• sondika

    Skärmtid, låsa/screen timer ??

    Det här med barnens tid framför skärmen... never ending story. ;)

    Använder ni ngt för att låsa/tima deras tid på mobilen eller plattan?

    Vad skulle ni rekommendera?

    Jag skulle nog gärna låsa min sons mobil mellan vissa tider. Men vill att han ändå ska kunna använda vissa appar, även när mobilen är ?låst?.

    Funkar det?

    Eller går det att ha ngn tidsbegränsning, typ 2 timmar/dygn?

    Vad använder ni?

  • Svar på tråden Skärmtid, låsa/screen timer ??
  • Nattviol

    Åh igenkänningspoäng på den!

    Om inget annat blir lidande så behöver man inte ha lås, MEN när det väl blir lidande med läxor, saker man behöver göra av annan anledning så kan det mycket väl finnas behov! 

    Vi har låst mobilen och satt koder på plattor och datorer som bara vi vuxna kan. Just för att det annars blir både en, två, tre timmar minst. Vi har försökt med "utetid först, innetid sedan", mutor, belöningar - ja, mycket. Till slut satte jag mig och googlade lämpliga skärmlås. 

    Valet stod mellan FamilyLink och Qustodio (vi har Samsung på det mesta om det spelar någon roll). Till slut föll valet på www.qustodio.com/en/ (vi kör gratisvarianten då vi för närvarande bara har en enhet som behöver låsas, Fler enheter kostar pengar)

    Man kan låsa mellan vissa klockslag, man kan ge en begränsad tid med kvartsintervaller. Typ X har tillgång till appar med mera mellan kl 12-17 och då finns det en maxtid på 1 timma. 

    Sedan kan vi både utöka och begränsa den tiden om det skulle behövas. 

    För oss funkar det bra och vi jobbar ständigt mot att om det hanteras väl så lägger vi på ytterligare tid.

    När mobilen är låst kan man ringa och skicka sms med mobilen men inte kolla snapchat, tiktok osv. 

    I mobilen kan man också begränsa tidern, men det är mycket lättare att bara lägga på mer... (på samsung ligger det under "digital hälsa") 

Svar på tråden Skärmtid, låsa/screen timer ??