Jag har ett intressant och utmanande läge eftersom barnens pappa har noll koll på pengar/kostnader så de ska förhålla sig till 2 olika synsätt...
Jag köper mat när det är erbjudande och gör veckomatsedel efter det. Är ex tortillabröden slut och det inte är någon kampanj där de säljs billigt så blir det inte tacos på flera veckor.
Baka eget bröd.
Kolla efter varor som reas ut pga datumet.
Helt ok att käka skumtomtar i påsk i stället för påskharar.
Köp potatis 5kg påsar för typ 30kr och så har man att ta av.
Jag har döpt om matlådedagen till buffédagen då jag har tränaruppdrag och inte har lust/hinner laga mat den kvällen utan ser till att spara extra övriga dagar till den dagen så vi ändå får lagad mat på kvällen.
Alltid matlåda till jobbet.
Har köpt mycket kläder när ellos kör typ halva reapriset, medlemspriser på kläder på lager 157 osv. Så länge man inte kör in barnen i märkesträsket är de nöjda med vilken vit t-shirt som helst och det behöver inte stå GANT och kosta 700kr.
Sedan har jag lärt mig att det i vissa fall faktiskt kan löna sig att köpa ex schampo i mataffären istället för ex ÖoB/Rusta/Dollarstore - även om de är billigare per flaska så plockas det alltid med en massa extra saker ifrån dessa butiker och det blir dyrare/man gör av med mer pengar än man tänkt.
Och inte en massa prenumerationer på böcker, tidningar osv.
Och bort med lekland, yoump, simhallar osv även när det inte är coronatider. Har lärt mig att mina barn som små har uppskattat att tälta i trädgården lika mycket som dyra aktiviteter. Som tonåringar är det skillnad, men mina kräver i alla fall ingenting. De är nöjda om vi går till ICA och köper oss var sin 0,5 liters Sia glass och äter med sked hemma istället för att åka till något glasställe eller köpa dyra pinnglassar.
Försöker få dem att förstå att el kostar pengar och att man inte lämnar kyl/frys/ytterdörren öppet i onödan eller låter tv-apparater/dataskärmar stå på eller på standby när det inte aktivt används. Samma med att släcka taklampor efter sig.
Och att man kan ha tröja och tofflor på sig inomhus istället för att ha massa värme och som äldsta som förra vintern envisades med att öppna fönstret i sitt rum för att det var så varmt... Jag blev skogstokig! Bor i egen villa och får betala värmen själv...
Samordnar resor och ärenden och lär barnen att vi inte kan sitta och åka extra för en sak de plötsligt fått för sig att de MÅSTE ha. Försöker få dem att använda google och söka information och leta priser på flera ställen för att hitta det billigaste även om det är sina egna pengar de ska handla för.
Och det viktigaste är att vara nöjd med det man har!