• Anonym (Behöver finna ro)

Besatt av tanken om att köpa bostad efter en elak kommentar från kollega

Jag går ständigt och tänker på att jag vill köpa radhus/hus istället för att bo i hyresrätt som jag gör idag. Det är väl inget fel i sig med mål och drömmar, men det började med att en kollega till mig fällde en nedvärderande kommentar om att jag bor i hyresrätt, inför andra kollegor. Jag blev så paff och ledsen och fick inte fram några ord.. Kan ju tillägga att den kollegan både baktalade mig och mobbade mig subtilt under ett års tid, tills jag gav upp och sa upp mig. 

Jag har aldrig brytt mig om status tidigare, utan har alltid varit nöjd med mitt liv och inte jämfört mig med andra. Tyvärr måste jag medge att den kommentaren satte djupa spår hos mig och jag har blivit besatt av hus.. Jag tänker: "men jo, jag KAN!" Sitter dagligen på hemnet och kollar runt. Om jag fortsätter spara som jag gör, kommer jag kunna köpa boende om ca 3 år. 

Kan tillägga att jag bor i en väldigt fin nyproducerad hyresrätt, en etagelägenhet med uteplats. Jag var superlycklig när vi flyttade hit tillsammans med min sambo och vår lilla dotter. Det är underbart att inte behöva tänka på renoveringar och sånt, utan kunna ägna sin lediga tid åt familjen. Och lägenheten är så fin och fräsch. 

Men det är just detta, STATUS som plötsligt blivit viktigt och jag avskyr det. Jag tänker ju samtidigt att det på lång sikt är mer lönsamt att köpa boende, för amorteringarna kommer vara ett sparande och bostadens värde förmodligen ökar i värde över tid. 

Jag vet inte vart jag vill komma med detta, men det som gör mig nedstämd är att jag inte längre njuter av mitt hem, samt att jag på något sätt känner att jag blir påmind av mobbningen på jobbet i och med att tankarna på eget boende startade med det och inte på eget bevåg.

Har ni några tankar?? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-02-01 13:17
    P.S. Inser nu efter jag har skrivit och sammanfattat mina tankar (vilket jag aldrig gjort tidigare) att det är traumat efter mobbningen som påverkar mig och det är som att jag försöker bevisa för de gamla kollegorna och mig själv att jag visst duger.

Jag ska försöka att återuppbygga min självkänsla och fokusera på att bli den jag alltid varit: positiv, någon som värdesätter familjen, inte jämför sig med andra och inte strävar efter status/materiell lycka. Ska hitta tillbaka till mig själv!

• Svar på tråden Besatt av tanken om att köpa bostad efter en elak kommentar från kollega
  • Anonym (oo)

Det är väl bara att bita ifrån till den knäppa kollegan och säga: så du menar på fullt allvar att det är skit att bo i hyresrätt? Kan du förklara varför. 

• BuoBä

"Det är underbart att inte behöva tänka på renoveringar och sånt, utan kunna ägna sin lediga tid åt familjen. Och lägenheten är så fin och fräsch."

Fokusera på det där! Det är väl härligt att kunna fokusera på barnet, istället för att renovera sönder förhållandet som många gör när de försöker sig på både småbarnsår och hus samtidigt.

• Anonym (A)

Wow.... Du är alltså villig att ändra om hela ditt liv och skuldsätta dig efter en dum kommentar? Snälla du, jobba lite på ditt självförtroende!

Anonym (oo) skrev 2021-02-01 12:31:33 följande:

Det är väl bara att bita ifrån till den knäppa kollegan och säga: så du menar på fullt allvar att det är skit att bo i hyresrätt? Kan du förklara varför. 

Jag jobbar inte kvar där längre, var helt nedbruten av stress och mobbning när detta inträffade. Kommentaren var sagd på ett subtilt sätt och kollegan vände sig bort efter det helt ointresserad av vad jag hade att säga. Hon ville bara få fram sin åsikt. Hon mobbade och baktalade mig länge efter att jag blev befordrad på jobbet (fick en tjänst hon ville ha själv) och lyckades manipulera många andra som också vände sig emot mig. Av allt som hände är det just kommentaren om mitt boende som jag har svårast att släppa.. och därför skriver jag om det här.
    Anonym (A) skrev 2021-02-01 12:40:32 följande:

Wow.... Du är alltså villig att ändra om hela ditt liv och skuldsätta dig efter en dum kommentar? Snälla du, jobba lite på ditt självförtroende!

Jag ser det som en investering. Betalar nästan 17.000 i hyra idag, så det känns som jag kastar bort massa pengar istället för att betala av eget boende..

Angående självkänslan har du helt rätt, den är inte bra.. men det är inte efter en kommentar utan ett år av mobbning och utfrysning på min gamla arbetsplats.
    BuoBä skrev 2021-02-01 12:39:13 följande:

"Det är underbart att inte behöva tänka på renoveringar och sånt, utan kunna ägna sin lediga tid åt familjen. Och lägenheten är så fin och fräsch."

Fokusera på det där! Det är väl härligt att kunna fokusera på barnet, istället för att renovera sönder förhållandet som många gör när de försöker sig på både småbarnsår och hus samtidigt.

Ja, ska försöka se på fördelarna!

Som någon annan sa, måste jag jobba på min självkänsla för att sluta bry mig om andras åsikter.
  • Elis73

Ditt bekymmer är inte din hyresrätt - utan mer att du lyssnar och tar åt dig av struntprat! Din kollega verkar ju bara skrattretande korkad. Har hen åsikter om olika bilmodeller också? Eller vilken färg som kollegorna har på sina byxor?

Du får nog träna i att lita på att du duger bar som du är. Varför skulle det vara relevant vad någon annan tycker om dina val, som dessutom är helt normala i förhållande till resten av befolkningen? 

Det finns fördelar och nackdelar med alla boendeformer och var och en känner sin egen situation bäst. Stå på dig!

• Fontana

Tänk också på att många av dem som "äger" sin bostad egentligen bara har stora skulder till banken. Amorterar man inte ner sitt lån så skapar man inget kapital heller. 

En hyreslägenhet för 17.000 i månaden - det kan ju inte vara skit! Inte i de fattigaste delarna av stan och mögel på väggarna?

Det viktiga är ju att bo så att man trivs, sen kan andra tänka och tycka vad de vill.

Elis73 skrev 2021-02-01 13:09:52 följande:

Ditt bekymmer är inte din hyresrätt - utan mer att du lyssnar och tar åt dig av struntprat! Din kollega verkar ju bara skrattretande korkad. Har hen åsikter om olika bilmodeller också? Eller vilken färg som kollegorna har på sina byxor?

Du får nog träna i att lita på att du duger bar som du är. Varför skulle det vara relevant vad någon annan tycker om dina val, som dessutom är helt normala i förhållande till resten av befolkningen? 

Det finns fördelar och nackdelar med alla boendeformer och var och en känner sin egen situation bäst. Stå på dig!

Ja, hon hade åsikter om allt och alla, oftast negativa, hur visste du? Flört

Jag hör dig! Ska jobba på min självkänsla och att jag duger som jag är.
  • LFF
    Anonym (Behöver finna ro) skrev 2021-02-01 12:17:39 följande:

Jag går ständigt och tänker på att jag vill köpa radhus/hus istället för att bo i hyresrätt som jag gör idag. Det är väl inget fel i sig med mål och drömmar, men det började med att en kollega till mig fällde en nedvärderande kommentar om att jag bor i hyresrätt, inför andra kollegor. Jag blev så paff och ledsen och fick inte fram några ord.. Kan ju tillägga att den kollegan både baktalade mig och mobbade mig subtilt under ett års tid, tills jag gav upp och sa upp mig. 

Jag har aldrig brytt mig om status tidigare, utan har alltid varit nöjd med mitt liv och inte jämfört mig med andra. Tyvärr måste jag medge att den kommentaren satte djupa spår hos mig och jag har blivit besatt av hus.. Jag tänker: "men jo, jag KAN!" Sitter dagligen på hemnet och kollar runt. Om jag fortsätter spara som jag gör, kommer jag kunna köpa boende om ca 3 år. 

Kan tillägga att jag bor i en väldigt fin nyproducerad hyresrätt, en etagelägenhet med uteplats. Jag var superlycklig när vi flyttade hit tillsammans med min sambo och vår lilla dotter. Det är underbart att inte behöva tänka på renoveringar och sånt, utan kunna ägna sin lediga tid åt familjen. Och lägenheten är så fin och fräsch. 

Men det är just detta, STATUS som plötsligt blivit viktigt och jag avskyr det. Jag tänker ju samtidigt att det på lång sikt är mer lönsamt att köpa boende, för amorteringarna kommer vara ett sparande och bostadens värde förmodligen ökar i värde över tid. 

Jag vet inte vart jag vill komma med detta, men det som gör mig nedstämd är att jag inte längre njuter av mitt hem, samt att jag på något sätt känner att jag blir påmind av mobbningen på jobbet i och med att tankarna på eget boende startade med det och inte på eget bevåg.

Har ni några tankar?? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-02-01 13:17
    P.S. Inser nu efter jag har skrivit och sammanfattat mina tankar (vilket jag aldrig gjort tidigare) att det är traumat efter mobbningen som påverkar mig och det är som att jag försöker bevisa för de gamla kollegorna och mig själv att jag visst duger.

Jag ska försöka att återuppbygga min självkänsla och fokusera på att bli den jag alltid varit: positiv, någon som värdesätter familjen, inte jämför sig med andra och inte strävar efter status/materiell lycka. Ska hitta tillbaka till mig själv!

Status? Det är ju bättre att bo i en nyproducerad hyresrätt med uteplats och etage än en sunkig villa med renoveringsbehov. Har du dessutom ett mindre barn så vill du väl hellre lägga tid på barnet än på att hålla på och renovera?

När vi väntade barn så insåg vi att vår lägenhet var för liten (den hade räckt för ett barn under några år, vi fick tvillingar). Vi började kika runt redan då men det drog ut lite på tiden. När barnen var ca 1,5 år hittade vi ett nybyggt BRF-radhus som vi köpte just för att vi inte ville lägga massa tid på renovering (kostade lika mycket som ett renoveringsobjekt då den var prissatt innan första amorteringskravet kom med allt vad det innebar gällande budgivningshysteri). 

Bortsett från att du nu bor i hyresrätt så är ju situationen liknande. Du har ett mindre barn, du bor i en bostad du trivs i och slipper tänka på renovering och annat krafs. 

Jag förstår att mobbningen från din kollega har satt sina spår men försök att komma förbi det. Så länge du trivs där du är i livet så spelar ingen annans åsikt någon roll Hjärta
Svar på tråden Besatt av tanken om att köpa bostad efter en elak kommentar från kollega