• Anonym (wwbd?)

    Ärvt hus och familjeekonomi och hela faderullan. Hjälp.

    Här är situationen i några enkla steg. Hoppas jag.

    Jag är sambo med min kille och har barn på väg.
    Jag har ärvt ett halvt hus.
    Min andra förälder bor i huset och äger andra halvan. 
    Mina föräldrar var inte gifta och jag har inga syskon.
    Jag och min sambo vill väldigt gärna bo i huset och skapa vårt familjeliv där.
    Huset har ett visst renoverings- och uppdateringsbehov och trädgården har ett gigantiskt.
    Det finns inte en chans på 20 år att vi skulle ha råd att köpa ett hus i samma eller ett likvärdigt område med tanke på hur huspriserna har utvecklats sedan huset köptes av mina föräldrar.
    Det finns ett litet lån på huset.
    Jag och min kvarvarande förälder är inte on speaking terms och föräldern har tidigare om åren uttryckt en ovilja att lämna huset.

    Tankar? Frågor?  Förslag?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-01-31 22:57
    Några klargöranden:
    1: Jag är endast 21 år gammal och bodde hemma fram tills i alldeles av slutet av juli 2020.
    2: Jag åkte då hem till min pojkvän då min nu avlidna förälder åkte för att ordna lite familjeaffärer. Jag och min kvarvarande förälder kan inte vistas på samma plats utan en buffert mellan oss sedan många år.
    3: Min avlidna förälder kom aldrig hem. Hen åkte in på sjukhus och avled i början av September. Jag kan alltså inte åka hem igen och blir då sambo med min pojkvän.
    4: Min kvarvarande förälder är alkoholiserad så pass att hen inte betalat räkningar. Elen är avstängd och kronofogden står bokstavligen och knackar på dörren.
    5: Jag vill inte "tvinga bort" min kvarvarande förälder från huset. Min förälders vision sedan många år är att bo där tills hen själv går bort och jag då ska ärva huset och det ska gå i arv i generationer.
    6: Min kvarvarande förälder har inte förstått att hen måste lämna huset, vare sig det är för att jag och min familj ska kunna ta över det och bo där, eller att kronofogden tvingar hen pga obetalda skulder. OBS! Ej banklånet som finns på huset för det betalar jag räkningen på.

    Jag har kanske glömt något som kommit upp i tråden men det kanske blev lite klarare?

  • Svar på tråden Ärvt hus och familjeekonomi och hela faderullan. Hjälp.
  • Anonym (Okej)

    Det är väl inte så mycket annat att göra än att beklaga sorgen plus det att du inte har kontakt med den familj som är i livet. I er situation kan ni nog inte göra annat förrän den andra föräldern dör. Då kanske du dessutom har bara 3/4 av huset då hen kan testamentera hälften av sina tillgångar till vem som helst. 

    Har du råd att köpa ut den levande föräldern kan du förstås föreslå det, men med tanke på att ni inte har kontakt låter det inte som att hen skulle vilja sälja. På samma sätt kan du fråga om föräldern är intresserad av att köpa ut dig ifall hen har möjlighet. Då får du inte bo där, men får pengarna. 

  • Denkmal81

    Att den kvarlevande föräldern inte är så nöjd är väl inget konstigt. Du vill ju i princip flytta in innan hen dött.

  • Anonym (Dida)

    Antingen får du köpa ut din förälder (betala vad förälderns halva är värd)

    Eller så får föräldern köpa ut dig (då får du pengar men inte huset)

    Om föräldern inte går med på det får du försöka få fram en tvångsförsäljning men vet inte hur lätt det är iom att föräldern inte vill flytta. Då får ni hälften var efter lån/skatt/mäklaravgifter och ingen av er får huset. Om det inte går att köpa/buda mot sig själv, det vet jag inte om det går.

    Bästa är väl att försiktigt börja med att fråga föräldern om ni kan få köpa ut personen. Ge ett erbjudande föräldern inte kan motstå? Lite mer än det är värt?

  • Anonym (wwbd?)
    Anonym (Okej) skrev 2021-01-30 20:36:27 följande:

    Det är väl inte så mycket annat att göra än att beklaga sorgen plus det att du inte har kontakt med den familj som är i livet. I er situation kan ni nog inte göra annat förrän den andra föräldern dör. Då kanske du dessutom har bara 3/4 av huset då hen kan testamentera hälften av sina tillgångar till vem som helst. 

    Har du råd att köpa ut den levande föräldern kan du förstås föreslå det, men med tanke på att ni inte har kontakt låter det inte som att hen skulle vilja sälja. På samma sätt kan du fråga om föräldern är intresserad av att köpa ut dig ifall hen har möjlighet. Då får du inte bo där, men får pengarna. 


    Tack försvar. Vi har ett litet ess i rockärmen om att kunna flytta in i huset. Min sambos föräldrar, som är gamla vänner till mina, tänker vädja till min förälders familje- och traditionskänsla. Om min förälder får veta att vi väntar barn och vill bo i huset och inte har tänkt sälja det för pengarna kickar förhoppningsvis de bitarna in. Vägrar min förälder ändå så är det en tidsfråga innan kronofogden tar över ändå för inga räkninga har blivit betalda på många månader tydligen.
  • Anonym (wwbd?)
    Denkmal81 skrev 2021-01-30 20:47:22 följande:

    Att den kvarlevande föräldern inte är så nöjd är väl inget konstigt. Du vill ju i princip flytta in innan hen dött.


    Ja, det vill jag. 
  • Anonym (wwbd?)
    Anonym (Dida) skrev 2021-01-30 20:50:44 följande:

    Antingen får du köpa ut din förälder (betala vad förälderns halva är värd)

    Eller så får föräldern köpa ut dig (då får du pengar men inte huset)

    Om föräldern inte går med på det får du försöka få fram en tvångsförsäljning men vet inte hur lätt det är iom att föräldern inte vill flytta. Då får ni hälften var efter lån/skatt/mäklaravgifter och ingen av er får huset. Om det inte går att köpa/buda mot sig själv, det vet jag inte om det går.

    Bästa är väl att försiktigt börja med att fråga föräldern om ni kan få köpa ut personen. Ge ett erbjudande föräldern inte kan motstå? Lite mer än det är värt?


    Vi har idag råd att lösa lånet som finns, men inte på långa vägar köpa ut min förälder och min förälder är glad så länge det finns en hundralapp till ett flak fulöl. Att elen är avstängd vet jag inte ens om hen har märkt.
  • Denkmal81
    Anonym (wwbd?) skrev 2021-01-30 20:51:34 följande:

    Tack försvar. Vi har ett litet ess i rockärmen om att kunna flytta in i huset. Min sambos föräldrar, som är gamla vänner till mina, tänker vädja till min förälders familje- och traditionskänsla. Om min förälder får veta att vi väntar barn och vill bo i huset och inte har tänkt sälja det för pengarna kickar förhoppningsvis de bitarna in. Vägrar min förälder ändå så är det en tidsfråga innan kronofogden tar över ändå för inga räkninga har blivit betalda på många månader tydligen.


    Hoppas det känns bra i magen att manipulera ut din nyblivna änka till förälder ur sitt hem.

    Med såna barn behöver man inga fiender.
  • Citronsaft

    Sålänge förälder lever kan du glömma det där huset. Hen har redan bestämt sig. Och med tanke på er relation lär hen ge bort sin del och det är inte till dig.

    Hen är också vuxen så det är inte ditt bekymmer vare sig att hen dricker eller inte har någon el.

  • Anonym (Js)

    Är bodelningen klar? I bodelningen bör framgå hur mycket din förälder lämnat efter sig efter att testamenten och skulder räknats in.

    Jag gissar att det är så att fina föräldrar köpt huset ihop, alltså ägt 50/50, och inget testamente finns. Därför ärver du nu din fars halva av huset.

    Om så är fallet är du delägare i en fastighet och då gäller principen att en delägare när som helst kan framtvinga en försäljning om så önskas. Kan inte du och den andra ägaren komma överens kommer ni tilldelas en god man som ansvarar för försäljningen. Detta brukar av olika anledningar leda till att huset säljs för något lägre än marknadsvärdet. Båda delägarna kan delta i budgivningen, och blir således ensamma ägare till huset om de lägger det vinnande budet.

    Men enkelt sagt kan man säga att du behöver köpa ut föräldern om du vill bli ensam ägare, antingen genom överenskommelse eller genom det lite mer riskfyllda sättet tvingad försäljning.

    Säg att huset idag är värt 5 miljoner. Vill du köpa ut din förälder behöver du alltså betala 2,5 miljoner till denne.

  • Anonym (wwbd?)
    Denkmal81 skrev 2021-01-30 20:57:51 följande:
    Hoppas det känns bra i magen att manipulera ut din nyblivna änka till förälder ur sitt hem.

    Med såna barn behöver man inga fiender.
    Det känns så klart lite blandat det där men ändå övervägande bra. Min förälder klarar inte av att ha kvar huset själv men är väldigt famijekär i princip, även om det inte märkts under min uppväxt direkt. 
Svar på tråden Ärvt hus och familjeekonomi och hela faderullan. Hjälp.