• Anonym (GAD)

Börjat med Sertralin, fortsätta trots ökad ångest delux?

Jag började för några dagar sen med Sertralin pga mångåriga problem med generaliserad ångest. Jag har inte ätit medicin innan men jag har gått i både psykodynamisk och kognitiv beteendeterapi vilket har hjälpt ganska bra. Men, då och då sjunker jag ner i en ond spiral av ökad oro och nu tröttnade jag på det och fick därför Sertralin utskrivet.

Min oro har gått från medelhög till extrem sen några timmar efter att jag tog första tabletten (flera dagar sen) och jag vet inte längre om jag vill fortsätta. Min gamla vanliga ångest känner jag igen, och den kommer och går under en dag, men Sertralin-ångesten sitter i hela dagen och släpper inte. Så hemskt jobbigt.

Jag har små barn och jag känner att om det ska fortsätta såhär i kanske 4 veckor innan jag mår bättre av medicinen så är det inte värt det. Då har jag hellre min grundångest kvar, för med den fungerar vardagen (även om jag önskar att slippa all ångest såklart).

Men, om jag bara visste att det vänder om några dagar, då är det ju en annan sak. Jag förstår att ingen här kan veta hur det blir, men jag undrar om nån annan har varit med om samma sak och hur ni gjorde?

Min man får dra ett tungt lass här hemma när jag har så mycket ångest.

Jag funderar också på om det blir bättre efter en tids medicinering eller om det är så att man bara tror att det blir bättre efter några veckor för att insättningsångesten är så mycket värre än grundproblematiken? Det vore ju inte kul..

Tack för råd

• Svar på tråden Börjat med Sertralin, fortsätta trots ökad ångest delux?
  • Dagsmeja

Kontakta din läkare. Det är väldigt vanligt att få förvärrad ångest vid insättning, vilket du verkar vara informerad om. Fram tills att medicinen fått effekt kan man få lugnande tabletter tillfälligt. I första hand icke-beroende tabletter som Lergigan, Atarax eller Theralen. I andra hand bensodiazepiner som Sobril/Oxascand. Om man bara tar dem en kortare övergångsperiod brukar det inte vara några som helst problem att sluta sen.

/läkare som ofta skriver ut både SSRI och ovanstående läkemedel.

• Anonym (Håller med)

Håller med Dagsmeja. Lycka_till.

• Anonym (GAD)
    Dagsmeja skrev 2021-01-30 12:25:29 följande:

Kontakta din läkare. Det är väldigt vanligt att få förvärrad ångest vid insättning, vilket du verkar vara informerad om. Fram tills att medicinen fått effekt kan man få lugnande tabletter tillfälligt. I första hand icke-beroende tabletter som Lergigan, Atarax eller Theralen. I andra hand bensodiazepiner som Sobril/Oxascand. Om man bara tar dem en kortare övergångsperiod brukar det inte vara några som helst problem att sluta sen.

/läkare som ofta skriver ut både SSRI och ovanstående läkemedel.

Tack för svar. Jag ammar fortfarande så kan inte ta lugnande vad det verkar. Jag har Lergigan mite hemma sen graviditeten (mot illamående) och läste mig i FASS och Janusmed till att enstaka dos kan vara ok under amning men inte mer. Så då antar jag att jag måste avsluta amningen vilket känns ledsamt. Men det är klart, det är många år jag har lagt på ångest, och det vore skönt att komma i balans och få känna sig gladare. Jag kanske måste välja bort amningen.
  • Anonym (GAD)
    Anonym (Håller med) skrev 2021-01-30 12:49:32 följande:

Håller med Dagsmeja. Lycka_till.

Tack!
  • Anonym (Usch)

Fruktansvärda tabletter de där. Vart total känslolös, kall. Ta inte sån där skit.

• Citronsaft1

Normal biverkning. Går över. Vid självmordstankar kontakta din läkare.

Svar på tråden Börjat med Sertralin, fortsätta trots ökad ångest delux?