• Robin Johansson

    Unionen akassa

    Jag har fått informerat att jag skall bli uppsagd. Hur lång handlingstid är det hos unionen just nu? Då vi inte klarar oss på frugans lön.

    Var kan man vända sig om hjälp med betalning av räkningar? Innan a-kassa har godkänt

  • Svar på tråden Unionen akassa
  • Tusselina

    Beror på om du söker inkomstrelaterad ersättning eller grundbelopp. Du kan söka reda på det här: 

    externastat.iaf.se/report.aspx

    Det du kan söka för att få hjälp är ju försörjningsstöd. 

    Unionen är lite "mittemellan" med genomströmningstid men det är inte som med Alfa's halvårstider för grundbelopp. Inkomstrelaterat är oftast kortare och får väl anta det är vad som är aktuellt - grundbeloppet är så lågt att ni knappast kommer klara det med den ersättningen men inte utan. 

    Ser ut som medianen låg på 5 veckor i december för inkomstrelaterat, var jättenoga med att du får in alla papper korrekt direkt eftersom det tar väldigt mycket längre tid om de måste efterfråga mer etc. Värt att tänka på också är att de flesta månadsavlönade får försskottslön och det kan bli lite extra glapp där när det kommer i efterskott. Ungefär 2 månaders glapp bör man räkna med att ha marginal för (helt utanför Corona kriser och så). 

  • Robin Johansson

    Tack för snabba svar. Jag har varit med i a-kassa i många år. Samt facket.

    Och bolaget sa ju att de skulle hjälpa mig ekonomiskt till jag hade rätt till a-kassa. Dock vet jag inte med vad och hur mycket.

  • Tusselina
    Robin Johansson skrev 2021-01-30 18:55:50 följande:
    Tack för snabba svar. Jag har varit med i a-kassa i många år. Samt facket.
    Och bolaget sa ju att de skulle hjälpa mig ekonomiskt till jag hade rätt till a-kassa. Dock vet jag inte med vad och hur mycket.
    Har du arbetat heltid och varit med i minst ett år är det definitivt inkomstrelaterad ersättning. Har du även sett till att teckna deras inkomstförsäkring? 

    Fråga bolaget mer exakt vilken hjälp de kommer ge. 3:e kvartilen för inkomstrelaterad ersättning i december hos unionen är 9 veckor så får du bara in alla papper rätt är det inte mer än 2 månader i alla fall. 
  • Robin Johansson
    Robin Johansson skrev 2021-01-30 19:47:08 följande:

    Inkomstförsäkring skall ingå har jag fått höra. Men jag är osäker


    Kan man få pengar från F-kassan Innan a-kassan har bestämt hur det skall göra?
  • Långbenopluto
    Robin Johansson skrev 2021-01-30 20:01:12 följande:
    Kan man få pengar från F-kassan Innan a-kassan har bestämt hur det skall göra?
    Nej.
  • Virriga Vera

    I maj 2020 tog det ca 2 veckor för mig att få godkänt på A-kassan. Ersättning från inkomstförsäkringen får du ansöka om separat. Men du hittar all info på deras hemsida.

  • felix le chat

    Skrämmande att man inte klarar en månads räkningar på en inkomst.

    Kan ge exempel från min a-kassa ( företagarna ) 10-12 veckor handläggning

  • Jamesdio

    Min man är med i Handels. Blev uppsagd i september pga konkurs. Fick lönegaranti under uppsägningstiden (en månad) utbetald i oktober men har ännu inte fått besked eller utbetalning från sin a-kassa (han uppfyller medlems- och arbetskrav). Efter månader med telefonkö, mailväxling etc har de nu kommit fram till att konkursförvaltaren inte har skickat in rätt papper. Nu väntar han på information från a-kassan vilka papper som saknas. Sedan måste fd arbetsgivaren ta fram dessa papper och skicka till a-kassan. Sedan kan han få ett beslut.

Svar på tråden Unionen akassa