• Jojjanna

Hur lära ur färger?

Barnen är snart 6 och 7 år och kan fortfarande inte skilja på ens de enklaste färgerna blå, röd, grön och gul... Det hör ihop med att de har en språkstörning som gör att de är ett par år efter i sin språkutveckling. Vi övar och över och pekar på exempelvis röda saker en lång stund men om man frågar igen efter en kvart så har de glömt igen...

Hur gjorde ni för att barnen skulle lära sig?
    När kunde era barn grundfärgerna?

• Svar på tråden Hur lära ur färger?
  • Cia o krabaten

Minns att jag tittade på bilar med gudsonen när han var 2,5-3 och sa de olika färgerna.
    Samma sak med hans syster. Strax före 3.

Min egna dotter kan inte än, men hon är ju bara 1

• varfördåför

min treåring har ingen aning om fergerna.. på dagis säger dom att treåringar ofta inte är så bra på fergerna men uppåt fem så ska de i regel kunna.. så nu kör de hårt med fergerna.. dom tar en ferg i månaden o gör massa olika saker med den fergen bara..

• Mandy

På vår förskola målade de med 1 färg under ett par månader och bytte sen.

• Gisse the one and only

Min son är 2 1/2 år och han kan grundfärgerna.

Ta bra saker, som jordgubbe=röd, gräs=grönt, osv.

Det bar om färgerna har doft, och man kan smaka och känna på dom. Som just jordgubbe, den luktar speciellt och man kan ta på den, detsamma med gräs, en speciellt doft och det känns att det är gräs.

Lättare att lära insaker som man kan associera till på mer än ett sätt. Om man tar en kloss som är röd, så känns den likadan som en blå eller gul, om blundar och känner. Ett tips bara.

Hoppas det löser sig. Kram Gisse

• varfördåför

alvin har för avanserat fergseende.. han påstår att snön är blå (vilket den ju facktiskt är) men då stämmer det ju inte med att vi lär oss att den är vit och inlärningen försvåras ganska mycke

• Medium

Min dotter är inte ens året ännu så vi har av förklarliga skäl inte börjat öva färger ännu , men ett sätt kan ju vara att försöka lära in färgerna tillsammans med tecken. Många barn med språkstörning är hjälpta av tecken som stöd t.ex. för att "hänga upp" nya ord/begrepp på. Men det kanske ni redan har använt - ni har logopedkontakt, eller?

Om ni _inte_ provat men vill göra det finns grundfärgerna på www.teckna.se Kolla in där om du vill! Lycka till!!!

• Jojjanna

Tack för alla bra tips. Tyvärr funkar inte assosiationer ännu dvs gräs=grönt, det är för avancerat.

Medium: Tack för tipset om teckensidan, den ska jag kolla in eftersom det ena barnet lär sig tecken på dagis. Jo, logoped och specialpedagoger är inkopplade och personalen tränar barnen extra men det hjälper inte särskilt mycket tyvärr... sen vet jag förståss inte hur stor vikt man ska lägga vid just färgerna, det finns så mycket mer som de behöver lära sig också

Tar tacksamt emot fler tips på inlärning!

• sallyb

Enkelt men populärt spel som är från tre år; Ballongspelet.

Man slår med en tärning och den färg som tärningen visar, den ballongen tar man och lägger på sin spelplan. Den vinner som först fått alla ballongerna (=alla färgerna).
    Enkelt men roligt sätt att lära sig färgerna

• skrutteluttan74

Min tre åring kan grund färgerna ..Då vi läser böcker så gör jag "alltid" om dom,tex om det står"Bollen ligger på byrån"
    Då läser jag "bollen ligger på den blå byrån"
    Och likadant om man ser bilar(för dom är hon på något underlig sett intreserad av)så säger vi "ser du,en grön bil"
    Men det med färger är ju lika induviduellt som med tal,siffror,höger&vänster osv...

• mammatilldig

sjung färgsånger och måla me barnen. exprimentera med färger

• Anniz83

Min son som är 3 år och 4 månader kan alla färgerna. Vi har inte tragglat eller nånting alls utan det har kommit av sig själv när han inte vetat nån färg som han inte känt igen, då har han frågat. Men mitt bästa tips är ju att du målar mycket med dina barn och associerar till saker de känner igen. Tex solen, himmeln, gräs.. mm..

Svar på tråden Hur lära ur färger?