• CarolineSofia4567

Ska jag behöva genomgå ännu en abort?

Jag har tidigare, i ungdomen gjort 3 aborter. Var femton vid första. Sen två täta då mina p-piller inte fungerade för mig. . Jag har ångrat dessa aborter och mått så dåligt och varit så ledsen. Jag har försökt trösta mig med att okej, jag var väldigt ung och det var väl rätt då. Denna tråden kommer därmed inte handla om mina tidigare aborter, kan det bli respekterat?

Det är 15 respektive 9 år sedan. Och jag har svurit på att aldrig göra en till.

Jag har där i mellan fått ett missfall.

Nu är jag gravid igen. I v7. Jag blev överlycklig och har längtat och vi har varit överens om att blir vi gravida så är det välkommet och inget tvivel. Hade aldrig annars slutat med skydd, kört dubbla med både p-piller och kondom i 9 år.

Min sambo var också glad till en början men har under de senaste två veckor tjafsar och bråkat om allt och nu säger han att han inte vill detta längre?!? Att vi borde göra en abort och gå vidare med livet?!? Han fick dessutom världens utbrott och blev våldsam, inte mot mig men slog i soffan osv. ALDRIG sett denna sidan av honom? Vi har känt varandra länge.

Jag är förtvivlad.

Vad ska jag göra? Gå med på vad han vill? Jag kommer inte klara en abort och vad händer med chansen till framtida barn? Hur ska jag leva med mig själv? Föda barnet själv? Är det någon som gjort detta och vill dela med sig?

• Svar på tråden Ska jag behöva genomgå ännu en abort?
  • Anonym (?)

Jag ber om ursäkt om jag minns fel men var det inte du som hade haft bekymmer i relationen och under en paus haft sex med någon annan och undrade vem som kunde vara pappan? Har han fått reda på att det hänt något och är orolig att barnet inte är hans? (Att jag frågar handlar om att min bästa vän heter just som ditt nick och jag tycker mig minnas att ett mycket likartat nick startade tråden jag pratar om).

• Anonym (medsyster)

Lämna honom och ta hand om barnet själv!
    Det hade jag gjort alla dagar i veckan.

Det låter som att det finns finare killar där ute som du kan bli tillsammans med, och om han dessutom gått med på att skapa ett barn och sedan vill göra abort så låter det för mig som att han helt enkelt ville slippa kondomen ett tag. 

Känner du att du inte klarar en abort till så är det den känslan i din situation som jag hade värdesatt mest av allt!

• Anonym (ooo)

Vet du vad TS? Oavsett graviditet eller abort så hade jag aldrig stannat med en partner som blir så arg så han blir våldsam och slår på saker osv. Nästa gång kanske han slår dig (eller barnet). 

Om du har gjort så många aborter och inte mått bra av dem heller så vet du vad det innebär att göra en till. Gör inte detta mot dig själv.  Han har inge aning om hur det känns att göra en abort, speciellt om man egentligen inte vill göra en. Han försöker skrämma dig till att göra det han vill. 

Bättre att ni gör slut, du tar hand om barnet själv. Det kan bli så att när barnet väl finns där så kanske han trots allt vill vara pappa men det vet du inte nu. Dela på er, du får automatiskt ensam vårdnad och han får betala underhåll. 

• Tow2Mater

När man känner sig frustrerad eller maktlös kan ens sinne reagera på olika sätt. Vissa gråter, andra pratar om sina känslor och en del blir arga. Att slå i soffan är ju ett sätt.

• Knepochknåp

Din kropp, ditt val.

Han verkar ha insett vad det kommer innebära att vara förälder och fått panik. Han behöver agera som en vuxen och ta ansvar, sätta ord på varför han inte vill längre, kanske gå på familjerådgivning. Vill han inte det så tror jag absolut att du klarar detta själv!

• Peace and harmony

Hej!

Barnet du har i magen är också ditt. Han/hon lever, sparkar, lyssnar och leker i din mage som ska vara den säkraste platsen på jorden. Pojken/flickan i din mage som nu är i v8 mäter 1,5cm från huvudet till stjärten och har ett ansikte. Här kan du läsa hur ditt barn utvecklar sig v8:

www.1177.se/Kronoberg/barn--gravid/graviditet/om-graviditeten/graviditeten-vecka-for-vecka/gravid-i-vecka-8/

Jag tror att du redan börjat älska ditt barn. Du och pappan har fler chanser att rätta till ert liv men ditt barn har bara dig. Du är hans/hennes enda chans.

Gud välsigne dig och barnet.

Ska be för er. ?

Svar på tråden Ska jag behöva genomgå ännu en abort?