• bangarang

    Cola zero - ok eller inte?

    Jag dricker ganska mycket cola zero, nästan varje dag. Det innehåller ju knappt några kalorier alls, men hur bra är det egentligen? Aspartam är inte bra att få i sig i för stora mängder, men som jag uppfattat det så är det inte skadligt med en mindre mängd. Kan det påverka vikten? Intresserad av att höra andras åsikter och tankar om detta :) 


    Hej
  • Svar på tråden Cola zero - ok eller inte?
  • Anonym (mättar inte)

    I försök, ett flertal, där man jämförde matintag tillsammans med läsk som var antingen sötad med socker eller med sötningsmedel har man kommit fram till att försökspersonerna som fick läsk med sötningsmedel åt mer än de som fick läsk med vanligt socker. I snitt var mat eller snacksintaget ca 250 kalorier större med sötningsmedelsläsken, läsken inräknad. När forskningslag började undersöka varför upptäcktes att den sockrade läsken triggade igång mättnadssignaler till hjärnan, vilket den sötade läsken inte gjorde och därför åt de som fick sötad läsk mer.

  • Tiffany

    Kan nog öka suget.. jag dricker en del pepsimax o märker att när ja bara dricker vatten triggas inte mitt sötsug på samma sätt, men jag har lyckats gått ner 11kg sen sep , räknar kalorier o promenerar.. dricker pepsimax nästan dagligen...

  • Anonym (FYI)

    Inte ok. Sötningsmedlet håller liv i ditt sötsug och fortsätter skapa problem som inte bara har med kg på vågen att göra. Du försvårar bara för dig själv.

  • Steven01

    Det är inget direkt negativt förutom att det drabbar din plånbok. Tips är väl att byta till något annat typ fun light.

  • Anonym (J)

    Aspartam triggar sötsug. Sen så är ju även sockerfri läsk dåligt för tänderna. Jag själv är dock riktigt beroende av cola zero/light och pepsimax och har det istället för godis.

Svar på tråden Cola zero - ok eller inte?