• Litenmenhård

    Hur sparar ni?

    Hej!

    Ja, jag undrar hur ni sparar pengar.

    Jag själv har hittat ett sätt som funkar för mig. Jag har en matbudget på 500 kr i veckan. (Jag vet att det låter lite), men jag är ensamstående och inte så stor i maten.

    Jag lägger de pengarna som blir över varje vecka i en burk och sen var tredje månad räknar jag ihop det och ser hur mycket jag har sparat. Det blir en hel del faktiskt. .

    Finns det några andra sätt att spara på som är mer effektiva?.

    Tacksam för svar!


    Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Svar på tråden Hur sparar ni?
  • Pinotage

    Mitt sparande är baserat på väldigt låga utgifter för boendet. Boendet kostar mig bara 4000 i månaden, bodde tidigare med en hyra på 12000, så skillnaden blev dramatisk.

  • Bakabulle90

    Jag lägger 1000kr pension. 2000kr i fonder. 1250kr barnspar (hälften konto hälften fonder) sedan 1000kr i nöjeskonto. Som ska gå till framtida resor eller andra nöjen som jag kan ta från ganska fritt vid behov. Om jag vid nästa lön har mycklet pengar kvar. Så placerar jag dessa i fonder också. (Juste så har jag ett buffert konto med 3månadslöner stående som jag aldrig rör också)

  • Litenmenhård
    Bakabulle90 skrev 2021-01-31 10:34:31 följande:

    Jag lägger 1000kr pension. 2000kr i fonder. 1250kr barnspar (hälften konto hälften fonder) sedan 1000kr i nöjeskonto. Som ska gå till framtida resor eller andra nöjen som jag kan ta från ganska fritt vid behov. Om jag vid nästa lön har mycklet pengar kvar. Så placerar jag dessa i fonder också. (Juste så har jag ett buffert konto med 3månadslöner stående som jag aldrig rör också)


    Du måste ha en bra månadslön och du verkar vara ekonomisk. .
    Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • cutepenguin

    Sparar ganska mycket pengar i månaden. 2500kr i fonder, 5000kr i aktier, 3000kr i resesparande (så att det finns vid resa).

    Sen behåller jag och sambon ganska mycket var så har ytterligare 7000kr till nöje per månad. Spenderar långt ifrån allt det, utan det går till mobil, försäkringar och liknande. Sen köper jag väl kläder och skor efter behov! Börjar det kontot bli tillräckligt gör jag extra inbetalningar till aktier.

  • Ingwaz

    Båda lönerna går till samma gemensamma konto som vi inte har något betalkort kopplat till. Varje månad går det en automatisk överföring med "fickpengar" till våra egna konton, och vi betalar räkningar med det gemensamma kontot. Varje månad sparas automatiskt 3000 kr i en fond. Oftast blir det pengar över på det gemensamma kontot, men inte varje månad. Vi fick vårt första barn 2020 så det har varit ganska skralt nu (vi gick back rejält när vi skulle köpa barnvagn till exempel).


    När man har bebis och det är corona så är det ju lätt att spara pengar. Vad ska man köpa? Vi köper pizza varannan vecka och jag tankar bilen ibland. Jag har inte köpt kläder till mig själv på 12 månader, tror jag. Fick lite i julas. Min fru piffar till sig lite nu när hon ska börja jobba igen efter mamma ledighet, men det går inte åt några mängder med pengar. Det mesta av barnets kläder är köpt begagnat eller ärvt inom släkten. Vi har begagnat babyskydd som barnets kusiner hade när de var små. Vagnen är köpt på blocket. Barnstolen i köket har min fru suttit i på 90-talet...


    Jag ska vara pappaledig fr.o.m. mars, men när jag börjar jobba igen så kommer det ju komma in mycket mer pengar, och då ska vi unna oss... att spara mer, så att vi får en handpenning till en ny bostad.


    Ett absolut måste för att det ska gå att komma någonvart med hushållsekonomin är att man samarbetar.

  • LadyJane

    Det är många år sedan jag använde kontanter så här sparas inte i burkar.
    Det som vi sparat allra mest på är att göra en månadsbudget och sedan hålla den. Jag utgick från konsumentverkets siffror och sedan justerade jag det så att det passade oss.
    De pengar som eventuellt  blir över i slutet av månaden skickas över till något sparande. Det är inte meningen att det ska bli det men ibland blir det så ändå.

  • Litenmenhård

    Ni verkar vara bra på att spara. . Jag har själv sparat tre månadslöner som jag inte rör, men mycket mer än så har jag inte.


    Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • mammabitch

    Nu har jag hyfsad lön, men också en del utgifter i form av avgifter och aktiviteter. Inga lån förutom huset .Vi är två som delar på de fasta utgifterna ,

    Varje månad då lönen kommer betalar jag alla räkningar på en gång. Det som blir över sätts in på ett sparkonto förutom den budget jag beräknar behövs under månaden,

    Sparar allt mellan 2000-10000 varje månad, pengar som används till resor, förbättringar på huset mm, men mitt sparkonto ökar ändå från år till år.
    Funderar på att prova att köpa lite aktier och se vad som händer.

  • Selmans

    Vad bra att du kommit igång med sparande!

    Att spara i kontanter är bättre än inget men tyvärr inte så effektivt i längden. Nu för tiden är det inte särskilt svart att investera pengarna istället.

    Själv för jag över de pengar jag kan varje månad till ett konto i Avanza. Jag ser hur mycket pengar jag har, och kan välja en fond (exempelvis) som känns bra. Jag är ingen risktagare, så jag väljer fonder som är stabila men som ändå gått bra en lång tid.

    På så sätt får jag lite avkastning på pengarna också! En av de långsiktiga fonder jag investerat i har jag haft ungefär 100k i senaste året och det har på den tiden ökat med 12000! Det är gratis pengar :)

    Prova att logga in på avanza och bara kika på det. Det är verkligen inte svårt, och du kan tjäna bra med pengar på det!

    Finns såklart andra banker också, men avanza är enklast tycker jag. Jag har mina andra bankärenden på Nordea, men just fonderna på avanza.

  • Ingwaz
    mammabitch skrev 2021-02-01 09:32:19 följande:

    Nu har jag hyfsad lön, men också en del utgifter i form av avgifter och aktiviteter. Inga lån förutom huset .Vi är två som delar på de fasta utgifterna ,

    Varje månad då lönen kommer betalar jag alla räkningar på en gång. Det som blir över sätts in på ett sparkonto förutom den budget jag beräknar behövs under månaden,

    Sparar allt mellan 2000-10000 varje månad, pengar som används till resor, förbättringar på huset mm, men mitt sparkonto ökar ändå från år till år.
    Funderar på att prova att köpa lite aktier och se vad som händer.


    Det är ju väldigt bra att ha en buffert! Om det blir något slags kris är det mycket bättre att ha några månaders nödpengar undanstoppade än att behöva sälja fonder eller liknande.
  • Jamesdio

    Kan tyvärr inte spara alls som läget är nu, har själv skuldsanering och maken är arbetslös och har utmätning och jag försörjer oss, en son och ett vuxet barn. Men kommer snart kunna påbörja ett buffertsparande. Har inte bestämt hur än.

  • Physalis

    Jag har automatisk överföring på 2000 som det köps fonder för på min vanliga bank. Sedan skickar jag 1000 till avanza där hälften går till barnspar i fonder och hälften till mig själv. Dessa pengar rör jag aldrig utan jag får snåla in någonstans om jag har oväntat höga kostnader en månad.


    Korrekturläser som en kratta
Svar på tråden Hur sparar ni?