• Fri 29 Jan 2021 13:21
    466 visningar
    2 svar
    2
    466

    Kontantinsats

    Hej!

    Jag behöver lite rådgivning av nån som kan det med bolån och privatlån.

    Jag är en kille i 25 års åldern. Just nu bor jag själv, jag har fast jobb med bra inkomst, 45k förre skatt, efter skatt blir det mellan 33k-36k

    Jag vill köpa en lägenhet men har inte sparande till kontantinsats. Min sister sagt att hon kan ta ett privatlån på 200k och överföra pengarna till mitt konto så jag kan använda de som kontant insats.

    Nu till mina frågor:

    Kommer banken ställa frågan vart de pengarna kommit ifrån och isåfall vad ska jag säga för det inte blir ett problem? Behöver jag skuldebrev eller gåvobrev?

    När jag använder de pengarna till kontantinsats så får jag runt 1 300 000 i bolån och nu allt går bra kan man köpa en lägenhet som kostar 1 100 000 och betala tillbaka de 200k till min sister? Jag menar om man får lånelöfte för 1300000 o köper en lägenhet som är billigare kan man få de resterande pengarna?

    Eller finns det möjlighet att jag på något sätt betala tillbaka de pengarna min sister lånat efter att jag köper lägenheten!?

    Jag hoppas att du som läser hänger med och blir tacksam om du ger mig lite råd????????

  • Svar på tråden Kontantinsats
  • Fri 29 Jan 2021 13:43
    #1

    Nej du kommer inte få låna mer än 85% av kostnaden för den lägenhet du faktiskt köper. Det spelar ingen roll om den är billigare än vad du har lånelöfte för.

  • Anonym (Js)
    Fri 29 Jan 2021 14:01
    #2

    Det där kommer inte gå.. du kommer inte få mer pengar i bolån än vad kostade kostar. Sen är det inte att rekommendera att ta din systers lån i det syftet. Det kommer vara svårare att få bolån om du redan har lån så att ta privatlån själv är nog inte heller att rekomenderara. Men jag tänker att du verkar ha en bra lön och vara ute efter en relativt billig lgh. Så du bör prata med olika banker och se om de kan erbjuda lån plus bolån direkt till dig. Men skulle främst råda att spara ihop pengar själv. Om du skulle leva snålt ett år borde du kunna spara 150-200k på ett år :)

Svar på tråden Kontantinsats