• Anonym (Sten)

Fråga om tandsten

Jag har alltid gått regelbundet hos tandläkare och tandhygienist tills för 10år sedan ungefär då jag inte längre prioriterade det.

I fredags var jag hos tandläkaren gör första gången på alla dessa åren. Jag var livrädd för att munnen skulle ha förfallit, men det visade sig att jag hade 1 litet hål bara och i princip ingen tandsten alls.

Hur kan det vara så? Jag äter sötsaker flera gånger i veckan men borstar tänderna 2-5 gånger per dag och använder tandtråd då och då.

Är det positivt att det inte bildats tandsten? är tandsten skyddande mot emaljen eller dåligt gör emaljen?

Någon som kan svara?

• Svar på tråden Fråga om tandsten
  • Anonym (Ina)

Klart det är positivt att varken ha tandsten eller hål.

Tandsten är olika för alla, en del får inget andra mycket. Enligt min tandläkare så brukar de med mycket tandten oftast inte ha problem med karies. Fast du hade ju inga av de problemen.

Du har helt enkelt god munhälsa och sköter dina tänder bra.

• Hippolyte

Kan leda till tandlossning om det sitter djupt nere i inflammerade tandfickor. Finns en annan typ av tandsten som bildas på baksidan av framtänderna. I värsta fall kan man själv pilla bort detta. Hade lite som jag skrapade bort med nageln.

• sextiotalist

Enligt min tandläkare, så beror karies delvis på saliven, men även att varje gång man äter så ändrar man PH-värdet i munnen till de bakterier som bildar karies stora glädje och självklart en god tandvård. 

Tandsten är individuellt, kan minskas med tandborstning, men inte tas bort helt.

Man behöver inte, snarare bör inte, borsta tänderna mer än ett par gånger om dagen. 

Jag har inte haft hål på drygt 20 år,  då ett jättelitet hål. Tandsten har jag större problem med, trots tandtråd, tandpetare och regelbunden tandborstning. Märker nu att det är dags, då jag känner hur det "hugger i" r när jag använder tandtråd mellan framtänderna

Svar på tråden Fråga om tandsten