• Anonym (.)

    Hur behandlar man beläggning på tungan?

    Jag har nu använt tungskrapa ett bra tag och fortfarande har jag den där gråvita beläggningen på tungan.

    Jag använder både tandtråd, tung skrapa och borstar förstås tänderna.

    Finns det något receptfritt på Apoteket som man kan köpa eller något annat medel som man kan använda för tungan?

    Tack för svar!

  • Svar på tråden Hur behandlar man beläggning på tungan?
  • Anonym (periodare)

    Har så också i perioder. Frågade tandläkaren, hon tyckte att "det där är väl inget". Tydligen vanligt att ha mer eller mindre beläggning? Men kolla med tandläkaren innan du ger upp...jag märker ingen skillnad när jag använder tungskrapa regelbundet eller inte (är periodare när det gäller tungskrapa, haha).

  • Anonym (.)
    Långbenopluto skrev 2021-01-27 09:05:13 följande:

    Gå till tandläkare/tandsköterska för att se om det kan vara en svampinfektion.


    Jag har frågat tandläkaren och det är ''ingenting''.
    Anonym (periodare) skrev 2021-01-27 09:09:44 följande:

    Har så också i perioder. Frågade tandläkaren, hon tyckte att "det där är väl inget". Tydligen vanligt att ha mer eller mindre beläggning? Men kolla med tandläkaren innan du ger upp...jag märker ingen skillnad när jag använder tungskrapa regelbundet eller inte (är periodare när det gäller tungskrapa, haha).



    EXAKT MIN ERFARENHET OCKSÅ! Jag har nämligen frågat tandläkaren/tandhygienist och ''Det där är ingenting''.

    Jag har en rädslan att min andedräkt stinker. Jag vågar inte fråga en kompis eller bekant. Kan man fråga sin tandhygienist. Men det är ju pinsamt det också. Jag är väldigt rädd för att jag luktar illa....
  • Gameofthrones

    Det kan nog hänga på vad du äter osv. Prova munskölj, borsta tungan med tandkräm. Man ska helst inte äta under mån timme efter tandborsningen.

  • Anonym (periodare)
    Anonym (.) skrev 2021-01-27 09:17:52 följande:
    Jag har frågat tandläkaren och det är ''ingenting''.
    Anonym (periodare) skrev 2021-01-27 09:09:44 följande:

    Har så också i perioder. Frågade tandläkaren, hon tyckte att "det där är väl inget". Tydligen vanligt att ha mer eller mindre beläggning? Men kolla med tandläkaren innan du ger upp...jag märker ingen skillnad när jag använder tungskrapa regelbundet eller inte (är periodare när det gäller tungskrapa, haha).



    EXAKT MIN ERFARENHET OCKSÅ! Jag har nämligen frågat tandläkaren/tandhygienist och ''Det där är ingenting''.

    Jag har en rädslan att min andedräkt stinker. Jag vågar inte fråga en kompis eller bekant. Kan man fråga sin tandhygienist. Men det är ju pinsamt det också. Jag är väldigt rädd för att jag luktar illa....
    Jag har frågat min man och han tycker inte att jag har dålig andedräkt. Han skulle vara ärlig. Han har förresten också beläggning på tungan ibland och han har definitivt inte dålig andedräkt.
  • Anonym (Candida)

    Min gissning är candida. Bort med socker, vetemjöl och ev även mejerivaror under några månader.

  • Anonym (I)
    Anonym (Candida) skrev 2021-01-27 12:20:08 följande:

    Min gissning är candida. Bort med socker, vetemjöl och ev även mejerivaror under några månader.


    Ja hur lätt är det ?
  • Anonym (Candida)
    Anonym (I) skrev 2021-01-27 12:22:18 följande:

    Ja hur lätt är det ?


    Inte lätt, men det går. Har gjort det själv och det var en utmaning.
  • Anonym (Candida)
    Anonym (I) skrev 2021-01-27 12:22:18 följande:

    Ja hur lätt är det ?


    Inte lätt, men det går. Har gjort det själv och det var en utmaning.
Svar på tråden Hur behandlar man beläggning på tungan?