• Ninan

Lågt järnvärde, någon som vet?

Hej,

Har precis varit på mitt första möte hos barnmorskan (beräknad i aug 2021) är i vecka 11. Hon tog bland annat blodprov. Min arm är för det första helt blåröd efter testet av blåmärken. Sen ringde barnmorskan upp mig på kvällen och sa att jag har jättelågt blodvärde och måste börja äta järn omedelbart. Då jag var upptagen i möte med min chef som jag inte berättat för kunde jag inte ställa några frågor alls och har inte fått tag på barnmorskan sen dess. trots flera försök. Snälla hjälp mig nu, enligt min journal har jag järnvärde 7 µg/L

Hur illa är det? Kan det skada barnet? Borde jag inte få järn intravenöst istället för att äta tabletter under den här kritiska delen av graviditeten när barnet verkligen behöver blod/järn? Någon som vet? Har haft samma?

• Svar på tråden Lågt järnvärde, någon som vet?
  • Anonym (Må)
    Ninan skrev 2021-01-28 19:57:32 följande:

Hej,

Har precis varit på mitt första möte hos barnmorskan (beräknad i aug 2021) är i vecka 11. Hon tog bland annat blodprov. Min arm är för det första helt blåröd efter testet av blåmärken. Sen ringde barnmorskan upp mig på kvällen och sa att jag har jättelågt blodvärde och måste börja äta järn omedelbart. Då jag var upptagen i möte med min chef som jag inte berättat för kunde jag inte ställa några frågor alls och har inte fått tag på barnmorskan sen dess. trots flera försök. Snälla hjälp mig nu, enligt min journal har jag järnvärde 7 µg/L

Hur illa är det? Kan det skada barnet? Borde jag inte få järn intravenöst istället för att äta tabletter under den här kritiska delen av graviditeten när barnet verkligen behöver blod/järn? Någon som vet? Har haft samma?

Måste vara ferritin som föregående skrivit. Hade ditt hb legat på 7 hade du nog varit död...

Kan tipsa om duroferon, funkade i alla fall mycket bättre för mig än niferex.
  • Ninan

Jaa tackjag menar s-ferritin. Jag har börjat med järntabletter men har ingen aning om vad det innebär. Har huvudvärk och är väldigt trött. Borde jag inte kunna få det intravenöst ? Kommer det inte ta för lång tid att fylla på med tabletter när barnet behöver järn nu? Någon som vet?

• Ninan

Jaa tackjag menar s-ferritin. Jag har börjat med järntabletter men har ingen aning om vad det innebär. Har huvudvärk och är väldigt trött. Borde jag inte kunna få det intravenöst ? Kommer det inte ta för lång tid att fylla på med tabletter när barnet behöver järn nu? Någon som vet?

• Anonym (Anemi)

Jag hade ferritin på 6 och HB på 101 (samt andra värden som var dåliga) när jag fick dropp. Men det var för att jag mådde väldigt dåligt av mina värden. Ingen nämnde något om barnet.

• akalei

Jag har också lågt s-Ferritin och äter järntabletter. Det är supervanligt med lågt järn under graviditeten då blodvolymen ökar.

Testade de Hb också? De brukar göra det med ett snabbtest så att man får svar redan på besöket? I mitt fall hade jag bra Hb men lågt s-Ferritin och det kan på sikt leda till lågt Hb om man inte kompletterar med järn. Har ej hört nåt om att det kan va farligt för barnet.

Har också haft dåligt s-Ferritin som ickegravid vid ett tillfälle.

Som sagt jättevanligt och inga konstigheter, men se till att börja äta järntabletter för annars kan du börja må dåligt så småningom.

• Ninan

Tack för alla svar, har bara läst nya undersökningar som tyder på att blodbrist tidigt i graviditeten kopplas till en ökad risk för autism, ADHD och intellektuell funktionsnedsättning hos barnet. Dom testade aldrig HB på mig och jag har som sagt inte lyckats få tag på någon som kan svara på mina frågor eller förklara mer. Har köpt niferex som jag tar nu men skulle hellre få dropp så att det går snabbare. Tror det här beror på min kost (är veg)

• Anonym (Hemoglobinet)

Ferritin är ett nått på hur mycket järnlager du har i kroppen. Alltså järnet som inte är bundet i blodet (60-70 % finns i hemoglobinet i de röda blodcellerna). Du har järnlager i levern, mjälten, benmärgen. Detta järnet är bundet till lagringsproteiner (främst proteinet ferritin). Ferritinet i blodet brukar vara proportionell mot mängden i kroppen.

Har du bra konserterad hemoglobin men lågt s-ferritin är du på väg att få för lågt Hb-värde. Har du fina Hb-värden måste du bara fylla på dina järnlager så du inte får brist på hemoglobin i dina röda blodceller.

Normal ligger s-ferritin på 15?150 µg/L, för gravida kan det gå ned till 5 - 45 µg/L.

Den största risken (som jag fått höra) är för dig vid förlossningen med låga värden och blodförlust. Antagligen har barnet tagit dina depåer så det inte blir mycket kvar till dig. Du måste så klart fylla på (annars saknas det järn både till dig och barnet tillslut). Du har dessutom producerat mer blod och använt med järn själv.

• Anonym (Hemoglobinet)

Glömde skriva att blodbrist (lågt Hb-värde) tidigt i graviditeten har visat påverkar fostrets intellekt, ADHD etc. (allt det du läst artiklar om). Nu mätte inte de Hb på dig (vilket jag trodde de alltid gör?).

S-ferritin visar som sagt inte blodbrist utan brist på järndepåer. Detta påverkar fostret om du utvecklar blodbrist (men nu kommer du fylla på så du undgår det).

Du kan köpa blutsaft som kan vara lite mildare för tarmen och lättare att ta upp.

Svar på tråden Lågt järnvärde, någon som vet?