• Anonym (Happy­meal)
    Sun 31 Jan 2021 00:21
    3569 visningar
    9 svar
    9
    3569

    Hjälp mig, jag vill bli nykter

    Jag är en kvinna på 32 år. Har en dotter på 12 år som bor heltid med mig. Jag är gift sedan 8 år tillbaka (ej biologisk pappa till barnet).

    Jag lider av ångest, panikångest, ptsd. De två förstnämnda har jag haft sedan jag var liten, har inget minne att någonsin ha levt utan det. Blivit sexuellt ofredad och misshandlad fysiskt och psykiskt av min ena förälder under hela min uppväxt. Pappan till barnet misshandlade mig delvis grovt under och efter vår tid (jag trodde iblandatt jag skulle dö), samt genomgått tre vårdnadstvister (ena gången drog han tillbaka, andra två vann jag).

    Sedan har det såklart varit mer skit. Jag upplever mitt liv dock inte nattsvart eller att jag ältar min uppväxt. Ptsd kom efter mitt förhållande/vårdnadstvisterna till barnets pappa. Så det har jag inte kunnat bearbeta.

    Jag har inte druckit lika mycket som andra i samma ålder oavsett vilken ålder jag varit i, fram till jag var 22.

    Då började jag dricka alkohol på helger och ibland på vardagar. Jag tog även narkotika under en period på ca ett år 22-23. Mitt barn har aldrig varit närvarande vid dessa tillfällen utan hos en vän över natten på samma gård som hon fick vara mycket hos.

    Jag vet att jag inte varit världens bästa mamma när jag mått dåligt, dock aldrig skadat henne eller så. Men genom att jag inte alltid varit så närvarande psykiskt.

    Jag har såklart mycket dåligt samvete.

    Sedan 8 år har jag istället lugnat mig men hittat aktiviteter som att ha middagar med alkohol, dansa med alkohol, grilla, med alkohol, gå ut med alkohol, spela med alkohol osv 1 gång i veckan. Jag dricker mig full varje gång. Fram till för 3 år sedan blev jag oftast 98 procent av gångerna för full och tappade minnet. Senaste tre åren har procenten sjunkit till kanske 10 procent.

    Nu idag har jag varit nykter i tre helger. Och just idag känner jag inget sug, men oftast känner jag ett sug efter alkohol. Jag vill bedöva hjärnan. Sluta tänka. Slippa ha ångest. Få vila från smärtan då och då. Jag hittar inget annat som funkar lika bra.

    Det positiva är att jag gått ned 7 kilo på denna tid. Jag har blivit väldigt överviktig av min livsstil och fått "ölmage" jag lider av fetma klass 1.

    Jag är dock igång väldigt mycket även sedan innan. Sitter sällan still. Behöver dock vila mycket varje dag pga smärtor efter olyckor och sjukdomar.

    Jag vill starta en tråd här för att få prata med andra när det känns tungt, andra som känner samma eller med dem som bara vill stötta.

  • Svar på tråden Hjälp mig, jag vill bli nykter
  • Anonym (Happy­meal) Trådstartaren
    Sun 31 Jan 2021 00:49
    #1

    Jag vet inte hur jag gör ett tillägg i texten. Men jag vill säga att jag gått hos psykolog sedan jag var barn. Prövat olika behandlingar. Just nu har jag påbörjat för ptsd.

    Jag har även många intressen och gör mycket på dagarna.

  • Anonym (Happy­meal) Trådstartaren
    Sun 31 Jan 2021 00:51
    #2

    Jag vet inte hur jag gör ett tillägg i texten. Men jag vill säga att jag gått hos psykolog sedan jag var barn. Prövat olika behandlingar. Just nu har jag påbörjat för ptsd.

    Jag har även många intressen och gör mycket på dagarna.

  • Anonym (Forum­)
    Sun 31 Jan 2021 02:16
    #3

    Www.alkoholhjalpen.se är jättebra, där finner du stöd o likasinnade! Finns forum där man skriver med andra.

  • Anonym (AA)
    Sun 31 Jan 2021 06:38
    #4

    Gå till AA, var det enda som hjälpte mig att bli nykter. Inte druckit ngn alkohol nu på över 1 år

  • Anonym (Nykte­ralkoh­olist)
    Sun 31 Jan 2021 08:52
    #5

    Jag skrev in mig på ett behandlingshem och var där i ca 2år.
    Det bästa jag har gjort i mitt liv. 

    I dag håller jag mig nykter med hjälp av motion & Sinnesrobönen.
    Är inne på mitt 20e år nu!!!!!!! GladGladGlad

  • Anonym (Happy­meal) Trådstartaren
    Sun 15 Aug 2021 19:56
    #6

    Jag fortsatte att dricka efter det sista jag skrev. Drack varje helg. Nu varit helt nykter sedan början på april. Känner inget sug eller liknande. Jag fattar inte hur jag orkat under alla dessa år? Det är så himla skönt att vara utan, mer tråkigt dock men det funkar. Får gjort så mycket mer nu som jag verkligen vill göra. Jag bara bestämde mig en dag och då var det superenkelt.

  • Sun 22 Aug 2021 22:27
    #7
    -1

    Ibland är det bra att supa för att glömma det tråkiga, dock bara för stunden. På lång sikt är det bättre att försöka få medicin mot den.

    Om däremot ens liv totalt suger och det inte finns någon lösning så är ju supandet något som i alla fall höjer kvaliteten fram tills dess att man stupar.

  • Anonym (Jag)
    Wed 6 Apr 2022 08:11
    #8

    Hej. Hur har det gått för dig med drickandet? 

  • Anonym (A)
    Wed 6 Apr 2022 18:51
    #9

    Hur har det gått?

Svar på tråden Hjälp mig, jag vill bli nykter