• Veritas34

    Utbränd mamma

    Hej. Skriver här för att få lite pepp och känna att man inte är ensam.

    Har en flicka på 1 år som vaknat varje timma sen hon föddes. Hon fick melatonin vid 11 månder och insomningen är 7 resor lättare men uppvaken är detsamma.

    Jag har blivit utbränd, har ångest och är deprimerad. Fyfan vad jag saknar att få sova och vara pigg.. nu har hon börjat förskolan och hoppas det kan göra sitt på längre sikt..

    Någon som är/har vart i min sits? När började era barn sova bättre och hur mår ni?

    Mvh en helt slut mamma..

  • Svar på tråden Utbränd mamma
  • Anonym (Love)
    Veritas34 skrev 2021-02-01 13:53:07 följande:

    Hej. Skriver här för att få lite pepp och känna att man inte är ensam.

    Har en flicka på 1 år som vaknat varje timma sen hon föddes. Hon fick melatonin vid 11 månder och insomningen är 7 resor lättare men uppvaken är detsamma.

    Jag har blivit utbränd, har ångest och är deprimerad. Fyfan vad jag saknar att få sova och vara pigg.. nu har hon börjat förskolan och hoppas det kan göra sitt på längre sikt..

    Någon som är/har vart i min sits? När började era barn sova bättre och hur mår ni?

    Mvh en helt slut mamma..


    Sonen har varit så sedan han föddes. Han är 4 nu. Nu vaknar han bara 3-4 gånger per natt. Vi har ett sovschema här hemma. Varannan vecka sover jag med sonen, varannan vecka sover maken med honom. Och varje lördag sover han hos mormor eller farmor. 


    Vi går runt med mantrat att det blir bättre. Och det blir det. Om några år är det nog bra och han sover hela natten. Förhoppningsvis.

  • Anonym (mamma till två)

    Vår äldsta vaknade 4-8 ggr per natt fram till 2 år 3 mån. Jag fick ta allt. Jag blev också helt slutkörd, deprimerad, slutade svara på tilltal, gjorde enbart det som var nödvändigt etc. Helt jävligt. Och allt hade varit löst om jag fått sova en natt varannan vecka eller en gång i månaden (tror jag).

  • Anonym (Linne)

    Låter jättetufft! Har barnet en pappa med i bilden som kan avlasta?

    Har du andra i din närhet du kan få hjälp av? Mitt barn hade liknande ett halvår och det var tortyr. Men att pappan hjälpte till och att min syster kunde ta henne på promenad så jag fick sova några timmar på dagen var livlinan. I det läget ska man se bortom prestige och att vara ensam stark. Det gäller att överleva och då behöver man hjälp från andra.

    Min dotter är nu 5 men vaknar en gång om natten, men det är hanterbart.

    Styrkekram!!

  • Mimosa86
    Anonym (mamma till två) skrev 2021-02-01 13:59:56 följande:

    Vår äldsta vaknade 4-8 ggr per natt fram till 2 år 3 mån. Jag fick ta allt. Jag blev också helt slutkörd, deprimerad, slutade svara på tilltal, gjorde enbart det som var nödvändigt etc. Helt jävligt. Och allt hade varit löst om jag fått sova en natt varannan vecka eller en gång i månaden (tror jag).


    Samma här, min äldsta vaknade konstant på natten till 3 månades ålder. Jag hann typ aldrig sova. Tog allt ansvar då pga av amningen men hade en klok barnmorska som menade på att hon skulle sjukskriva mig i min föräldraledighet om det inte blev bättre för att maken då skulle kunna motivera för sitt jobb att ta över. Jag visste ta mig fan inte vad jag ens hette vissa dagar. Galet slut.

    Tack och lov vände det precis då och allt blev så mycket bättre.
  • Mimosa86

    Låter jättetufft! Har barnet en pappa med i bilden som kan avlasta?

    Har du andra i din närhet du kan få hjälp av? Mitt barn hade liknande ett halvår och det var tortyr. Men att pappan hjälpte till och att min syster kunde ta henne på promenad så jag fick sova några timmar på dagen var livlinan. I det läget ska man se bortom prestige och att vara ensam stark. Det gäller att överleva och då behöver man hjälp från andra.

    Min dotter är nu 5 men vaknar en gång om natten, men det är hanterbart.

    Styrkekram!!


    Mimosa86 skrev 2021-02-01 14:08:11 följande:

    Samma här, min äldsta vaknade konstant på natten till 3 månades ålder. Jag hann typ aldrig sova. Tog allt ansvar då pga av amningen men hade en klok barnmorska som menade på att hon skulle sjukskriva mig i min föräldraledighet om det inte blev bättre för att maken då skulle kunna motivera för sitt jobb att ta över. Jag visste ta mig fan inte vad jag ens hette vissa dagar. Galet slut.

    Tack och lov vände det precis då och allt blev så mycket bättre.


    1år och 3 månader skulle det stått. Inte 3 månader
  • Veritas34

    Ja hennes pappa är med i bilden. Han tar allt vad han kan, hon sover borta 1Gång i veckan oxå.. ja man får väll kämpa på.. måste bara få sova regelbundet snart

  • Veritas34
    HOLY999z skrev 2021-02-01 14:10:20 följande:

    mata henne med almond/soja(bönor) /cocous ---> mjölk


    Maten spelar ingen roll, vi har redan provat allt. Förövrigt är hon helt frisk
  • Veritas34
    Mimosa86 skrev 2021-02-01 14:10:05 följande:

    Låter jättetufft! Har barnet en pappa med i bilden som kan avlasta?

    Har du andra i din närhet du kan få hjälp av? Mitt barn hade liknande ett halvår och det var tortyr. Men att pappan hjälpte till och att min syster kunde ta henne på promenad så jag fick sova några timmar på dagen var livlinan. I det läget ska man se bortom prestige och att vara ensam stark. Det gäller att överleva och då behöver man hjälp från andra.

    Min dotter är nu 5 men vaknar en gång om natten, men det är hanterbart.

    Styrkekram!!

    1år och 3 månader skulle det stått. Inte 3 månader


    Gjorde ni nått speciellt där vid 1,3år? eller började han helt plötsligt sova?
  • Anonym (mamma till två)
    Mimosa86 skrev 2021-02-01 14:08:11 följande:

    Samma här, min äldsta vaknade konstant på natten till 3 månades ålder. Jag hann typ aldrig sova. Tog allt ansvar då pga av amningen men hade en klok barnmorska som menade på att hon skulle sjukskriva mig i min föräldraledighet om det inte blev bättre för att maken då skulle kunna motivera för sitt jobb att ta över. Jag visste ta mig fan inte vad jag ens hette vissa dagar. Galet slut.

    Tack och lov vände det precis då och allt blev så mycket bättre.


    Vilken skön BM! Henne hade jag velat ha!

    Min man blev bara sur och grinig och tyckte inte det var hans jobb. Helt omöjlig attityd att bemöta när man är helt borta själv. Han kopplar inte riktigt än heller faktiskt.

    Nu har vi ett syskon som sover ännu sämre. :D

    Det går över ts! Det är svinjobbigt. Speciellt som ?alla andra? verkar ha sovande barn som aldrig vaknar och tycker det är så lätt att få barn att sova.
  • Anonym (9)

    Min nioåring har sovit katastrof hela sitt liv. Första två åren vaknade hon minst en gång i halvtimmen natten igenom. Nu vaknar hon i regel en gång, men hennes inbyggda klocka tycker att det är morgon mellan 3-4. Inget fungerar.

  • Anonym (Utbränd mamma 2)

    Har 3 barn , bara mellanbarnet har sovit hela nätter.

    De är idag större men den yngste sover fortfarande väldigt dåligt.

    Värst var det när stora inte somnade förrän 1-2 trots melatonin och den yngsta vaknade mellan 2-4 för att gå upp.

    Idag är jag utbränd med råge och är rätt knäckt.

    Nu sover de äldsta öäbge på morgonen och den yngste till 7 tack och lov.

    Vill inte skriva ålder på mina då det kan kännas som en lååång väg för dig .

    Men du är inte ensam.

  • AnnikaK

    Jag lånade boken "sova hela natten" och körde den stenhårt. Nu somnar han själv och somnar om själv såvida han inte har ont i magen(magproblem). Från att vakna varje-varannan timme vaknar han nu 1-3ggr per natt men somnar oftast om själv. Före denna "kur" grät jag och tappade hår. Gjorde kuren i höstas och sonen fyller 2 om 3v. Finns hopp. Kuren var tuff, var vaken 1,5 dygn första passet men klart värt det!

Svar på tråden Utbränd mamma