• ESEJ

    Föreliggande moderkaka

    Hej!

    Tänkte kolla om någon mer varit med om liknande samt hur det gick.

    Jag är gravid i vecka 18 (18+1) och igår eftermiddag fick jag en lättare blödning, typ mindre mensblödning som avtog under kvällen. Ringde barnmorskan på morgonen idag och hon hänvisade mig till gynakuten. Där konstaterades att moderkakan låg i framvägg och delvis föreliggande, vilket troligen är orsaken till blödningen. Läkaren kunde även se att den inre ?spärren? i livmodertappen var lite öppen och att det fanns lite vätska i själva livmodertappen, det var inte öppet hela vägen ut.

    Hon sa att det inte var något pågående missfall och bebis mår bra men poängterade också att man inte gör något i ett sånt här tidigt skede.

    Någon som varit med om samma? Tänker främst med vätskan och så?

  • Svar på tråden Föreliggande moderkaka
  • Jag är bara jag

    Jag hade helt föreliggande moderkaka med yngsta barnet och blödde lite i v.22. Gick på flera UL för att kolla och som för 4 av 5 flyttade sig moderkakan helt.

  • ESEJ

    Glömde skriva att jag gjort ett kejsarsnitt tidigare också, vilket kan påverka möjligheten för moderkakan att flytta på sig.

  • Jag är bara jag
    ESEJ skrev 2021-01-27 21:48:26 följande:
    Glömde skriva att jag gjort ett kejsarsnitt tidigare också, vilket kan påverka möjligheten för moderkakan att flytta på sig.
    Hade jag också, men den flyttade sig ändå.
  • Jag är bara jag
    ESEJ skrev 2021-01-28 16:42:57 följande:
    Låter bra! Hade du även vätska i livmodertappen?
    Det sa dom inget om så jag bara antar att allt var okey.
Svar på tråden Föreliggande moderkaka