• Anonym (Frida)

Hyreskontrakt 2 månader?

Hej,

Har tittat på en privat stuga som uthyres och blev erbjuden att hyra det. I annonsen stod tills vidare, men nu när jag fick kontraktet hemskickat så står det att villan enbart hyrs ut 2 månader i taget. Så kontraktet förlängs med 2 månader efter varje period. Ingen tidsperiod utan det fortlöper så helt enkelt.

Hyresvärden verkar inte ha någon intention att vilja flytta tillbaka och har hyrt ut huset länge. Men jag är ändå osäker. Det känns som om han vill kunna flytta tillbaka och kasta ut mig om något skiter sig i hans liv.

Får man hyra ut så? Bör jag tacka nej? Det var verkligen mysigt men har inget socialt nätverk och vill inte hamna på gatan.

• Svar på tråden Hyreskontrakt 2 månader?
  • Anonym (.)

Självklart får man hyra ut så. Varför skulle man inte få det menar du?
    Det handlar om ett privat ägt hus vilket inte är samma sak som en lägenhet i ett hyreshus. För dem har andra regler.

Men ett privat boende har nästan vilka regler de själva vill. Du accepterar husägarens villkor genom att skriva på kontraktet, annars söker du annat boende.

Där jag bor är det mycket vanligt med sådana kontrakt. Orsakerna är flera. Dels för att det är ett hyfsat enkelt sätt att göra sig av med människor som på ett eller annat sätt missköter sig. Dels så hyrs villor ofta ut till sommargäster vilket ger en väldigt bra inkomst. En vecka brukar vara en hel månadshyra eller mer.

Så att villor hyrs ut till sommargäster på sommaren och till fast boende på vintern är alltså ett vanligt koncept.

Jag säger så här: försök att hitta ett annat boende med tillsvidarekontrakt om du kan oavsett hur mysigt detta är för det låter som att det är stor risk att du får flytta i maj-juni.
    ta detta först då du är desperat och verkligen inte hittar annat och om du gör det: jobba som attans för att hitta annat mer permanent.

• Anonym (Frida)

Enligt en granne jag pratat med har inga hyresgäster stannat mer än 1 år och det har varit en del konflikter. Vet inte vad det beror på såklart men...

• Anonym (Frida)

Jag letar nog vidare.

• Anonym (.)
    Anonym (Frida) skrev 2021-01-29 13:30:18 följande:
    Enligt en granne jag pratat med har inga hyresgäster stannat mer än 1 år och det har varit en del konflikter. Vet inte vad det beror på såklart men...
    Det beror ju på varför.
    Har han tex hyt ut till sommargäster på sommaren så är det naturligt att ingen stannar längre än ett år.
    Men det skulle också kunna vara hyresvärden som krånglar och strular.

En viktig del i det hela är vilka planer du har själv. Har du tänkt att flytta snart igen så spelar det kanske inte så stor roll.

• Anonym (.)
    Anonym (Frida) skrev 2021-01-29 13:32:10 följande:
    Jag letar nog vidare.
    Jag skulle nog gjort samma sak.
  • neverpreggo

Det är inget konstigt kontrakt i sig men att grannen pratar om konflikter får mig att backa. Men är det verkligen viktigt att lämna nuvarande bostadssituation fort så är det inte fel att ta kontraktet. Går alltid att fortsätta söka.

• Anonym (Tess)

Nu hyr jag inte privat, men där jag bor verkar få bo kvar i längre än ett år. Min hyresvärd blev nästan förvånad när vi ville förlänga kontraktet efter ett år.

Svar på tråden Hyreskontrakt 2 månader?