• Anonym (O)

    Tror du att otrohet är vanligast bland män eller bland kvinnor?

    Det är väl ingen som vet. Jag har då inte sett någon statistik på detta, enbart läst att det är typ lika vanligt bland både män och kvinnor - men vad tror ni?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tror du att otrohet är vanligast bland män eller bland kvinnor?
  • Tukt

    Det där beror väl också på vad man räknar in i otrohet. Traditionellt var ju otrohet att man helt enkelt hade sex utan medgivande med någon annan än sin partner.
    Men ser man här inne på Familjeliv så tolkas ju ofta nästan vad som helst som otrohet. Det bygger mer på vad den kränkta parten "känner".
    Så om man räknar in typ porrsurfande som otrohet så kommer ju också statistiken förmodligen luta åt att män är de mest otrogna.

  • Anonym (O)
    Tukt skrev 2021-02-01 12:34:26 följande:

    Det där beror väl också på vad man räknar in i otrohet. Traditionellt var ju otrohet att man helt enkelt hade sex utan medgivande med någon annan än sin partner.

    Men ser man här inne på Familjeliv så tolkas ju ofta nästan vad som helst som otrohet. Det bygger mer på vad den kränkta parten "känner".

    Så om man räknar in typ porrsurfande som otrohet så kommer ju också statistiken förmodligen luta åt att män är de mest otrogna.


    Vad som räknas som otrohet beror ju helt på vad man har kommit överens om i förhållandet. Anser båda parterna i förhållandet (eller bara den ena) att porrsurfande är otrohet så ja, då är det ju det.

    Om min partner hade haft sex med någon annan än mig så hade det varit otrohet, ja, men min gräns för vad som räknas som otrohet dras långt innan man ens hinner hamna i säng med varandra. Vi har dock redan diskuterat vad vi anser är otrohet och vi är överens.
  • Anonym (man)

    Jag tror att både kvinnor och män är lika benägna att vara otrogna. Dock har kvinnor betydligt lättare att vara det eftersom de utsätts för inviter mycket oftare än män.

    Om tillfället gör tjuven så är det kanske inte så konstigt att kvinnor är mer otrogna än män.

  • Anonym (Uu)
    Tukt skrev 2021-02-01 12:34:26 följande:

    Det där beror väl också på vad man räknar in i otrohet. Traditionellt var ju otrohet att man helt enkelt hade sex utan medgivande med någon annan än sin partner.

    Men ser man här inne på Familjeliv så tolkas ju ofta nästan vad som helst som otrohet. Det bygger mer på vad den kränkta parten "känner".

    Så om man räknar in typ porrsurfande som otrohet så kommer ju också statistiken förmodligen luta åt att män är de mest otrogna.


    Jag förutsätter att man pratar om vad som är okej/inte okej när man väl blir tillsammans med någon så att det reds ut från början och man är överens och båda är med på noterna.

    För mig så är själva definitionen av otrohet att man är intim med någon annan eller har ett förhållande med någon annan. En kram skulle jag inte räkna som otrohet men så fort det blir mer än det så.

    Till exempel att flirta med andra, det anser inte jag vara otrohet men det är ändå fel och jag hade gjort slut med min partner. Så saker kan ju vara fel att göra även fast de ej räknas som otrohet.
  • Anonym (man)
    Tukt skrev 2021-02-01 12:34:26 följande:

    Det där beror väl också på vad man räknar in i otrohet. Traditionellt var ju otrohet att man helt enkelt hade sex utan medgivande med någon annan än sin partner.
    Men ser man här inne på Familjeliv så tolkas ju ofta nästan vad som helst som otrohet. Det bygger mer på vad den kränkta parten "känner".
    Så om man räknar in typ porrsurfande som otrohet så kommer ju också statistiken förmodligen luta åt att män är de mest otrogna.


    Nja, jag tror de allra flesta vet mycket väl när de passerat gränsen för vad som är ok i ett förhållande (otrohet). Bara det att man gör allt för att hålla det hemligt för sin partner säger väl allt? OM man inte förstod gränserna för att alla har olika gränser, varför har man då ett behov av att hålla det hemligt för sin partner?
     
  • Anonym (man)
    Anonym (Uu) skrev 2021-02-01 12:57:07 följande:
    Jag förutsätter att man pratar om vad som är okej/inte okej när man väl blir tillsammans med någon så att det reds ut från början och man är överens och båda är med på noterna.

    För mig så är själva definitionen av otrohet att man är intim med någon annan eller har ett förhållande med någon annan. En kram skulle jag inte räkna som otrohet men så fort det blir mer än det så.

    Till exempel att flirta med andra, det anser inte jag vara otrohet men det är ändå fel och jag hade gjort slut med min partner. Så saker kan ju vara fel att göra även fast de ej räknas som otrohet.
    Håller med, flirt kanske inte är otrohet per definition men det är ganska ofta en början på det. Dessutom skulle jag bli väldigt tveksam till att öht ha ett förhållande med någon som har ett sånt stort bekräftelsebehov och ifrågasätta varför personen har ett behov av att söka spänning och bekräftelse med andra?
  • Tukt
    Anonym (O) skrev 2021-02-01 12:47:43 följande:
    Vad som räknas som otrohet beror ju helt på vad man har kommit överens om i förhållandet. Anser båda parterna i förhållandet (eller bara den ena) att porrsurfande är otrohet så ja, då är det ju det.

    Om min partner hade haft sex med någon annan än mig så hade det varit otrohet, ja, men min gräns för vad som räknas som otrohet dras långt innan man ens hinner hamna i säng med varandra. Vi har dock redan diskuterat vad vi anser är otrohet och vi är överens.
    Fast om man utgår från just detta forum så tycks det vara rätt vanligt att man inte kommer överens och pratar om sådana saker. Sedan händer något, man blir skakad över det och skriver ett inlägg här och vill få det att vara otrohet, eftersom det är ganska lätt döma sin partner som den skyldiga med den etiketten. 
    Så nej, folk verkar hyggligt ofta inte alls komma överens med varandra.
  • Tukt
    Anonym (Uu) skrev 2021-02-01 12:57:07 följande:
    Jag förutsätter att man pratar om vad som är okej/inte okej när man väl blir tillsammans med någon så att det reds ut från början och man är överens och båda är med på noterna.

    För mig så är själva definitionen av otrohet att man är intim med någon annan eller har ett förhållande med någon annan. En kram skulle jag inte räkna som otrohet men så fort det blir mer än det så.

    Till exempel att flirta med andra, det anser inte jag vara otrohet men det är ändå fel och jag hade gjort slut med min partner. Så saker kan ju vara fel att göra även fast de ej räknas som otrohet.
    Svarade TS här ovan på samma påstående. Så du får hålla till godo med det svaret så jag inte upprepar mig för mycket! ;)
  • Tukt
    Anonym (man) skrev 2021-02-01 12:58:32 följande:
    Nja, jag tror de allra flesta vet mycket väl när de passerat gränsen för vad som är ok i ett förhållande (otrohet). Bara det att man gör allt för att hålla det hemligt för sin partner säger väl allt? OM man inte förstod gränserna för att alla har olika gränser, varför har man då ett behov av att hålla det hemligt för sin partner?
     
    Varför man håller det hemligt kan väl vara många saker. Vissa saker som kanske specifika saker man tänder på där man är tämligen säker på att ens partner inte skulle gilla att veta om det, kan vara en sådan.
    Men ofta, om man återigen utgår från Familjeliv, så är det väl när sexet gått i stå och man inte kan prata om varför, som den ena parten söker sig till saker den då följaktligen inte kan visa upp.
  • Anonym (Haha)

    Utan tvekan män. Om man ser till historien och män i hela världen i alla kulturer. Det har alltid varit män och kommer alltid att vara. Men kvinnor får lättare känslor och är nog ofta känslomässigt otrogna i hjärtat, fast det kommer ju inte fram på samma sätt.

  • Anonym (Baserat på egen bekantskap)

    Baserat på egen bekantskapskrets, vad jag vet vill jag hävda att det är lika vanligt. Dessutom är det extremt vanligt. Jag bor i en ganska liten stad och har umgåtts i stort sett med samma människor sen jag var barn (är 33 nu). Många vänner är också mina släktingar (Vi är helsvenska men det är ändå lite som en dysfunktionell klan). Det är ALLTID någon drama pga otrohet. Nån har legat med någon annans man, nån har legat med sin mans kusin som även är hennes väninnas man, någon har legat med sin väninnas och sin kusins sambos samtidigt i trekant. Folk som hatar varandra, grälar, blir fiender...alltid sån jävla drama.

    Så extremt dysfunktionellt och stört. Jag vill bara sucka...min egen sambo är inte härifrån. Han flyttade hit pga att jag har ett barn och jag ville inte lämna släkt och vänner, struntade i sin karriär för mig och tog en rejäl sänkning i lön för sitt nya jobb...nu vill jag bara packa in honom och min dotter i bilen och dra härifrån. Fuck släkten...fuck mina vänner. Jag skäms inför honom över hur folk är här och att han skall tro att jag är likadan.

  • Anonym (man)
    Anonym (Haha) skrev 2021-02-03 02:03:16 följande:

    Utan tvekan män. Om man ser till historien och män i hela världen i alla kulturer. Det har alltid varit män och kommer alltid att vara. Men kvinnor får lättare känslor och är nog ofta känslomässigt otrogna i hjärtat, fast det kommer ju inte fram på samma sätt.


    Helt fel. Män har historiskt sett varit mer otrogna eftersom kvinnor historiskt sett har varit beroende av män. Men idag är kvinnor inte längre beroende av män och det syns tydligt i otrohetsstatistiken där kvinnor har gått om män inte bara i Sverige utan många länder där kvinnor inte längre är beroende av män.

    Och det är iof ganska självklart eftersom kvinnor får betydligt fler inviter än män och då är det givetvis mycket enklare för kvinnor att falla för frestelsen.

    Om man är otrogen för sex eller för känslor är totalt irrelevant, oavsett anledning så går man fortfarande bakom ryggen på sin partner, sviker och ljuger. Dock verkar många kvinnor tycka att vara otrogen för att man fått känslor inte är otrohet och att just deras känslor är så mycket finare och mer rättfärdiga att det inte räknas som otrohet. Enligt dessa kvinnor kan man knulla som kaniner vid sidan av bara man är kär oxå så är det ok men att knulla som kaniner utan att vara kär är givetvis heeeeelt fel Drömmer
  • Anonym (man)
    Tukt skrev 2021-02-01 15:24:22 följande:
    Varför man håller det hemligt kan väl vara många saker. Vissa saker som kanske specifika saker man tänder på där man är tämligen säker på att ens partner inte skulle gilla att veta om det, kan vara en sådan.
    Men ofta, om man återigen utgår från Familjeliv, så är det väl när sexet gått i stå och man inte kan prata om varför, som den ena parten söker sig till saker den då följaktligen inte kan visa upp.
    Nja, att sexlivet gått i stå är bara ett av många exempel på varför folk är otrogna. Men sanningen är att folk är otrogna av alla möjliga anledningar både i bra och dåliga förhållanden.

    En enkät VM gjorde bland sina kunder visade att majoriteten inte alls var otrogna pga taskigt sex hemma eller problem i förhållande öht. Den vanligaste anledningen med råge var "för späning och variation". Problem i förhållande kom på tredje plats om jag minns rätt. 

    Däremot är det VÄLDIGT poppis att skylla sin otrohet på förhållandet eftersom man då lägger halva skulden för sina egna val på förhållandet och sin partner och har en lindrande effekt på samvetet. Typ... det var inte jag själv som valde att vara otrogen för att jag ville det. Det var någon/något annat som FICK mig att välja det mot min vilja, ungeför som att man var helt förlamad och bara drogs med utan att själv kunna välja.
  • Anonym (Amonym)

    Skulle vara intressant att se statistik på det här. Det är ju inte så enkelt som att säga om 30% av männen är otrogna, då är rimligen 30% av kvinnorna det också. Kan ju hända att färre män är otrogna med, tja, dubbelt så många. Eller tvärtom. 


    Oavsett ett jävla sätt, och en gång otrogen - alltid otrogen. Det går ju inte att göra ogjort. 

  • Tukt
    Anonym (man) skrev 2021-02-14 14:54:23 följande:
    Nja, att sexlivet gått i stå är bara ett av många exempel på varför folk är otrogna. Men sanningen är att folk är otrogna av alla möjliga anledningar både i bra och dåliga förhållanden.

    En enkät VM gjorde bland sina kunder visade att majoriteten inte alls var otrogna pga taskigt sex hemma eller problem i förhållande öht. Den vanligaste anledningen med råge var "för späning och variation". Problem i förhållande kom på tredje plats om jag minns rätt. 

    Däremot är det VÄLDIGT poppis att skylla sin otrohet på förhållandet eftersom man då lägger halva skulden för sina egna val på förhållandet och sin partner och har en lindrande effekt på samvetet. Typ... det var inte jag själv som valde att vara otrogen för att jag ville det. Det var någon/något annat som FICK mig att välja det mot min vilja, ungeför som att man var helt förlamad och bara drogs med utan att själv kunna välja.
    Jag skrev ju inte att sexlivet som går i stå är den enda eller främsta orsaken. Tvärt om så gav jag ett  exempel. Och det finns helt klart fler.
    Dock om man tittar här på Familjeliv så är det just det som de flesta anger som orsak.
    Därmed inte sagt att det är sant. Komplicerade psykologiska processer omfattas ofta av en stor portion självbedrägeri.
  • Anonym (Henologen)

    Enligt diverse undersökningar verkar det vara ungefär lika vanligt.

    Orsaken verkat dock vara densamma.

    Kvinnor är otrogna då kvinnan inte längre ser mannen som attraktiv och därmed tröttnat på sex med honom. När en annan man verkar spännande vaknar sexlusten till liv igen, och hon är otrogen.

    Män är otrogna då sexlivet hemma har sinat. Detta pga att kvinnan inte längre ser mannen som attraktiv och därmed tröttnat på sex med honom. Mannen saknar sex och tar chansen då en annan kvinna visar intresse.

  • Anonym (man)
    Tukt skrev 2021-02-15 09:44:17 följande:
    Jag skrev ju inte att sexlivet som går i stå är den enda eller främsta orsaken. Tvärt om så gav jag ett  exempel. Och det finns helt klart fler.
    Dock om man tittar här på Familjeliv så är det just det som de flesta anger som orsak.
    Därmed inte sagt att det är sant. Komplicerade psykologiska processer omfattas ofta av en stor portion självbedrägeri.
    Förstår det, men det cirkulserar tyvärr en seglivad myt om att otrohet alltid beror på problem i förhållandet. Till exempel sex....många verkar bara ha svårt för att ta in att folk faktisk kan vara jävligt falska bara för att de kände för det och försöker alltid hitta någon djupare mening där i stort allt görs om till ett förhållandeproblem.

    Jo visst finns det väldigt mycket självbedrägeri i processen, ett av dem är att lägga skulden för sina egna val på förhållandet.
Svar på tråden Tror du att otrohet är vanligast bland män eller bland kvinnor?