• Anonym (Hon & Han)

”Happy wife, happy life”

Håller du med?

Motivera gärna ditt svar:)

• Svar på tråden ”Happy wife, happy life”
  • Pope Joan II
    Anonym (Hon & Han) skrev 2021-01-27 14:24:35 följande:

Håller du med?

Nej, det gör jag inte. Kvinnor är inte viktigare än män och är inte ensamma om att behöva och ha rätt att vara nöjda med och i sina förhållanden. 
  • Stårschan2

Min man brukar upprepa det mantrat då och då i alla fall, med ett leende på läpparna.

• Anonym (Q)

Livet är helt klart lättare om ens partner, man eller kvinna, är lycklig, men livet går upp och ner och jag vill nog ha en partner som kan hänga med i alla svängar.

• Anonym (Anna)

Håller du med?

Båda ska väl vara happy?
  • Anonym (Hon & Han)
    Anonym (Anna) skrev 2021-01-27 14:37:24 följande:

Båda ska väl vara happy?

Uttrycket betyder att om kvinnan är lycklig blir även mannen det för att kvinnan då uppvaktar mannen. Som en god cirkel.
  • Ascendere

Håller du med?

Nej, det ska vara "Happy Life, Happy Life".
    Dvs man skapar sig ett lyckligt liv, sedan kan man ta in en fru också så hon kan få dela lyckan med en.
  • Pope Joan II
    Anonym (Hon & Han) skrev 2021-01-27 14:45:15 följande:
    Uttrycket betyder att om kvinnan är lycklig blir även mannen det för att kvinnan då uppvaktar mannen. Som en god cirkel.
    Fånigt uttryck, som om kvinnor inte själva har något ansvar för sin egen lycka och paret ett gemensamt avsvar för relationen. 
  • Anonym (Man)
    Pope Joan II skrev 2021-01-27 14:59:14 följande:
    Fånigt uttryck, som om kvinnor inte själva har något ansvar för sin egen lycka och paret ett gemensamt avsvar för relationen. 
    Ja, det är ett fånigt uttryck. Men du misstolkar, eller övertolkar innebörden lite. Det handlar inte om att kvinnan inte har något eget ansvar att skapa sin "happiness", att det ligger enkom på oss män. 

Amerikanska sociologer har gjort studier som visar att om en kvinna är lycklig i sitt äktenskap, desto lyckligare blir mannen. Däremot så fungerar det inte tvärtom...

onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/jomf.12133

Ja, det är ett fånigt uttryck, men som man så får jag nog tillstå att det till viss del stämmer *skratt* 

Men jag anser nog att det även kan appliceras åt andra hållet. Trivs man med sig själv, med livet, oavsett om man är man eller kvinna, så är man nog en betydligt trevligare partner att umgås med. Ganska enkelt.

Sen att det slängs runt i manliga kretsar på ett lustigt sätt, dvs kan jag hålla min hustru nöjd och glad, så blir livet lättare... Tja, risig grabbhumor kanske...
  • fluu

Nej. Happy spouse, happy house.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (A)

Ja, det finns faktiskt forskning om det här och det stämmer. Det är viktigare att kvinnan är lycklig än mannen, utifrån hur det påverkar relationen.

Svar på tråden ”Happy wife, happy life”