• Sat 30 Jan 2021 22:37
    530 visningar
    5 svar
    5
    530

    Sexåring blek och yrsel i flera veckor

    Hej

    Jag undrar om någon upplevt samma med sitt barn. Min sexåriga dotter har sen tre månader tillbaka haft yrsel i blir blek i bland sam trött. Har varit på akuten samt hos vc där har dem gjort neurologiska undersökningar allt var bra. Dem har tagit sockervärde och hb de var också bra. Det märkliga är att det kan gå flera dagar och hon mår som vanligt sen kan hon helt plötsligt bli yr trött och blek i flera dagar. Är det någon som har någon tanke om vad de kan vara?

  • Svar på tråden Sexåring blek och yrsel i flera veckor
  • Sun 31 Jan 2021 17:14
    #1
    -1

    Har hon haft Corona? Sköldkörtelvärden kollade? Kortisol? Allergier, överkänslighet mot mat, mögel?

  • Sun 31 Jan 2021 19:11
    #2
    Zorrorro skrev 2021-01-31 17:14:55 följande:

    Har hon haft Corona? Sköldkörtelvärden kollade? Kortisol? Allergier, överkänslighet mot mat, mögel?


    Nej det har hon inte. Man har inte kollat något annat än hn och socker. Vad är kortisol?

    Jag är livrädd för hjärntumör även om läkaren absolut inte trodde att det kunde vara det.
  • Tue 2 Feb 2021 22:37
    #3

    Puffar tråden hade gärna velat höra från fler

  • Tue 2 Feb 2021 23:01
    #4

    Skriv ner klockslag och datum när det händer, vad som har hänt innan och tankar kring det, så att ni får en samlad bild av det hela. 


    Kanske faller blodsockret väldigt snabbt? Kanske får hon ångest? (Att jag tog upp de två alternativen är för att min man har haft det just så i barndomen och går än idag jämt runt med Dextorol i fickan, eftersom han väldigt snabbt får lågt blodsocker, vilket i sin tur resulterar i att han svimmar om han samtidigt blir stressad/orolig/tycker att något är jobbigt och så har det varit ända sedan han var i förskoleålder.)

    Oavsett vilket, så ska ni skriva dagbok kring det hela för att sjukvården ska kunna utesluta saker kring vad som händer.


    Och det viktigaste av allt: ge inte upp! När det gäller barn och sjukvård, så litar jag tamigtusan inte på någonting, eftersom man måste stånga sig blodig för att få rätt diagnos. Jag har själv ett multiallergiskt barn som jag fick bråka kring under flera år innan någon trodde på oss och det var för att han för andra gången höll på att dö av anafylaktisk chock. Först då fick vi en "egen" läkare på allergimottagningen, adrenalinsprutor och allt annat som krävs i hans vardag och som hade besparat honom mycket lidande långt innan dess. Den läkaren kunde över huvud taget inte förstå att vi inte hade hamnat där tidigare. Problemet var att vi varvade akutsjukvård med olika läkare på vårdcentralen, vilket gjorde att ingen läkare fick någon samlad bild av det hela.

  • Tue 2 Feb 2021 23:04
    #5

    Jag kom på ytterligare en sak: Äter hon varierat? Kan det bero på någon bristsjukdom?

    Och som tidigare sagt: bråka, skrik och gapa tills de gör alla nödvändiga undersökningar. De kommer att hitta vad som är problemet, men många läkare tycks dessvärre tro att föräldrar överdriver eller är hispiga.

Svar på tråden Sexåring blek och yrsel i flera veckor