• Anonym (Kaffedraken)

    Ni som hoppade av eller inte klarade gymnasiet.

    Ni som inte klarade gymnasiet eller hoppade av, hur ser det ut för er idag med jobb och liknande? Var det svårt att hitta jobb? Hur lång tid tog det? Ångrar ni att ni hoppade av eller inte gjorde klart gymnasiet?

  • Svar på tråden Ni som hoppade av eller inte klarade gymnasiet.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Hoppade av gymnasiet efter nån vecka. Var väldigt skoltrött och mådde inte bra, skolkade aven större delen av högstadiet.

    Ångrar inte att jag hoppade av men skulle samtidigt inte rekommendera det.

    Fick mitt första jobb när jag 19, på en fabrik genom kontakter. Är 35 nu och har ett bra jobb inom marknadsföring.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Hoppade av gymnasiet. Fick cirka 12 jobbiga år.

    Har tagit igen skolan nu, pluggat vidare och driver ett mindre företag. Det gick bra men då hade jag en hel del tur också.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag hoppade av när jag var 16. Flyttade hemifrån och arbetade som barnflicka.

    Jobbade på äldreboende från 18 års ålder till 20.

    Blev mamma när jag var 21 .

    Läste till barnskötare när jag var 23 och till förskollärare när jag var 35.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag gick hantverksprogrammet ( bygg ) 2 årig och sista året var jag
    på skolan väldigt lite.  Fick tenta av en del ämnen så jag fick i alla fall
    godkänt betyg.  Inte för att det spelade så stor roll, efter praktik som snickare
    fick jag fast jobb och senare startade eget.
    Av det teoretiska har jag själv pluggat in som
    redovisning mm sånt som jag behöver.  Vår huvudsakliga verksamhet är
    skollokaler och vårdbyggnader. Har nästan 50 anställda.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag hoppade inte av men skolkade mycket och fick ingen högskolebehörighet.

    Nu har jag jobbat mig upp och tjänar bättre än många utbildade men det har alltid gnagt i mig att jag inte har en högre utbildning.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag hoppade av redan i 8an. Har haft fast jobb sedan jag var 20 år, är 32 idag och jobbar på samma jobb. Tjänar ca 34 000/mån. Skolan var aldrig min grej. Jobbar inom säkerhetsbranschen.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Skolkade en hel del och hoppade av i 2an på gymnasiet, naturvetenskaplig linje.

    Ångrar det en del. Samtidigt som Jag klarat mig mycket bättre än flera bekanta som också hoppat av.

    Jobbar idag som mellan chef på ett stort internationellt företag, med bra lön och andra förmåner. Har egentligen haft jobb hela tiden sen jag hoppade av och de senaste 15 åren har det vart bra jobb. Innan det var det mer osäkra anställningar och sämre betalt/dåliga arbetsvillkor.

    Närmar mig 40år med så får nog anse att jag är nöjd med livet i stort även om det gnager lite att jag aldrig avslutat skolan.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Hoppade av gymnasiet och började arbeta på en redovisningsbyrå som lärling/allt i allo, vidare på ett lager för att sedan jobba utomlands på lite olika barer. Läste sedan in gymnasiet på komvux och vidare till högskolan

  • Anonym (Kaffedraken)

    Hej!


    Jag var skoltrött hela gymnasietiden och det blev inte många rätt i kurserna. Jag hoppade aldrig av men slutförde inte gymnasiet och tog således inte studenten. Jag fick ett samlat betygsdokument med ca 50% av kurserna godkända. 

    Jag jobbade i butik under gymnasietiden och fortsatte med det även efteråt. Jag hade lätt att få nya jobb, men främst på grund av kontakter. Jag stannade på varje jobb minst ett år och fick nya referenser. Så rullade det på och till slut fick jag ledande befattningar. 

    När jag var 25 började jag plugga upp gymnasiebehörigheten, och fick ett slutbetyg. 
    Nu tio år senare har jag snart en masterexamen (jag har sex års universitetsstudier bakom mig) och jag jobbar med någonting helt annat. 

Svar på tråden Ni som hoppade av eller inte klarade gymnasiet.