• Hejho

    Sambo jobbar borta, orkar inte..

    Hejsan!

    Mår lite dåligt och känner att jag behöver skriva av mig. Kanske är det någon som har samma problem som kan relatera.

    Hur som helst, min pojkvän, och numera sambo sedan ett halvår, jobbar och sover borta på veckorna måndag-torsdag. Åker tidigt måndag och kommer hem middagstid på torsdag. Detta har pågått i ca 8månader och jag vänjer mig inte. Tycker det är så jobbigt. Älskar honom och vill ha en vardag tillsammans med honom. Hatar att behöva somna och vakna ensam. Vi pratar en stund varje kväll, men det fyller liksom inte tomrummet för min del. Nu verkar det dessutom som att han kommer måste fortsätta jobba på annan ort 1-2 år till. Vet inte hur jag ska stå ut.. Han vill såklart helst jobba i staden där vi bor, men finns inte jobb där att få just nu för honom.

    Dessutom jobbar jag varannan helg= inte mycket tid tillsammans. Inte med tanke på att han också vill ha tid för sina intressen och kompisar när han är hemma också eftersom han är borta på veckorna.

    Detta verkar inte vara något större problem för min sambo, tror han tycker det funkar helt okej. Men jag gillar det inte.

    Tilläggas bör att jag har bott ensam flera år utan problem. Har inget problem att va för mig själv. Försöker även sysselsätta mig så mycket som möjligt, men när man landar i soffan/ sängen på kvällen sköljer ensamheten över ändå och tårarna kommer.

    Fler i samma sits? Vad gör man? Har hållit ut i snart ett år nu men vänjer mig inte..

    (Vi är unga och har inga barn.)

  • Svar på tråden Sambo jobbar borta, orkar inte..
  • Räkan77

    Vad finns det för möjligheter att du flyttar med på vardagarna alternativt att ni flyttar dit under något år?

  • Hejho

    Ingen alls tyvärr. Har mitt jobb och plugg i hemorten, och han jobbar ute i skogen..

  • Anonym (gf)

    Din sambo trivs med detta
    Men du ska också trivas!

  • Utvandraren2

    Kan relatera. Jag och min kille bodde i olika länder i flera år, sen flyttade vi ihop i Sverige men han pendlade till jobbet i Norge. Var ofta borta två veckor åt gången. När det var som värst sågs vi bara två helger i månaden pga mitt jobb. Jag förstår att det är jobbigt. Kan ni flytta till stället han jobbar på, tillfälligt?

    Mitt råd är iallafall att satsa på kärleken, man vet aldrig vart den leder en. Så många hinder som vi haft. Vi hade båda kunnat ta den enklare vägen och ge upp flera gånger.

    Nu är vi gifta och har två underbara barn och jobbar båda med det vi vill. Vägen har varit krokig, men värd det!

  • Hejho
    Anonym (gf) skrev 2021-01-26 23:58:31 följande:

    Din sambo trivs med detta

    Men du ska också trivas!


    Ja precis..svårt bara när det inte är någons ?fel?, eftersom han måste ta det jobb han får. Kan liksom inte ställa några krav.
  • Hejho
    Utvandraren2 skrev 2021-01-27 00:04:17 följande:

    Kan relatera. Jag och min kille bodde i olika länder i flera år, sen flyttade vi ihop i Sverige men han pendlade till jobbet i Norge. Var ofta borta två veckor åt gången. När det var som värst sågs vi bara två helger i månaden pga mitt jobb. Jag förstår att det är jobbigt. Kan ni flytta till stället han jobbar på, tillfälligt?

    Mitt råd är iallafall att satsa på kärleken, man vet aldrig vart den leder en. Så många hinder som vi haft. Vi hade båda kunnat ta den enklare vägen och ge upp flera gånger.

    Nu är vi gifta och har två underbara barn och jobbar båda med det vi vill. Vägen har varit krokig, men värd det!


    Åh, jobbigt..starkt av er att klara er igenom det!

    Tyvärr finns ingen möjlighet för oss att flytta dit han jobbar.

    Jag vill verkligen inte ge upp, för jag älskar honom och vill va med honom. Är bara ovissheten just nu som gör det så jobbigt och ensamheten såklart. Ska han va borta 1år, 2år? Kommer han måste jobba borta vartannat år resten av hans arbetsliv? Ingen av oss vet då han har ett jobb med mycket resjobb tyvärr. Vet inte hur jag ska ta upp med honom hur jag känner utan att det låter som att jag vill ge upp och göra honom orolig..
  • Anonym (gf)
    Hejho skrev 2021-01-27 11:01:55 följande:
    Ja precis..svårt bara när det inte är någons ?fel?, eftersom han måste ta det jobb han får. Kan liksom inte ställa några krav.
    Nej du kan väl inte ställa kravet att han inte ska jobba
    Men du är ju inte skyldig att stanna i relationen
  • nomina

    Har du pratat med din sambo om detta?

    Min sambo åker oftast söndag em/kväll o kommer hem fredag kväll.

    Jag har oerhörd separationsångest varje gång han åker. Dock ska han försöka få jobb närmre i oktober, då vi även planerar att göra barn.

    Han vill inte heller vara borta från mig men vi ser det hållbart då det är tillfälligt. Jag tror att du måste ta upp diskussion om detta så ni kan hitta en lösning.

    Lycka till!

  • Ebo88

    Så har vi haft det sedan vi träffades och nu, 9.5 år senare så har vi det fortfarande så fast med en 19månaders också.

    Men till och från så har han turen till att hamna närmre och nu så har dom ett 5års kontrakt i Uppsala (vi bor ca 40 min bort) så nu kom er han oftast hem men ibland ligger han borta. Även fast det är nära så jobbar han 07.00-18.30 och torsdagar så slutar han 14.

    Men detta fungerar givetvis inte för alla

Svar på tråden Sambo jobbar borta, orkar inte..