• Fri 29 Jan 2021 16:21
    806 visningar
    9 svar
    9
    806

    Ämneslärare jobba som förskollärare?

    Kan man som ämneslärare få anställning som förskollärare, med samma uppgifter och lön som de förskollärare som gått förskollärarprogrammet?

    Någon som vet? Är osugen på att börja en helt ny utbildning.

  • Svar på tråden Ämneslärare jobba som förskollärare?
  • Anonym (Anony­m)
    Fri 29 Jan 2021 17:04
    #1

    Du har ju fel utbildning så du blir anställd på samma villkor som andra obehöriga, dvs du kan inte få tills vidare.

  • Anonym (Obehö­rig)
    Fri 29 Jan 2021 22:04
    #2
    Anonym (Anonym) skrev 2021-01-29 17:04:37 följande:

    Du har ju fel utbildning så du blir anställd på samma villkor som andra obehöriga, dvs du kan inte få tills vidare.


    Det där stämmer inte. Jag har jobbat som obehörig och fick tills vidare. Var väl närmast det normala på min skola. Jag och en del andra tog examen under anställningstiden, men många började inte ens plugga. Men har för mig att det tom var ett krav att ha tillsvidare, i kombination med lämplig bakgrund för att få börja plugga den halvfartsutbildning som var anpassad för kombination studier/arbete. Min praktik fick jag tillgodogöra mig då jag jobbat en viss tid i yrket. Pluggade på stockholms universtitet....
  • Anonym (Obehö­rig)
    Fri 29 Jan 2021 22:21
    #3
    Anonym (Anonym) skrev 2021-01-29 17:04:37 följande:

    Du har ju fel utbildning så du blir anställd på samma villkor som andra obehöriga, dvs du kan inte få tills vidare.


    Det där stämmer inte. Jag har jobbat som obehörig och fick tills vidare. Var väl närmast det normala på min skola. Jag och en del andra tog examen under anställningstiden, men många började inte ens plugga. Men har för mig att det tom var ett krav att ha tillsvidare, i kombination med lämplig bakgrund för att få börja plugga den halvfartsutbildning som var anpassad för kombination studier/arbete. Min praktik fick jag tillgodogöra mig då jag jobbat en viss tid i yrket. Pluggade på stockholms universtitet....
  • Anonym (Karro­)
    Sat 30 Jan 2021 00:07
    #4

    Ämneslärare är ju längre utbildning och högre nivå än förskoleutbildning, så borde man inte bara kunna komplettera den pedagogik som fattas för att bli fsk-lärare? Konstigt att man inte kan jobba som fsk-lärare om man har läst längre på universitetet.

  • Sat 30 Jan 2021 07:33
    #5

    Lönen då? Om man ändå har en lärarlegitimation borde man väl inte få lägre lön?

  • Anonym (Obehö­rig)
    Sun 31 Jan 2021 19:06
    #6
    Rolooo skrev 2021-01-30 07:33:18 följande:

    Lönen då? Om man ändå har en lärarlegitimation borde man väl inte få lägre lön?


    Eg finns ju inga bestämmelser om vare sig anställningsform, utbildning eller lön. Det närmsta man kan gå på är kollektivavtal, men de gälle bara de som är med i facket. En arbetsgivare kan ju oxo erbjuda bättre villkor än kollektivavtal även för dem som omfattas av det. I dessa tider av extrem lärarbrist och stenhård konkurrens om arbetskraften kan alla möjliga saker ske. Till viss del har ju tom utbildning spelat ut sin roll, då det är så få utbildade och arbetsgivaren hugger på de som finns. Då kan det hända att en outbildad kräver högre lön och får det. Så var det i mitt fall...
  • Mon 1 Feb 2021 08:25
    #7

    I kommunen där jag bor och tror det är rätt vanligt kan du inte få tillsvidare om du inte är utbildad förskollärare. Så inget fast jobb. De är ju helt olika utbildningar. Jag är 4-9 lärare i sv och religion samt utbildad speciallärare och specialpedagog. Jag får inte fast om jag söker till förskolan.

  • Anonym (Obehö­rig)
    Mon 1 Feb 2021 21:34
    #8
    Lili158 skrev 2021-02-01 08:25:27 följande:

    I kommunen där jag bor och tror det är rätt vanligt kan du inte få tillsvidare om du inte är utbildad förskollärare. Så inget fast jobb. De är ju helt olika utbildningar. Jag är 4-9 lärare i sv och religion samt utbildad speciallärare och specialpedagog. Jag får inte fast om jag söker till förskolan.


    Kanske stämmer i min kommun med när du säger så... Just förskollärare kanske är speciellt. Vet bara att i skolvärlden (grund/gymnasium) är det vilda västern och folk blir anställda på alla möjliga premisser och får fantasilöner som de begär....
  • Anonym (Obehö­rig)
    Mon 1 Feb 2021 22:00
    #9
    Lili158 skrev 2021-02-01 08:25:27 följande:

    I kommunen där jag bor och tror det är rätt vanligt kan du inte få tillsvidare om du inte är utbildad förskollärare. Så inget fast jobb. De är ju helt olika utbildningar. Jag är 4-9 lärare i sv och religion samt utbildad speciallärare och specialpedagog. Jag får inte fast om jag söker till förskolan.


    Kanske stämmer i min kommun med när du säger så... Just förskollärare kanske är speciellt. Vet bara att i skolvärlden (grund/gymnasium) är det vilda västern och folk blir anställda på alla möjliga premisser och får fantasilöner som de begär....
Svar på tråden Ämneslärare jobba som förskollärare?