• liveandlove

    Sängvätning i skolåldern

    Hej!

    Känner mig förtvivlad och hoppas någon gått igenom samma med positivt utfall. Min 8-åriga son har problem med sängvätning. Han var blöjfri innan 2 år och torr till natten vid 2,5 års ålder. När han var 6 år började han plötsligt kissa om nätterna igen. Varje natt, flera gånger per natt. Sådant som hjälpte när han var liten (t ex att väcka en stund efter insomning för att kissa, dricka mindre på kvällen etc)) hjälper inte alls. Sedan han började kissa har han haft en torr natt vid 2 tillfällen, och då vid användning av Maxdos minirin. Han tog maxdos i flera månader utan någon som helst effekt. Han kissade ändå så mycket att det oftast läckte ut ur nattblöjan de flesta nätter. Det enda vi har kvar att prova nu är kiss-larm som vi ska få hem

    i nästa vecka. Jag är inte så optimistisk men vi vill prova allt, så pass att jag köper larm för 1700kr som vi inte alls har någon aning om det kommer fungera. Börjar känna mig desperat, han är så stor och börjar själv tycka det är jobbigt. Har någon erfarenheter kring detta eller tips? Vad som helst??

    Mvh Orolig mamma

  • Svar på tråden Sängvätning i skolåldern
  • Anonym (Bio)

    Det bör undersökas av läkare. Man börjar inte plötsligt kissa på sig utan orsak. Har ni uteslutit förstoppning och urinvägsinfektion tex?

    Vårt barn blev torr relativt snabbt med larm, men då hade hen varit sängvätare hela livet. När någon plötsligt börjar kissa i sängen utan att ha gjort det tidigare är det något annat. Så sök hjälp hos läkare eller enuressköterska.

  • Anonym (vi med.)

    Vår pojke slutade aldrig kissa i sängen. gick jätte bra att sluta med blöja på dagen runt 3 år ålder. men på natten funkade det inte. fram tills 6 år gjorde vi ingen stor grej av det. han hade blöja på natten men sen testade vi miniri och larm men inget hjälpte. i ytterligare två år kämpade vi vi körde typ två veckor med larm ingen eftekt två veckor kanske va längre mins inte med miniri ingen eftekt.
    då släpte vi allt i en månad. började med blöja igen och släpte all stress för att med nya krafter börja om. och vips en natt strax innan 9 års ålder vaknade han torr. sedan gick det fort första veckan 3 våta nätter andra veckan ingen 3 veckan 1 och efter en månad hände det väldigt väldigt sällan efter 6månader slutade vi med miniri och efter 11 års ålder har han aldrig haft en enda olycka på natten. 

    nu vet jag att det ses olika på enures om man varit torr innan eller inte så kolla med er läkare vad han/hon tycker ni skall kolla och prova. 

Svar på tråden Sängvätning i skolåldern