• Plina

    Någon skillnad på ISK pensionsspara på olika banker?

    Är det någon skillnad på ISK pensionsspara på olika banker?

    Tex Nordea, Swedbank och handelsbanken?


    Isk, isk pensionsspara, Nordea, handelsbanken, Swedbank, pension
  • Svar på tråden Någon skillnad på ISK pensionsspara på olika banker?
  • Denkmal81

    Det kan det vara, även om ISK måste vara avgiftsfritt på alla banker, t om storbankerna.

    Den stora frågan är varför du frivilligt skulle välja att använda någon av de du räknar upp?

    En plattform som t ex Avanza är oerhört mycket bättre om du vill säkerställa access till fonder med låg avgift, courtage som passar dina handelsmönster och framför allt en visualisering av hur ditt innehav presterar.

    Jag är själv kund i både Avanza och en av de större gammelbankerna. Hos Avanza får jag fullständig och transparent information om mina innehav och kan snabbt avgöra om det är en bra idé att göra justeringar. Hos gammelbanken kan man knappt se den historiska utvecklingen av hela portföljen, än mindre göra relevanta jämförelser.

  • Denkmal81

    ISK är gratis som kontoform.

    Den stora frågan är varför du frivilligt skulle välja att använda någon av de du räknar upp?

    En plattform som t ex Avanza är oerhört mycket bättre om du vill säkerställa access till fonder med låg avgift, courtage som passar dina handelsmönster och framför allt en visualisering av hur ditt innehav presterar.

    Jag är själv kund i både Avanza och en av de större gammelbankerna. Hos Avanza får jag fullständig och transparent information om mina innehav och kan snabbt avgöra om det är en bra idé att göra justeringar. Hos gammelbanken kan man knappt se den historiska utvecklingen av hela portföljen, än mindre göra relevanta jämförelser.

  • Steven01
    Denkmal81 skrev 2021-01-30 17:24:43 följande:

    ISK är gratis som kontoform.

    Den stora frågan är varför du frivilligt skulle välja att använda någon av de du räknar upp?

    En plattform som t ex Avanza är oerhört mycket bättre om du vill säkerställa access till fonder med låg avgift, courtage som passar dina handelsmönster och framför allt en visualisering av hur ditt innehav presterar.

    Jag är själv kund i både Avanza och en av de större gammelbankerna. Hos Avanza får jag fullständig och transparent information om mina innehav och kan snabbt avgöra om det är en bra idé att göra justeringar. Hos gammelbanken kan man knappt se den historiska utvecklingen av hela portföljen, än mindre göra relevanta jämförelser.


    Du tyckte inlägget var så bra att du postade det två gånger? Skrattande
  • Anonym (Lotta)
    Denkmal81 skrev 2021-01-30 17:22:32 följande:

    Det kan det vara, även om ISK måste vara avgiftsfritt på alla banker, t om storbankerna.

    Den stora frågan är varför du frivilligt skulle välja att använda någon av de du räknar upp?

    En plattform som t ex Avanza är oerhört mycket bättre om du vill säkerställa access till fonder med låg avgift, courtage som passar dina handelsmönster och framför allt en visualisering av hur ditt innehav presterar.

    Jag är själv kund i både Avanza och en av de större gammelbankerna. Hos Avanza får jag fullständig och transparent information om mina innehav och kan snabbt avgöra om det är en bra idé att göra justeringar. Hos gammelbanken kan man knappt se den historiska utvecklingen av hela portföljen, än mindre göra relevanta jämförelser.


    Håller med dig om att Avanza är en perfekt plattform för att följa upp sina aktier och fonder. Speciellt om man tänker vara aktiv i sitt sparande. Gammelbankerna är urusla men det är väl i linje med deras kundstrategi... få kunden känna sig korkad så de kan sälja in fler av sina tjänster.

    Nordnet är också en bra nätbank
  • Denkmal81
    Steven01 skrev 2021-01-31 09:43:26 följande:

    Du tyckte inlägget var så bra att du postade det två gånger?


    Japp. Jag är inte van vid forum som fungerar så uruselt som FL. Därav dubbelpost.
  • Slink

    Ja, det är ganska stora skillnader mellan de olika institutionernas ISK erbjudande. De största skillnaderna hittar du inom två huvudområden  - vilka produkter som du kan handla med samt vilka möjligheter o funktioner till belåning som erbjuds. Alla är lite olika o ingen är perfekt.

    Ex - alla utom lilla Pareto är dåliga på valuta hantering. Ta reda på vad som är viktigt för dig.   

  • Steven01
    Denkmal81 skrev 2021-01-31 10:08:31 följande:
    Japp. Jag är inte van vid forum som fungerar så uruselt som FL. Därav dubbelpost.
    Det är två olika inlägg så skyll inte på forumet.
  • Denkmal81
    Steven01 skrev 2021-02-05 16:47:00 följande:

    Det är två olika inlägg så skyll inte på forumet.


    Tack för ditt konstruktiva inlägg i debatten. Jo, det är banne mig forumets fel när det laggar och man inte vet om inläggen registrerats. Att jag sen editerat lite är en helt annan sak.
  • Anonym (123456)
    Steven01 skrev 2021-02-05 16:47:00 följande:
    Det är två olika inlägg så skyll inte på forumet.
    Det blir så när man trycker skicka 2ggr, ingen nyhet direkt att FL är långsamt ibland händer ingenting.

    Det man ska göra om man dubellpostar är att anmälan det ena inlägget som en dublett så tar dom bort det och vi håller forumet rent.
    Samma sak om man postar en tråd flera ggr.
  • Limeblad

    Det är skillnad på bankernas fondutbud. Hade aldrig sparat frivilligt i någon av storbankerna utan satsat på Nordnet eller Avanza.

    Har du kollat på möjligheten att löneväxla?

Svar på tråden Någon skillnad på ISK pensionsspara på olika banker?