• RL1
    Wed 27 Jan 2021 20:55
    879 visningar
    8 svar
    8
    879

    Mens och barn

    Hej, en fråga till er som har barn som är 10-11 år som har fått mens.

    Är era barn hemma från skolan varje månad de har mens pga de har ont i magen, mår illa och tycker det är jobbigt med mens i skolan?

    Hur har ni löst det? Jag menar det är mycket de missar i skolan om de är hemma så mycket.

    Mvh

  • Svar på tråden Mens och barn
  • Wed 27 Jan 2021 21:11
    #1

    Varför ska de vara hemma?

    Mensvärk avhjälps med att röra på sig så att vara aktiv i skolan är bra. Alvedon kan hjälpa det mest akuta. Illamående brukar hänga ihop med smärta så dämpas smärtan så går illamåendet över samt att det är viktigt att dricka och äta.

    Har de verkligen problem så de blir sjuk och sängliggande så är det väl läge att boka tid hos ungdomsmottagningen och kanske få bättre hjälp av starkare värktabletter eller p-piller.

    Min bonusdotter blev väldigt sjuk men blev hjälpt av p-piller, Alvedon och att ta promenader och röra på sig. Så hon var i skolan och bara informerade läraren att hon inte var sjuk utan bara hade mens men var okej.

  • Wed 27 Jan 2021 21:30
    #2

    Nej, det är ett naturligt tillstånd.
    Har hon ont finns det läkemedel.

  • sextio­talist
    Thu 28 Jan 2021 09:26
    #3
    +1
    enmamma skrev 2021-01-27 21:30:42 följande:

    Nej, det är ett naturligt tillstånd.
    Har hon ont finns det läkemedel.


    Ett naturligt tillstånd som kan ge problem. Jag tillhörde de som var tvungen att vara hemma då och då pga kraftiga menssmärtor (har även blivit hemskickad från skolan pga de ansåg att jag var så dålig, pga smärtor, så jag inte skulle vara där)
    Det kan absolut finnas bra smärtlindring, men att smälla i en massa värktabletter är inte nyttigt för någon, ibland kan det vara bättre att vara hemma den dagen det är som värst, istället för att överäta värktabletter.
    Det finns de som är tvungna att vara sjukskrivna pga kraftiga menssmärtor. 
  • Ess
    Thu 28 Jan 2021 18:19
    #4

    Det händer att de är hemma för kraftiga blödningar och dåligt mående i samband med det. Den äldsta har fått p-piller som hjälper, men den yngsta är för ung för det så hon är hemma när det blöder mycket.

  • Fri 29 Jan 2021 07:31
    #5
    +2
    enmamma skrev 2021-01-27 21:30:42 följande:

    Nej, det är ett naturligt tillstånd.

    Har hon ont finns det läkemedel.


    Det är som att säga att man inte ska bli sjukskriven under graviditet för att det är ett naturligt tillstånd. Vissa kvinnor får väldigt ont under mensen, och självklart ska de då få vila om de behöver det. Sen är det såklart bra att söka hjälp, ge rätt medicin osv. Men för vissa hjälper inte ens det.
  • Thu 25 Feb 2021 02:00
    #6

    Jag fick hjälp av skolsköterskan pga stora menssmärtor under högstadiet. Hon hade alltid en säng och en tensapparat där jag kunde ligga under fem minuter. Hon remitterade mig efter ett år också till läkare när det visade sig att jag hade extraordinärt stora blödningar och jag fick hjälp där.

  • Thu 25 Feb 2021 08:04
    #7

    Om hon blöder extremt mycket att hon blöder igenom en binda på 1 timme så ska hon vara hemma, det gjorde jag ofta i skolan och önskade då att jag fått vara hemma istället då jag också led av extrem smärta och määängder av blod, blev ju blod på stolar och sånt i skolan och de är ju inte kul.. en annan tjej blöde igenom en gång med vita byxor och va hemma i en eller två veckor pga att hon blev retad av killarna

  • Thu 25 Feb 2021 08:07
    #8

    Juste sen när jag gick på gymnasiet så åkte jag hem och va hemma tills mensen va slut pga av att jag varje gång svimmade på toan av smärtan, va otroligt jobbigt att svimma på toan i skolan varje månad. Men jag lider också av extremt lågt blodtryck

Svar på tråden Mens och barn