• Anonym (asdf)
    Fri 29 Jan 2021 15:13
    390 visningar
    3 svar
    3
    390

    Kan CSN få reda på hur mycket man har på banken?

    Jag undrar om CSN kan begära ut kontoutdrag från banken? Kan de veta på vilka banker man har pengar? Frågar detta på grund av att förmögenheten ska tas upp om man ansöker om nedsättning av återbetalningsbeloppet på annuitetslånen. (Om man har fyllt 50.)

    Jag fattar att dom kollar med Skatteverket, men Skatteverket verkar bara få in uppgifter om ränteinkomster nuförtiden. D.v.s. om man inte har några ränteinkomster, så skickas inte årsbeskeden från banken till Skatteverket längre. Eller har Skatteverket någon annan registrering av folks banker och förmögenheter?

  • Svar på tråden Kan CSN få reda på hur mycket man har på banken?
  • Fri 29 Jan 2021 16:39
    #1

    Varför skulle man be att få slippa betala tillbaks sina skattefinansierade lån om man sitter på massa pengar på banken?

  • Anonym (asdf) Trådstartaren
    Fri 29 Jan 2021 16:43
    #2
    Drottningen1970 skrev 2021-01-29 16:39:14 följande:

    Varför skulle man be att få slippa betala tillbaks sina skattefinansierade lån om man sitter på massa pengar på banken?


    Det var inte ett svar på min fråga. Dessutom är det lagligt att ha pengar på banken och betala tillbaka efter den inkomst man har för tillfället (eller hade för två år sedan rättare sagt). Man måste inte ta ut pengar, eller sälja huset eller bilen för att kunna betala studielånet. D.v.s. i normala fall. När man har fyllt 50 och har annuitetslån verkar det som att förmögenheten räknas med på något sätt, men ingen verkar veta hur och det står inget på deras sida heller. 
  • Sun 7 Feb 2021 16:56
    #3

    Jag tror, är dock inte 100%, att förmögenhet på över 100 000 kr räknas som inkomst på något vis. Dvs att några % av din förmögenhet läggs på din inkomst.

Svar på tråden Kan CSN få reda på hur mycket man har på banken?