• Svar på tråden Hur lång tid tar det att gå 3 km?
  • Medborgare
    Långbenopluto skrev 2021-02-02 08:22:31 följande:

    Om man inte är tränad och inte har bråttom?

    Vad är den "normala" tiden?


    Cirka 35 minuter
  • sextiotalist
    Långbenopluto skrev 2021-02-02 08:22:31 följande:

    Om man inte är tränad och inte har bråttom?

    Vad är den "normala" tiden?


    Räkna med 40-45 minuter om du är otränad. Är man van vid att gå så tar det mellan 25-35 minuter (varierar beroende på hur det ser ut där man går). Är det genom skog utan med lite terräng och inte perfekta promenadstidgar så lägg till ytterligare 10 minuter.
  • Sisisisi

    Jag går 4,3 km på 55 min när jag går lugnt. Jag är otränad och går sakta i förhållande till de flesta av mina vänner. Att gå 3 km borde väl ta 38 min. Men räkna med 45 min så kan du verkligen gå sakta.


    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • LadyJane

    Jag går 3km på 30 minuter ungefär.

    Det är 3km till närmsta busshållplats så därför vet jag.

    Jag är inte speciellt vältränad men jag går mycket i jobbet, kommer ofta upp i 10 000 steg.  Jag tycker inte att jag går speciellt snabbt men heller inte speciellt långsamt. Så tiden är normal för mig men hur det ser ut i jämförelse har jag ingen aning om.

  • Hippolyte

    Att springa det på 6 min per kilometer är ganska genomsnittligt så då tar det 18 min. Räkna med dubbla tiden om man går. Ca 36 min. Hur långa ben man har är betydelsefullt när man går men mindre när man springer. Förutom att extremt lång eller kort kan strula till det. Löpning handlar mer om muskelstyrka och att skjuta ifrån medan gångaren häver sig fram ett ben i taget. Det är svårt för en kort person att promenera lika snabbt som en lång. Vilket kanske inte är anmärkningsvärt men såvida en person inte har två meter långa ben är det betydelselöst vid löpning.

  • Långbenopluto

    Bra med olika svar

    Min syster ska gå med mig från mitt hem till ett annat ställe och det är 3 km bort. Hon är superotränad och blir lätt svettig och hon frågade hur lång tid det tar att gå dit.

    När jag sa att det tar ca 40-45 min i lugn takt så blev hon arg och sa att hon skulle minsann inte gå om hon var tvungen att gå så snabbt.

    Så då tänkte jag att jag måste fråga andra.....

  • BuoBä
    Långbenopluto skrev 2021-02-02 10:26:56 följande:

    Bra med olika svar

    Min syster ska gå med mig från mitt hem till ett annat ställe och det är 3 km bort. Hon är superotränad och blir lätt svettig och hon frågade hur lång tid det tar att gå dit.

    När jag sa att det tar ca 40-45 min i lugn takt så blev hon arg och sa att hon skulle minsann inte gå om hon var tvungen att gå så snabbt.

    Så då tänkte jag att jag måste fråga andra.....


    OK, så först hade hon ingen uppfattning om hur lång tid det skulle ta, men sen visste hon att din uppskattning var alldeles för snabbt.

    Nåja, har ni inte bråttom kan ni ju gå myrsteg i två timmar.
Svar på tråden Hur lång tid tar det att gå 3 km?