• Anonym (Nybörjare)

Skaffa linser, vad ska jag tänka på?

Jag ska gå från glasögon till linser är tanken. Hur fungerar det? Vad kan det tänkas kosta osv? Vill veta allt! :)

• Svar på tråden Skaffa linser, vad ska jag tänka på?
  • Anonym (.)

Hur långt är ett snöre?
    Typish...

• Bakabulle90
    Anonym (Nybörjare) skrev 2021-01-29 13:43:53 följande:

Jag ska gå från glasögon till linser är tanken. Hur fungerar det? Vad kan det tänkas kosta osv? Vill veta allt! :)

Finns olika prisklasser. Jag vet inte om det är ngt störee skillnad. Men jag använder relativt dyrt märke och betalar ca 500kr/månad för endags linser. Du kan antingen börja med endags/eller månads linser och sedan byta om du vill. Fördel med endags: slippa rengöring. Känns lite bättre i ögat. Mer hygieniskt och lättare att ta med sig vid resor tycker jag. Månadslinser är billigare. I övrigt får du all nödvändig info av optiker om vad som gäller just för sig :)
  • Anonym (Nybörjare)
    Bakabulle90 skrev 2021-01-29 13:49:21 följande:

Finns olika prisklasser. Jag vet inte om det är ngt störee skillnad. Men jag använder relativt dyrt märke och betalar ca 500kr/månad för endags linser. Du kan antingen börja med endags/eller månads linser och sedan byta om du vill. Fördel med endags: slippa rengöring. Känns lite bättre i ögat. Mer hygieniskt och lättare att ta med sig vid resor tycker jag. Månadslinser är billigare. I övrigt får du all nödvändig info av optiker om vad som gäller just för sig :)

Tack! Nu har jag inte gjort någon synundersökning på typ 3 år och känner att det verkligen är dags för det då jag ser som en kratta i mina glasögon jag har nu. Ingår linser om jag gör en synundersökning? Kanske dum fråga, men har noll koll på sånt här! :)
  • Bakabulle90
    Anonym (Nybörjare) skrev 2021-01-29 14:19:28 följande:

Tack! Nu har jag inte gjort någon synundersökning på typ 3 år och känner att det verkligen är dags för det då jag ser som en kratta i mina glasögon jag har nu. Ingår linser om jag gör en synundersökning? Kanske dum fråga, men har noll koll på sånt här! :)

Jag hade bokat in en linsundersökning. då det skiljer från vanlig synundersökning. Men kanske bäst att ringa eller gå förbi en optiker och fråga. De brukar ha nykund erbjudanden osv. Du kanske får linser att pröva hemma innan du behöver köpa. Men det är nog inte mer än för ngn vecka eller så :)
  • Anonym (Nybörjare)
    Bakabulle90 skrev 2021-01-29 14:23:28 följande:

Jag hade bokat in en linsundersökning. då det skiljer från vanlig synundersökning. Men kanske bäst att ringa eller gå förbi en optiker och fråga. De brukar ha nykund erbjudanden osv. Du kanske får linser att pröva hemma innan du behöver köpa. Men det är nog inte mer än för ngn vecka eller så :)

Okej tack, då förstår jag! Jag får kolla med dom olika butikerna helt enkelt :)
  • Hippolyte

Sätt inte på dem efter du hackar chili. Oavsett om du tvättat fingrarna tio gånger så undvik det.

• Anonym (Nybörjare)
    Hippolyte skrev 2021-01-29 15:07:42 följande:

Sätt inte på dem efter du hackar chili. Oavsett om du tvättat fingrarna tio gånger så undvik det.

Haha jag gillar inte chilli så det är lugnt :)
  • Kiyah

Nu utgår jag mest från mig här och exakt hur det går till kan variera från optiker till optiker.

Jag bokade in en tid hos optikern och va tydlig med att jag funderade på linser. 
    Själva undersökningen går till på ungefär samma sätt, men med lite mer koll på själva ögonen, alla lan inte ha linser och alla kan inte ha alla sorters linser. optikern kollar helt enkelt vilken sort som passar dig bäst, här kan du välja mellan endags eller månadslinser (självklart kan du byta senare). Efter att ha bestämt styrkan och vilka linser som passade mig bäst fick jag ett par att testa i ca en vecka (jag valde månadslinser) då jag fick en ny tid där jag skulle ha linserna isatta.
    På den nya tiden kollade optikern hur linserna satt och hur mina ögon såg ut och om det hade ändrats på en vecka. Fick även svara på frågor om hur jag upplevde linserna, om jag trodde jag behövde byta styrka eller om jag såg bra osv.

Du får inte linser gratis för att du bokar en undersökning, men om du köper linser kan det vara så att undersökningen ingår 

• Anonym (Nybörjare)
    Kiyah skrev 2021-01-29 15:20:33 följande:

Nu utgår jag mest från mig här och exakt hur det går till kan variera från optiker till optiker.

Jag bokade in en tid hos optikern och va tydlig med att jag funderade på linser. 

Själva undersökningen går till på ungefär samma sätt, men med lite mer koll på själva ögonen, alla lan inte ha linser och alla kan inte ha alla sorters linser. optikern kollar helt enkelt vilken sort som passar dig bäst, här kan du välja mellan endags eller månadslinser (självklart kan du byta senare). Efter att ha bestämt styrkan och vilka linser som passade mig bäst fick jag ett par att testa i ca en vecka (jag valde månadslinser) då jag fick en ny tid där jag skulle ha linserna isatta.

På den nya tiden kollade optikern hur linserna satt och hur mina ögon såg ut och om det hade ändrats på en vecka. Fick även svara på frågor om hur jag upplevde linserna, om jag trodde jag behövde byta styrka eller om jag såg bra osv.

Du får inte linser gratis för att du bokar en undersökning, men om du köper linser kan det vara så att undersökningen ingår 

Nä linser förstår jag att det inte är gratis, men som du säger funderade jag på om undersökningen ingick. Uttryckte mig lite dumt där ser jag nu :)

Men tack för noggrant svar!,
  • Anonym (Mia)

Första gången så bokade jag linsundersökning, fick endagslinser att prova hemma som räckte i en vecka, sen bokades ny tid då jag kom tillbaka med linserna på och så kollade dom hur dom satt, hur ögat såg ut och att jag såg ordentligt i dom. Jag valde endagslinser pga kändes bekvämare och enklare plus att optikern sa att dom oftast är lite tunnare och det passade mina ögon bättre eftersom jag får torra ögon ibland. 

Sen går jag på koll då och då, inte superofta men kanske vartannat år, har synen förändrats lite brukar jag få låna hem linser och testa om det känns bättre med den nya styrkan och känns det okej så kör jag på dom. Vet inte om alla optiker gör så, upplever att min optiker är rätt schysst och väldigt service minded. (Går hos Specsavers).

Kan vara bra att veta att priset på linserna kan skilja rejält beroende på vad för synfel du har. Jag var bara närsynt från början men för 2 år sen upptäckte dom brytningsfel på ena ögat och priset på den linsförpackningen blev det dubbla :) 

Jag har olika styrkor på ögonen så jag har märkt upp lådorna med "höger" resp "vänster" och ska jag iväg någonstans brukar jag ta vattenfast penna och skriva på själva linsförpackningen "H" eller "V". Men det är bara för att förpackningarna ser exakt likadana ut och ja, innan så stoppade jag i fel styrka i fel öga om jag var lite stressad eller trött på morgonen, haha. 

Svar på tråden Skaffa linser, vad ska jag tänka på?