• Tomatmacka

    En fråga till alla hemmafruar här (svara ärligt nu)

    FÖRSÖKER ni verkligen skaffa jobb eller utnyttjar ni er hårt jobbande man för att ni ska kunna gå hemma och dra hela dagarna för att det ?finns inga jobb? (vidrigaste sosseursäkten som finns för övrigt) hur ligger det till? Har ni verkligen verkligen försökt eller utgår ni bara ifrån att det inte går? Vad gör ni om er försörjare dör och det inte finns en krona att ärva? Hur tänkte ni då klara er? Tycker jag ser detta fenomen alldeles för ofta och det är helt enkelt på tiden att nån tar upp det. För männen idag är alldeles för konflikträdda för att ta upp det iochmed #metoo och alla andra femnistiska konspirationer

  • Svar på tråden En fråga till alla hemmafruar här (svara ärligt nu)
  • Anonym (Em)

    Att vara hemmafru är ju ett aktivt val som vanligtvis är er gemensamt beslut. Varför skulle en hemmafru söka jobb när de valt att hon ska vara hemma? Du verkar blanda ihop det med att vara arbetslös.

  • Anonym (hemmafru)

    Vad tror du egentligen att hemmafru betyder? Att vara hemmafru är inte att vara arbetslös och arbetssökande. Är man det är man inte hemmafru, vilket är ett aktivt vad av paret i fråga. 

  • Anonym (sahm)

    Du har totalt missuppfattat vad hemmafru är för något.

  • Anonym (tvåbarns familj)

    Håller med föregående, du har inte förstått innebörden.
    Arbetslös är inte lika med hemmafru.
    Då skulle alltså alla som blir arbetslösa klassas som hemmafruar?

    Du verkar tro att det enbart är kvinnans val om någon är hemmafru.
    Det är ju något som paret bestämmer tillsammans. Te x har mannen då ett jobb där han jobbar mycket och har svårt pga jobbet att ta vab, går ner i tid, vara föräldraledig ett längre tag osv för om han gör det kan han inte jobba med det han gör och är utbildad till. Vill kvinnan jobba måste han alltså byta jobb eller så får dom anställa någon.
    Så gör det flesta men om mannen då tjänar tillräckligt kan då mannen och kvinnan komma överens om att kvinnan är hemma och sköter hemmet och familjen, dvs dom delar alltså inte på tvätt, matlagning, städ, ta hand om barnen osv utan det gör då kvinnan och mannen jobbar i stället. Självklart gör han vissa saker men kvinnan är då den som tar hand om det mesta i hemma och tar hand om barnen.
    Det är parets gemensamma beslut, om inte kvinnan eller mannen vill ha det så blir det ju heller inte så utan då jobbar bägge och delar på att ta hand om hem och barn.
    Många män vill ha en kvinna som tar hand om hemmet och barnen så han får jobba med han vill utan att behöva gå hem och ta hand om sjuka barn, inte kunna jobba så många timmar han vill för att han måste hämta på förskola/skola osv.
    För då skulle han inte kunna ha sitt välbetalda jobb som kräver mer än heltid.
    Efter som jag även bott utomlands i ett par länder i många år kan jag säga att i många länder är det status för en man att kunna ha en hemmafru hemma, dvs han har råd att försörja en familj och ha en kvinna hemma som sköter hem och barn, men ändå naturligtvis respektera varandra och hjälpa varandra.

    Om en kvinna är hemma och sköter hennes och mannens gemensamma hem men framför allt är det som tar hand om deras gemensamma barn är det  väl klart att han ska försörja henne, om hon inte gjorde det skulle ju han behöva ta hand om barnen, hämta på förskola/skola, skjutsa till aktiviteter, vara hemma vid sjukdom osv.

    Paret bestämmer tillsammans vad som passar dom, ofta gäller det när barnen är små och kräver mycket omsorg.

    Mannen hade alltså inte kunnat jobba och göra så mycket karriär om han hade behövt vabba, hämta osv.

    Ska familjen ha råd att kvinnan är hemmafru behövs ju en bra lön så det är ju oftast familjer där mannen tjänar bra där det fungerar. Eller om man bor billigt och lever enklare på en lön för att man tycker att barnen ska få vara hemma lite längre.

    Vill mannen inte ha en hemmafru kommer hon ju heller inte att bli det även om hon vill det.
    Precis som att kvinnan inte kommer att bli det om hon inte vill det även om mannen vill det.
    Det är ju ett gemensamt beslut.
    Du verkar tro att kvinna utnyttjar mannen, hon tar ju hand om sin del plus mannens del av hem och barn så att han kan jobba mer än han skulle kunna ha gjort om hon inte var det.

    Att vara arbetslös är något annat liksom sjukskriving och ska inte blandas i hop med att vara hemmafru.

  • Anonym (Mikael)
    Tomatmacka skrev 2021-01-31 20:40:16 följande:

    FÖRSÖKER ni verkligen skaffa jobb eller utnyttjar ni er hårt jobbande man för att ni ska kunna gå hemma och dra hela dagarna för att det ?finns inga jobb? (vidrigaste sosseursäkten som finns för övrigt) hur ligger det till? Har ni verkligen verkligen försökt eller utgår ni bara ifrån att det inte går? Vad gör ni om er försörjare dör och det inte finns en krona att ärva? Hur tänkte ni då klara er? Tycker jag ser detta fenomen alldeles för ofta och det är helt enkelt på tiden att nån tar upp det. För männen idag är alldeles för konflikträdda för att ta upp det iochmed #metoo och alla andra femnistiska konspirationer


    Jag är man och det var faktiskt på mitt initiativ att min fru skulle vara hemma med vårt barn. Vi var båda överens om att vi inte ville sätta ett barn till världen för att lämna bort barnet större delen av dygnet, så därför bestämde vi att min fru skulle vara hemma med barnet eftersom jag har en högre lön. Vi har den ekonomiska möjligheten så varför inte?

    Jag skulle snarare vilja påpeka att det är de ojämlika lönerna som gör att det oftare blir kvinnan som är hemma med barnen än mannen, likaså vid vabb. Det om något borde du bli arg över och starta en tråd om.

    Jag gissar att du är ung och inte har någon egen familj ännu? Den dagen du själv får barn kommer du att tänka och resonera annorlunda.
  • Tomatmacka
    Anonym (Mikael) skrev 2021-02-01 02:22:05 följande:

    Jag är man och det var faktiskt på mitt initiativ att min fru skulle vara hemma med vårt barn. Vi var båda överens om att vi inte ville sätta ett barn till världen för att lämna bort barnet större delen av dygnet, så därför bestämde vi att min fru skulle vara hemma med barnet eftersom jag har en högre lön. Vi har den ekonomiska möjligheten så varför inte?

    Jag skulle snarare vilja påpeka att det är de ojämlika lönerna som gör att det oftare blir kvinnan som är hemma med barnen än mannen, likaså vid vabb. Det om något borde du bli arg över och starta en tråd om.

    Jag gissar att du är ung och inte har någon egen familj ännu? Den dagen du själv får barn kommer du att tänka och resonera annorlunda.


    Ja jag är ung och familj har jag. När jag sa hemmafru så menade jag arbetslös så nu kan alla svara på frågan istället
  • Anonym (F)
    Tomatmacka skrev 2021-02-01 05:22:29 följande:
    Ja jag är ung och familj har jag. När jag sa hemmafru så menade jag arbetslös så nu kan alla svara på frågan istället
    Din tråd är ju väldigt virrig i så fall. Om du menar arbetslösa så skriv det då, för hemmafru är något helt annat! Du kan ju passa på att uppdatera trådstarten med den infon, och sen är det ju då inte bara kvinnor du hackar på antar jag utan alla arbetslösa?
  • Anonym (.)
    Tomatmacka skrev 2021-02-01 05:22:29 följande:
    Ja jag är ung och familj har jag. När jag sa hemmafru så menade jag arbetslös så nu kan alla svara på frågan istället
    Så varför skrev du hemmafru om du menade arbetslös? Och du vet väl att det finns både män och kvinnor som är arbetslösa?
  • Anonym (tvåbarns familj)
    Tomatmacka skrev 2021-02-01 05:22:29 följande:
    Ja jag är ung och familj har jag. När jag sa hemmafru så menade jag arbetslös så nu kan alla svara på frågan istället
    Du menar arbetslösa men skriver hemmafruar?
    Varför blandar du ens i hop dom?

    Menar du att många kvinnor som blir arbetslösa sen ljuger för sina män om att dom söker jobb men alltså inte gör det utan bara vill leva på sina hårt arbetande män? Och det är alltså ett kvinnligt fenomen, män skulle inte göra så?
    Män är hårt arbetande? självklart är många män det men kvinnor är alltså inte hårt arbetande?
    Hur menar du att många kvinnor bara går hemma och lever på sina män utan att söka jobb och utan att mannen inte eller har en åsikt om det?

    Alltså är man en familj så hjälper man väl varandra om någon blir arbetslös, det vanliga är ju också att man då får A-kassa, det ger inte lika hög lön som annars och därför hjälper man ju varandra.
    Menar du att många kvinnor sen blir utförsäkrade och då lever på sina män genom att bara gå hemma och inte söka jobb?
    Så länge man har A-kassa måste man söka ett visst antal jobb för att överhuvudtaget få några pengar så det är svårt att hoppa över det.

    Vad är det för kvinnor du menar egentligen som bara går hemma och inte gör något och lever på sina män? Du menar inte hemmafruar säger du som då gör det mesta jobbet hemma med att ta hand om hemmet och barnen, vab mm.
    Även om barnen är stora kan ju paret kommit överens om att kvinnan ska vara hemma och sköta allt medans mannen jobbar och då inte behöver sköta hemmet.

    Nej jag känner inga kvinnor som bara går hemma och inte gör något och inte heller söker några jobb, jag har heller inte hört om att det är vanligt.

    Alla kan väl bli arbetslösa och vad menar du med hårt arbetande män?
    Jag jobbar själv i en bransch som tyvärr har drabbats hårt nu under corona pandemin och många har blivit uppsagda, både kvinnor och män, förhoppningsvis hjälper deras partners både kvinnor och män dom nu, dom som har en partner.
    Jag jobbar både med män och kvinnor och vi jobbar lika hårt, både kvinnor och män kan väl ha partners som inte har jobb?
    Konstig syn du har på folk.
    Vad lever du i för värld där män är hårt arbetande och kvinnor lever på dom utan göra något och bara gå hemma och dra fast mannen inte vill det?
    Klart det kan finnas fall precis som det finns kvinnor som får dra hela lasset.
    Jag undrar också vart du bor som ser detta fenomen ofta, liten ort där det kanske är ont om jobb?
    Vilka åldrar på dessa kvinnor menar du? är det alla eller mest äldre eller yngre?
    Själv bor jag i Stockholms län och ser inte detta fenomen, ja folk blir arbetslösa och kan ha svårt att hitta jobb men att dom bara vill leva på mannen mot hans vilja har jag inte märkt. Sen kan paret som sagt kommit överens om att kvinnan är hemma och tar hand om hem och barn men det är ju inte att gå hemma och inte göra något men dom kvinnorna menade du ju inte skrev du.

    Vad har metoo med detta göra? varför blandar du in feminism? vet du ens vad det innebär?
    Alltså man får tycka vad man vill om feminism men i detta sammanhang verkar det konstigt att ta upp, dom feministerna du verkar förakta är ju inte dom som är hemmafruar eller vill leva på en man.
    Feministerna är ju dom som vill ha jämställdhet och INTE leva på en man och inte vara hemmafruar. En feminist skulle ju knappast inte bli  hemmafru eller leva på sin man utan tvärtom se till att dom delade lika på de mesta som föräldraledighet och jobb hemma.

    Man undrar vilka kretsar du lever i och vilka du umgås med då du ser detta fenomen ofta, jag vet ingen.
    Jo jag känner hemmafruar och jag känner arbetslösa men ingen som bara går hemma och inte gör något och bara lever på sin man mot hans vilja.

    Sen vad är det för hemsk syn på män du har?
    Varför gör du dom till mesar som inte vågar säga till sin fru/sambo, som bara låter sin partner gå hemma och dra och inte göra något men vågar inte säga till att dom inte vill vara hårt arbetande medans kvinnan bara glassar hemma.
    Varför nervärderar du män så?
    Jag känner inga män som inte vågar prata med sin fru/sambo om hur dom ska fördela arbete utanför hemmet och fördelningen hemma. Sen kanske det inte blir som man vill och önskar för det händer många saker i livet.
    Sen finns det både kvinnor och män som vill slippa undan ansvar.
    Dom flesta delar på jobb och ansvar för hem och barn men det betyder inte att man delar rakt av eller lika på allt, man kan dela upp saker efter vad man är bra på, vad man gillar bättre eller sämre eller vem som klarar att göra saken bäst eller vad som passar bäst beroende på sammanhanget. 
  • Anonym (Lova)

    Menar du arbetslös eller menar du hemmafru? Två helt olika saker.

    Jag är arbetslös just nu pga av Corona (resturangbranchen). Innebär det att jag drar fötterna efter mig? Nej. Jag söker jobb dagligen parallellt som jag handlar, lagar all mat, städar, tvättar, stryker, veckoplanerare och har vår yngsta hemma från förskolan med all aktivering det innebär. Min hårt arbetande man kommer hem till ett dukat bord och rena kläder och istället för att kavla upp ärmarna och ta tag i hushåll kan han istället varva ner på kvällen då hans hårt arbetande tillfälliga hemmafru fixat detta. Och han klagar verkligen inte.

    Har två väninnor med arbetslösa män. Som då i din bemärkelse måste då kallas -hemmamän-? De drar däremot fötterna efter sig. Gör inte många knop. Deras hårt arbetande fruar kommer hem till ett stökigt hus och tomma kylskåp. De hinner inte varva ner innan det är dags att kavla upp ärmarna och fixa hemmabestyret. Vet också att deras barn går full tid på förskola för dessa män anser att det är övermänskligt att ta hand om barn och samtidigt söka jobb (däremot peka på datorn verkar det finnas tid till). Där är det katastrof. Där håller mina väninnor på att krascha.

    Så jag ställer mig väldigt frågande till din anklagelse här.

  • Anonym (Mikael)
    Tomatmacka skrev 2021-02-01 05:22:29 följande:

    Ja jag är ung och familj har jag. När jag sa hemmafru så menade jag arbetslös så nu kan alla svara på frågan istället


    Jag börjar tro att ditt syfte med tråden är att trycka ner kvinnor in general. Du har ett förakt mot kvinnor helt enkelt. Men på det här forumet är de flesta vettiga så om du vill få ryggdunkningar och medhåll bör du vända dig till forumet Flashback.

    Det finns ju inga som helst belägg för det du påstår utan det är ju bara trams du kommer med. Det finns ingenting att diskutera.
  • Izabellaaa

    I vår familj är det min MAKE som är arbetslös.

    Skulle säga att han är ungefär så som du skriver föraktfullt om kvinnor; han söker inga jobb och har inget körkort så jag, kvinnan i hushållet måste förutom att arbeta heltid även handla, hämta och skjutsa ungarna till och från skola och träningar och sen när jag kommer hem, ja då måste jag laga mat också för att karln kan inte ens laga en j***a middag!

    Det är ofta vi kvinnor som dubbelarbetar så kom inte och påstå att kvinnor är lata och försöker leva på sina män! Och om en kvinna har valt att vara hemmafru så är det inte samma som att ligga på soffan och glo på teve om dagarna utan då menas det med att hon tar hand om ungarna istället för att de går på dagis och gör alla hushållssysslor hemma. Och det är inget lätt jobb och dessutom ett 24/7 jobb som aldrig tar slut.

  • Anonym (Humla)
    Tomatmacka skrev 2021-02-01 05:22:29 följande:

    Ja jag är ung och familj har jag. När jag sa hemmafru så menade jag arbetslös så nu kan alla svara på frågan istället


    Mitt ex betedde sig så, sökte inga jobb, det ?fanns inga att få?, gick bara hemma och skrotade och gjorde ingenting. Utnyttjade mig som arbetade hårt. Köpte gärna dyra prylar till sig själv. Hade jag dött hade mitt ex fått leva på socialen pga alldeles för lat för att arbeta.

    Tröttnade såklart och slängde tillslut ut parasiten.

    Exet var en man, och jag är kvinna.
  • Anonym (H)

    Det är ju en enorm skillnad på hemmafru/hemmaman och att vara arbetssökande. Jag stod för fiolerna när min man var arbetslös, men begärde ju såklart att han skulle söka jobb. Han var arbetslös i tre månader. Sen fick han ta största lasset när jag var arbetslös, även när jag var sjukskriven och verkligen gjorde INGENTING därhemma. Har inget dåligt samvete för det.

  • Anonym (L)
    Izabellaaa skrev 2021-02-01 15:03:31 följande:

    I vår familj är det min MAKE som är arbetslös.

    Skulle säga att han är ungefär så som du skriver föraktfullt om kvinnor; han söker inga jobb och har inget körkort så jag, kvinnan i hushållet måste förutom att arbeta heltid även handla, hämta och skjutsa ungarna till och från skola och träningar och sen när jag kommer hem, ja då måste jag laga mat också för att karln kan inte ens laga en j***a middag!

    Det är ofta vi kvinnor som dubbelarbetar så kom inte och påstå att kvinnor är lata och försöker leva på sina män! Och om en kvinna har valt att vara hemmafru så är det inte samma som att ligga på soffan och glo på teve om dagarna utan då menas det med att hon tar hand om ungarna istället för att de går på dagis och gör alla hushållssysslor hemma. Och det är inget lätt jobb och dessutom ett 24/7 jobb som aldrig tar slut.


    Varför kan han inte laga mat?
Svar på tråden En fråga till alla hemmafruar här (svara ärligt nu)