• stor grön drake

    Var hittar jag en bred, varm, sovsäck?

    Jag har inte varit road sv sovsäcksovande sedan barndomen, mycket pga ryggproblem som började i tonåren.

    Men nu börjar mina barn vara i den åldern och tja, det är jag som måste vara med tydligen.

    Problemet är att jag är tjock. Viljet enligt försäljare inte aaalls var något problem och hänvisade till en modell med extra vidd över axlarna. Men saken är den att jag har min vikt över höfterna, så jag kommer inte ens ner i dagens "mumieformade" sovsäckar. Det tar stopp vid knäna. Min 20 år gamla raka funkar att komma ner i, men är så trång att det är som att sova i en kondom, dvs inget luftspalt och ingen värme. Jag fryser ihjäl inomhus. Dessutom får jag extremt ont i armarna pga vinkeln och trycket på axlarna.

    Jag har sett kilar som ökar vidden vid överkroppen med 20 cm, men överkroppen är inte det stora problemet med dagens modeller.

    Har någon ett bra tips på sovsäck för bredarslade?

  • Svar på tråden Var hittar jag en bred, varm, sovsäck?
  • Gryntroll

    Det brukar gå att sätta ihop två sovsäckar, ena med dragkedjan till höger och andra med dragkedjan till vänster. Kanske blir onödigt stort, men ett alternativ för att få till en rymlig sovsäck. 

  • Fontana

    Om ni ska ut och kampa i skogen (eller någon annan stans) tänk också på att det är viktigt med ett riktigt liggunderlag! Kylan kommer underifrån.

    Om du är överviktig skulle jag rekommendera ett minst 5 cm tjockt så kallat självuppblåsande liggunderlag. Kostar en del, men väl värt pengarna. (Ja, jag rekommenderar detta till alla andra också.)

  • LadyJane

    Självuppblåsande liggunderlag är skit för de skyddar inte mot kylan och är svinkalla.
    Liggunderlag har man för att skydda mot kyla, inget annat.
    Luftmadrass har man för bekvämligheten. Inget annat.
    Ett självuppblådande liggunderlag är en misslyckad halvmessyr som varken ger bekvämlighet eller isolering mot kyla.
    Ska man ha det bekvämt och hyfsat varmt lägger man ett liggunderlag på luftmadrassen. Och där någonstans handlar det om logistik för luftmadrasser är tunga, obäkiga och kräver en hel del arbeta för att fungera eftersom man måste blåsa upp det.

    Det ska heller inte vara för mycket luft i sovsäcken eftersom det aldrig blir varmt då. Det är orsaken till att sovsäckar är trånga, för att man via en liten luftspalt ska kunna hålla värmen. Ju mer luft att värma upp i säcken desto kallare blir det. (Därför ska inte barn sova i vuxensäckar, det blir för mycket luft.

    Idag finns det sovsäckar för kvinnor som är bredare runt höfterna än sovsäckar för män. Satsa på en sådan. Sedan finns det expandekilar till sovsäckar, tex här:
    www.xxl.se/bergans-expander-195-dk-grey-gra/p/1088498_1_style

    Kan rekommendera Naturkompaniet och att du pratar med eras försäljare. De är mycket kunniga på det mesta i friluftsliv och de har kvalitet på sina produkter.

  • Kodia

    Den här går att göra jättebred:
    www.clasohlson.com/se/Sovsäck-Asaklitt-Summer-Plus-EX/p/31-4962
    Normalvarm, tycker jag. Dock blir det stor och tung hoppackad, så det är inte ett bra val om man ska vandra långt. 

  • stor grön drake
    LadyJane skrev 2021-02-01 13:26:31 följande:

    Självuppblåsande liggunderlag är skit för de skyddar inte mot kylan och är svinkalla.

    Liggunderlag har man för att skydda mot kyla, inget annat.

    Luftmadrass har man för bekvämligheten. Inget annat.

    Ett självuppblådande liggunderlag är en misslyckad halvmessyr som varken ger bekvämlighet eller isolering mot kyla.

    Ska man ha det bekvämt och hyfsat varmt lägger man ett liggunderlag på luftmadrassen. Och där någonstans handlar det om logistik för luftmadrasser är tunga, obäkiga och kräver en hel del arbeta för att fungera eftersom man måste blåsa upp det.

    Det ska heller inte vara för mycket luft i sovsäcken eftersom det aldrig blir varmt då. Det är orsaken till att sovsäckar är trånga, för att man via en liten luftspalt ska kunna hålla värmen. Ju mer luft att värma upp i säcken desto kallare blir det. (Därför ska inte barn sova i vuxensäckar, det blir för mycket luft.

    Idag finns det sovsäckar för kvinnor som är bredare runt höfterna än sovsäckar för män. Satsa på en sådan. Sedan finns det expandekilar till sovsäckar, tex här:

    www.xxl.se/bergans-expander-195-dk-grey-gra/p/1088498_1_style

    Kan rekommendera Naturkompaniet och att du pratar med eras försäljare. De är mycket kunniga på det mesta i friluftsliv och de har kvalitet på sina produkter.


    Läste du alls vad jag skrev? Jag kommer inte ner i mumiesäckarna, och expanderkilen börjar för högt upp.

    Min erfarenhet är att i stort sett inget "för kvinnor" är bredare över höfterna än "för män". Istället är det kortare, smalare över axlar, lår, höfter och midja än motsvarande unisex/herrstorlek.

    När säcken är så uttänjd att dragkjeden knappt håller ihop blir det inte heller varmt. Jag har inte bett om en föreläsning om underlag vad jag kan minnas.
  • stor grön drake
    Fontana skrev 2021-02-01 13:14:31 följande:

    Om ni ska ut och kampa i skogen (eller någon annan stans) tänk också på att det är viktigt med ett riktigt liggunderlag! Kylan kommer underifrån.

    Om du är överviktig skulle jag rekommendera ett minst 5 cm tjockt så kallat självuppblåsande liggunderlag. Kostar en del, men väl värt pengarna. (Ja, jag rekommenderar detta till alla andra också.)


    Underlaget har exakt 0 betydelse utan något att fsktiskt sova i.
  • stor grön drake
    Gryntroll skrev 2021-02-01 10:07:05 följande:

    Det brukar gå att sätta ihop två sovsäckar, ena med dragkedjan till höger och andra med dragkedjan till vänster. Kanske blir onödigt stort, men ett alternativ för att få till en rymlig sovsäck. 


    Tack för tipset, men det känns istället brutalt mycket för stort.
  • stor grön drake
    Kodia skrev 2021-02-01 18:25:51 följande:

    Den här går att göra jättebred:

    www.clasohlson.com/se/Sovsäck-Asaklitt-Summer-Plus-EX/p/31-4962

    Normalvarm, tycker jag. Dock blir det stor och tung hoppackad, så det är inte ett bra val om man ska vandra långt. 


    Tack för tipset, jag ska se om mitt lokala classe har den hemma då jag kan titta närmare på den.
Svar på tråden Var hittar jag en bred, varm, sovsäck?