• Anonym (Diabetes)

Typ 1 diabetes, HbA1c och graviditet

Jag har haft typ 1 diabetes i 24 år i år. Jag har haft usla VbA1c värden under en tid pgr både psykiska och fysiska besvär, tyvärr. Nu är jag nere på 50 i HbA1c och jag och min partner går i barntankar.

Är 50 ett bra värde att skaffa barn på som diabetiker? Vad har ni andra diabetiker legat på i långtidssockret när ni blev gravida? Har haft 1 missfall slm troligtvis berodde på mitt höga HbA1c förra året och är LIVRÄDD att det ska hända igen :(

• Svar på tråden Typ 1 diabetes, HbA1c och graviditet
  • Anonym (Tips)
    Anonym (Diabetes) skrev 2021-01-28 15:03:26 följande:

Jag har haft typ 1 diabetes i 24 år i år. Jag har haft usla VbA1c värden under en tid pgr både psykiska och fysiska besvär, tyvärr. Nu är jag nere på 50 i HbA1c och jag och min partner går i barntankar.

Är 50 ett bra värde att skaffa barn på som diabetiker? Vad har ni andra diabetiker legat på i långtidssockret när ni blev gravida? Har haft 1 missfall slm troligtvis berodde på mitt höga HbA1c förra året och är LIVRÄDD att det ska hända igen :(

Lägg om kosten och ät enligt lchf/lågkolhydratkost och ditt hba1c kommer sjunka ännu mer!
  • Anonym (Diabetes)
    Anonym (Tips) skrev 2021-01-28 15:07:23 följande:

Lägg om kosten och ät enligt lchf/lågkolhydratkost och ditt hba1c kommer sjunka ännu mer!

Kan inte. Kan inte snåla på några fetter pgr vikten.
  • Anonym (Tips)
    Anonym (Diabetes) skrev 2021-01-28 20:18:16 följande:

Kan inte. Kan inte snåla på några fetter pgr vikten.

Fetter ska du inte snåla på alls! Skippa ris, pasta, potatis, bröd, socker, ja alla kolhydrater bara. Det är dessa som ger blodsockerhöjningarna och påverkar hba1c. Ät fett, kött, grönsaker, sallad, sockerfri yoghurt/fil eller hellre kvarg, ägg, fisk, kyckling. Nu kanske du förstår =)
  • Plupp73

Har du sensor Freestyle Libre? Motionerar du regelbundet? Äter du vettig mat?

Helst skall du pressa ner HbA1c under 45.

• Plupp73

• Plupp73

Rekommenderar freestyle Libre 2 som larmar när man hamnar utanför målområdet, så att man kan korrigera hela tiden under dagen.

• Plupp73

Rekommenderar freestyle Libre 2 som larmar när man hamnar utanför målområdet, så att man kan korrigera hela tiden under dagen.

• Anonym (diabetiker)
    Att äta enligt LCHF med diabetes typ ett är väldigt omdebatterad, så det är ett lite farligt råd att ge. Skillnad för typ tvåor som reglerar blodsockret enbart med kosten eller med en kombination av kost och tabetter. Då typ ettor behandlar med insulin kan det bli riktigt farligt, faktiskt livsfarligt, och man ska VERKLIGEN veta vad man gör. Att dra ner på kolhydrater, absolut, att följa strikt LCHF, mycket tveksamt.

Ts, 50 är ju bra. Bra jobbat. Vad säger din läkare? Låg strax under det och det gick jättebra.
  • Anonym (Diabt1)

Nej det ska ts verkligen inte börja med utan att prata med sin diabetesläkare och dietist.

Mina (ja jag har 6 st diabetesläkare) säger att jag absolut inte får köra den kosten.

Till ts: 50 är jättefint och de vill helst man ligger på 42-48 i hbA1c. Eller mellan 4-8 i blodsocker. Helst ska man ha fina HbA1c värden ett tag innan man blir gravid. Mina läkare hade tyckt ditt 50 hade varit bra.

Jag låg på 56 för 3 veckor sen och är nu gravid i v 9. Mina andra graviditeter gick jag in med 68 och den andra 52. Sen pressar man blodsockret väldigt mycket när man är gravid och jag har iaf tät telefonkontakt med diabetesläkarna som har stenkoll på mig via min dexcom. Men jag har nog som lägst haft 44 i Hba1c när jag varit gravid och jag tycker det är svårt att ligga så lågt.
  • Anonym (diabetiker)
    Plupp73 skrev 2021-01-28 20:56:11 följande:
    Var har du fått den siffran?
Svar på tråden Typ 1 diabetes, HbA1c och graviditet