag själv blev sjuk för 25 år sedan och åkte in som liten med noll insulinproduktion kvar alls. Men det känns lite som de baserar det på hans ålder och hans övrigt friska livsstil.

En typ 2 brukar oftast lida av övervikt eller hög ålder och den är väldigt ärftlig. Kroppen är då insulinresistent och klarar helt enkelt inte av att producera tillräckligt med insulin. Medans en 1:a så har kroppens immunförvar attackerat bukspottkörtelns insulinceller och blir en autoimmunsjukdom.

Sen har vi Lada vilket är en långsam typ 1 diabetes som i flera år kan behandlas som en typ 2 diabetes då cellerna som producerar insulin dör långsamt. Den är vanligare i vuxen ålder.

Behandling:

Diabetes typ 1: insulinbehandlad med sprutor eller pump. Flera gånger per dag och idag har de flesta kontinuerlig blodsockermätning.

Diabetes typ 2: kost, motion, tabletter för att motverka kroppens insulinresistens. Kan i vissa fall behövas insulin.

De flesta jag känner tar bara blodosckret före och efter måltid eller ännu mer sällan.

Jag är verkligen ingen expert på diabetes typ 2 eller Lada då jag själv är en typ 1 som blev väldigt sjuk väldigt fort.
  • Anonym (Försäkring)

Hej igen! Jag vill tacka för alla svar.

Jag ringde till vårdcentralen och fick dit han idag då jag absolut inte tycker att han ska vänta. 3 månader!! På att få hjälp ifall han nu är sjuk.

Blodsockret nu, icke fastande, låg på 5.4 mmol/L

Har inte hört något mer då han fortfarande är kvar där, men tänkte ifall någon här kanske vet?

Tror ni fortfarande att han kan ha diabetes? Detta är andra gången han tar blodsockret.

• Anonym (J)

Typ 1-diabetes har ingenting med träning och gener att göra. Men, hade han haft det sen 30 dec så borde ni ha märkt något (det kan dock ta tid ibland att verkligen märka av det).

Märkligt av vården att inte kolla upp honom tidigare eftersom det är en dödlig sjukdom! Så hade man knappast gjort vid misstanke om cancer.

• Anonym (J)
    Anonym (Försäkring) skrev 2021-02-04 13:33:40 följande:

Hej igen! Jag vill tacka för alla svar.

Jag ringde till vårdcentralen och fick dit han idag då jag absolut inte tycker att han ska vänta. 3 månader!! På att få hjälp ifall han nu är sjuk.

Blodsockret nu, icke fastande, låg på 5.4 mmol/L

Har inte hört något mer då han fortfarande är kvar där, men tänkte ifall någon här kanske vet?

Tror ni fortfarande att han kan ha diabetes? Detta är andra gången han tar blodsockret.

Beror ju på om han fortfarande har insulinproduktion kvar.

Apropå att vara anhörig så fick vi ett möte med en läkare som svarade på lite frågor. Sånt du kan googla dig till. Var ganska värdelöst.

Kan varmt rekommendera Peter Jihdes bok. Där står det mer ingående om saker som sorg, hopplöshet och dödsångest etc.
Svar på tråden Försäkring diabetes, någon kunnig?