• mandelskrutten

Nagellack och farliga gifter! Hur törs vi alla bära nagellack?

Har hört mycket om att även dyra nagellack innehåller farliga ämnen som absptbetas av huden och in i blodet.

Gjorts kliniska studier etc.

Många av oss bär nagellack majoriteten av dagar om året.

Hur törs ni? Bara starka lukten säger mycket om grifterna.

• Svar på tråden Nagellack och farliga gifter! Hur törs vi alla bära nagellack?
  • McIris

Luften innehåller mängder av giftiga ämnen. Maten likaså. Vanlig tvål innehåller hormonrubbande ämnen. Fisk innehåller aluminium, även deodorant. Kött innehåller hormoner. Hårfärg innehåller mängder av giftiga ämnen tex ammoniak. All plast som finns i hemmet och i kläder utsöndrar gifter.

Så nagellack, som dessutom ska vara på naglar och inte huden, känns ganska lugnt ändå.

• Anonym (Hm)

Nagellack kanske inte är så giftigt. Kanske bara skrämselpropaganda.

• Anonym (Vxfruop)

smink, deodorant och parfym är lika illa. Och vissa tandkrämer som innehåller triclosan ..

• Aniiee

Hur mycket av detta, för mig okända, farliga ämnet är farligt då och hur mycket finns det i nagellacken, och hur mycket nagellack använder man egentligen? Det kan inte vara många ml i en flaska och en flaska tar ju inte slut i en omgång.

Ok, snabbkoll på en Isadora-flaska gav 6 ml. Så säg att det går åt 1 ml för att måla naglarna. Låter högt enligt mig, men jag använder inte nagellack så där jätteofta.....

Mer lite googling och jag hittar en artikel i ämnet. De tar upp följande ämnen:

Trifenylfosfat
    Formaldehyd
    Toluen
    Dibutylftalat
    Kamfer

Ok, så vad är detta för något då och hur mycket finns i nagellacken (som överhuvudtaget innehåller dessa ämnen, för alla nagellack gör ju inte det), och hur farliga är de då?

Den andra frågan är svår att svara på. Mängden av ett ämne i ett visst nagellack varierar så klar och är ofta affärshemligheter.  Men resten.... Uttrycket "LD50" kommer dyka upp. LD står för Letal Dose och 50 står för 50%. Det är måttet på hur mycket av ett ämne man måste få i sig innan 50% av alla som får i sig så mycket dör, Alltså, om du ger 100 personer 1 äpple och 50 av dem dör av att äta det så har ett äpple en LD50 på 1 äpple, enkelt förklarat (ja, det finns en poäng med just att jag valde ett äpple).

Trifenylfosfat är ett ämne som används som "lösgörande"/"mjukgörande", jag tänker att meningen är att lacket ska vara mer lättflytande i flaskan. Trifenylfosfat har et LD50 på 1320 mg/kg kroppsvikt, eller 79,2 gram för en person på 60 kg. Med en densitet på 1,182 g/ml behöver vi alltså 11 nagellacksflaskor med BARA detta i för att nå LD50.

Formaledehyd har jag nästan lust att avskriva direkt, eftersom människor tillverkar formaldehyd naturligt och äter formaldehyd helt frivilligt, till exempel innehåller ett äpple 0,63-2,23 mg formaldehyd ungefär, men låt gå. Formaldehyden används i nagellack för att göra det hårt när det torkar. LD50 för formaldehyd är 100 mg/kg kroppsvikt, eller 6 gram för en person på 60 kg, och med en desitet på 1,09g/ml så behöver vi en hel flaska och lite till nagellack med endast formaldehyd för LD50. Formaldehyd metabolerar dock väldigt snabbt och åker ut med utandingsluften.

Toluen används för att nagellacket ska vara mer lättflytande. LD50 är 2,6g per kg kroppsvikt, lågt räknat (!), eller då 156 g för en 60 kg person. Med en densitet på 0,87g/ml behöver vi nästan 30 flaskor toluen för LD50.

Dibutylftalat har liknande egenskaper som trifenylfosfat och LD50 på 5289 mg/kg, lågt räknat. Eller 317,34 g för 60 kg. Med en densitet på 1,043g/ml behöver vi nästan 51 nagellacksflaskor dibutylftalat för LD50.

Kamfer är en substans med mycket gamla anor som använts och används i vårdande syfte. Kamferliniment kanske de flesta hört talas om (vilket Anna skulle köpa tll farfar den där gången Anna och Lisa skulle handla....). Kamfer användes i både smink och hudvård redan av de antika Egyptierna. I nagellack används det för att ge lacket sin glans. LD50 för kamfer är 1310 mg/kg kroppsvikt, eller 78,6 g för en 60 kg person. Densiteten ligger på 0,992 gram per ml, så vi behöver lite mer än 13 nagellacksflaskor utan något annat i för LD50.

Var skeptiska mot ingredienserna i det ni använder. Men var även skeptiska mot er egna skepicism..... Kolla upp det ni undrar över. This is the information age.

Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Anonym (Buppe)

Tack Aniiee för underbar uträkning!

Visst var det så att det är räknat på mängd ämne som tar sig in i kroppen? Vi ska alltså tex äta eller injicera ämnet för att de doserna ska vara dödliga? För det är ju fråga nr 2: hur mycket tar kroppen upp genom nageln och hur god ventilation har man när man lackar?

Sen ska man komma ihåg att gifter är farliga innan man dör av dem. Hormonstörningar, överkänslighet mm är inte lika illa som döden, men inte för den skull önskvärt.

• Anonym (Hm)

Åh, jag som verkligen älskar dofter och bär lätta parfymer varje dag.

Då är jag fylld med kemikalier.

• Drottningen1970
    Aniiee skrev 2021-01-30 03:12:27 följande:

Hur mycket av detta, för mig okända, farliga ämnet är farligt då och hur mycket finns det i nagellacken, och hur mycket nagellack använder man egentligen? Det kan inte vara många ml i en flaska och en flaska tar ju inte slut i en omgång.

Ok, snabbkoll på en Isadora-flaska gav 6 ml. Så säg att det går åt 1 ml för att måla naglarna. Låter högt enligt mig, men jag använder inte nagellack så där jätteofta.....

Mer lite googling och jag hittar en artikel i ämnet. De tar upp följande ämnen:

Trifenylfosfat

Formaldehyd

Toluen

Dibutylftalat

Kamfer

Ok, så vad är detta för något då och hur mycket finns i nagellacken (som överhuvudtaget innehåller dessa ämnen, för alla nagellack gör ju inte det), och hur farliga är de då?

Den andra frågan är svår att svara på. Mängden av ett ämne i ett visst nagellack varierar så klar och är ofta affärshemligheter.  Men resten.... Uttrycket "LD50" kommer dyka upp. LD står för Letal Dose och 50 står för 50%. Det är måttet på hur mycket av ett ämne man måste få i sig innan 50% av alla som får i sig så mycket dör, Alltså, om du ger 100 personer 1 äpple och 50 av dem dör av att äta det så har ett äpple en LD50 på 1 äpple, enkelt förklarat (ja, det finns en poäng med just att jag valde ett äpple).

Trifenylfosfat är ett ämne som används som "lösgörande"/"mjukgörande", jag tänker att meningen är att lacket ska vara mer lättflytande i flaskan. Trifenylfosfat har et LD50 på 1320 mg/kg kroppsvikt, eller 79,2 gram för en person på 60 kg. Med en densitet på 1,182 g/ml behöver vi alltså 11 nagellacksflaskor med BARA detta i för att nå LD50.

Formaledehyd har jag nästan lust att avskriva direkt, eftersom människor tillverkar formaldehyd naturligt och äter formaldehyd helt frivilligt, till exempel innehåller ett äpple 0,63-2,23 mg formaldehyd ungefär, men låt gå. Formaldehyden används i nagellack för att göra det hårt när det torkar. LD50 för formaldehyd är 100 mg/kg kroppsvikt, eller 6 gram för en person på 60 kg, och med en desitet på 1,09g/ml så behöver vi en hel flaska och lite till nagellack med endast formaldehyd för LD50. Formaldehyd metabolerar dock väldigt snabbt och åker ut med utandingsluften.

Toluen används för att nagellacket ska vara mer lättflytande. LD50 är 2,6g per kg kroppsvikt, lågt räknat (!), eller då 156 g för en 60 kg person. Med en densitet på 0,87g/ml behöver vi nästan 30 flaskor toluen för LD50.

Dibutylftalat har liknande egenskaper som trifenylfosfat och LD50 på 5289 mg/kg, lågt räknat. Eller 317,34 g för 60 kg. Med en densitet på 1,043g/ml behöver vi nästan 51 nagellacksflaskor dibutylftalat för LD50.

Kamfer är en substans med mycket gamla anor som använts och används i vårdande syfte. Kamferliniment kanske de flesta hört talas om (vilket Anna skulle köpa tll farfar den där gången Anna och Lisa skulle handla....). Kamfer användes i både smink och hudvård redan av de antika Egyptierna. I nagellack används det för att ge lacket sin glans. LD50 för kamfer är 1310 mg/kg kroppsvikt, eller 78,6 g för en 60 kg person. Densiteten ligger på 0,992 gram per ml, så vi behöver lite mer än 13 nagellacksflaskor utan något annat i för LD50.

Var skeptiska mot ingredienserna i det ni använder. Men var även skeptiska mot er egna skepicism..... Kolla upp det ni undrar över. This is the information age.

Åh herregud, detta satt du alltså helt frivilligt och räknade ut...
  • Anonym (!)

Ska man undvika allt som innehåller gifter eller utsätter oss för fara kan vi ju lika gärna vara döda. 

• Anonym (Anna)
    Drottningen1970 skrev 2021-01-30 15:35:09 följande:

Första gången du noterar en människa som intresserar sig för något annat än dina egna intressen?

Hur mycket tid lägger du årligen på att röka och köpa cigaretter?

Första gången du noterar en människa som intresserar sig för något annat än dina egna intressen?

• Aniiee
    Ja. Det tog mig ungfär 10 minuter att räkna och ytterligare 10 minuter att skriva inlägget.

Vi alla har våra intressen. Jag nördar ner mig i diverse statistik och matematiska formler och grejer. Ursäkta om det stör dig. Dina egna nörderier är säkert mycket mer samhällsnyttiga.
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Anonym (Nja)

Tror inte att det är så farligt. Förr hade jag nagellack ofta och hade en vana att bita på naglarna och skrapa bort nagellacket med tänderna. En hel del torkat nagellack slank ner i magen

• Anonym (Nja)

Tror inte att det är så farligt. Förr hade jag nagellack ofta och hade en vana att bita på naglarna och skrapa bort nagellacket med tänderna. En hel del torkat nagellack slank ner i magen

• Mimosa86

Ja det finns dåliga ämnen i alla skönhetsprodukter men i låga doser. Problemet är ju inte att någon använder nagellack utan den konsoliderade cocktailen man får i sig från allt man använder.. där kanske man bör tänka till och handla klokt från tex apoteket med märkning från astma och allergiförbundet.

Definitivt behöver vi alla ta en funderat kring vad vi faktiskt får i oss, och behöver vi verkligen så mycket kosmetik och hud- och hårprodukter?

Fertiliteten går ju kraftigt ner i västvärlden, det är ju ett känt faktum. Så mer medvetenhet och kravställning mot tillverkarna skulle verkligen inte skada.

• Miss Skywalker

Köper gift och luktfria nagellack. Blir illamående av giftiga lack. Bästa är lacqua. Du behöver inte ens remover utan drar bort det och ändå sitter det bra. Snygga färger dessutom.

• Drottningen1970
    Aniiee skrev 2021-01-30 18:37:37 följande:

Ja. Det tog mig ungfär 10 minuter att räkna och ytterligare 10 minuter att skriva inlägget.

Vi alla har våra intressen. Jag nördar ner mig i diverse statistik och matematiska formler och grejer. Ursäkta om det stör dig. Dina egna nörderier är säkert mycket mer samhällsnyttiga.

Jag var mest imponerad helt enkelt...
  • Drottningen1970
    Anonym (Anna) skrev 2021-01-30 16:27:01 följande:

Hur mycket tid lägger du årligen på att röka och köpa cigaretter?Första gången du noterar en människa som intresserar sig för något annat än dina egna intressen?

Hurså?
  • Aniiee
    Drottningen1970 skrev 2021-01-30 21:06:39 följande:
    Jag var mest imponerad helt enkelt...
    Alltid något. Själv känner jag att jag var lite slarvig.... Själv är värsta kritikern, eller vad säger man....
Svar på tråden Nagellack och farliga gifter! Hur törs vi alla bära nagellack?