• 19malin96

    Känns helt fel

    Nu vet jag inte längre om det tills som kategorin "efter förlossningen" men har i 9 månader bett om hjälp, behövt den och nu efter mycket om och men står jag i kö till psykolog. Lättad? Ja lite men vet inte när det blir min tur. Hemma känns allt kaos, med tänder, med en sambo som känns som han psykar mig. Han ändrar ord och saker vi gör hela tiden till "som vi alltid gjort" men vi har inte alltid gjort det. Hur han lovar mig att få egen tid och att åka iväg men han ändrar det sen till att jag får åka iväg nästa vinter. Jag orkar inte. Kroppen ger upp. Samtidigt studerar jag upp mina betyg och kämpar arslet av mig. Behöver det sociala men hatar mitt jobb. Det ända som hjälper är mitt lilla gossebarn som ligger och håller om min arm i detta nu. Men gissa vad? Sonen har en fläck i munnen där tanden är på väg och såklart har detta lett till stora skuldkänslor för mig. Att jag inte räcker till som mamma, att någon annan skulle göra det bättre.

    Det här med att känna sig oduglig efter man blivit mamma, hur länge ska det egentligen pågå?

  • Svar på tråden Känns helt fel
  • Elin2014

    Så du jobbar, pluggar och har en 9-månaders?
    Det låter på mig som att du gör minst två saker för mycket. Dessutom låter det som att du har prestationsångest, trots att du gör mer än vad som är rimligt att göra samtidigt. 

    Första året är en klassisk riskperiod då man dumpar barnets pappa, för det verkar vara standard att karlar blir hopplösa efter att ungen kommer. Dessutom florerar hormoner som gör en lite knäpp.

    Det psykologen kommer säga åt dig är att sänka ambitionsnivån och ta bättre hand om dig själv.

Svar på tråden Känns helt fel