• Sun 31 Jan 2021 23:43
    546 visningar
    2 svar
    2
    546

    Är verkligen inte gammaldags mjölk fetare än standardmjölk?

    Min unge har fastnat för Gammaldags mjölk. Den smakar ju verkligen fetare än standardmjölk och den mättar absolut mer. Är jag lite småhungrig så kan jag dicka ett glas gammaldags mjölk och så klarar jag mig någon timme till.


    Jag har gått runt och trott att det är jättemycket fett i den, men såg nu att den har fetthalt 2,9-3,1% i jämförelse med standardmjölk som har 3% fett. Hur kan det här komma sig? Vad är det man har tagit bort i standardmjölken så att den kan hålla samma fetthalt men ändå totalt sakna den gräddiga smaken och inte heller ge mättnadskänsla?


    Eller har jag helt enkelt missförstått något?

  • Svar på tråden Är verkligen inte gammaldags mjölk fetare än standardmjölk?
  • Sun 31 Jan 2021 23:51
    #1

    Ja och nej. Den gamaldagsa mjölken är inte homogeniserad, så fetthalten varierar under året. Fast din gamladagsa mjölk låter lite låg fetthalt. Arlas har en fetthalt på 3,8-4,5. Åsens har du va? Den ligger där någonstans. Jag tror att skillnaden ligger i att Åsen kanske skummar bort mer grädde än Arla. Och så klart är frågan vad kossorna äter och så....

    Sedan också, när mjölken inte är homogeniserad så hamnar allt fett ovanpå. Så skakar man den inte så kommer det vara fettskillnad på glas 1 och glas 5.


    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Sun 31 Jan 2021 23:57
    #2
    Aniiee skrev 2021-01-31 23:51:23 följande:

    Ja och nej. Den gamaldagsa mjölken är inte homogeniserad, så fetthalten varierar under året. Fast din gamladagsa mjölk låter lite låg fetthalt. Arlas har en fetthalt på 3,8-4,5. Åsens har du va? Den ligger där någonstans. Jag tror att skillnaden ligger i att Åsen kanske skummar bort mer grädde än Arla. Och så klart är frågan vad kossorna äter och så....

    Sedan också, när mjölken inte är homogeniserad så hamnar allt fett ovanpå. Så skakar man den inte så kommer det vara fettskillnad på glas 1 och glas 5.


    Ja, det är Åsens gammaldags mjölk jag har. Tack för att du förklarade för mig!
Svar på tråden Är verkligen inte gammaldags mjölk fetare än standardmjölk?