• Sötsug

    Vad kallas denna stil?

    Hej!

    Jag har en stil hemma som jag inte vet namnet på.

    Typ en blandning mellan industriellt och rustikt/retro. Svårt att hitta bilder med inspiration när jag inte vet vad stilen heter.

    Jag gillar inte rent industriellt med kopparrör, "trasig" betong och naken känsla utan jag gillar industriell stil men jag har gärna inredningsdetaljer såsom gamla telefoner från 20-talet, en LP spelare, en jätte gammal kaffekvarn i köket, retro ramar men kanske med en industriell bild i, kompasser, timglas etc.

    Vad kallas denna typ av blandning?

  • Svar på tråden Vad kallas denna stil?
  • Gryntroll

    Det är väl det som är "inne" nu, tycker jag ser det lite överallt. Vet dock inte vad stilen kallas, för du är ute efter motsvarigheten till "shabby chick" eller "bondomantik".


    Kolla Elsa Billgren, Sofia Wood, så kanske du får upp fler likasinnade i flöden och sökningar

  • Sötsug
    Fjäril kär skrev 2021-02-03 08:39:49 följande:

    Eklektisk kanske?


    Jag tänker att det är en form av eklektisk stil. Men får inte så mycket inspiration av att söka på just det då det ofta handlar om blandning från flera olika tidsperioder och stilar. Italienskt snirkliga möbler blandat med nordiskt stilrent från olika århundraden t ex.
  • Sötsug
    Gryntroll skrev 2021-02-03 08:27:16 följande:

    Det är väl det som är "inne" nu, tycker jag ser det lite överallt. Vet dock inte vad stilen kallas, för du är ute efter motsvarigheten till "shabby chick" eller "bondomantik".

    Kolla Elsa Billgren, Sofia Wood, så kanske du får upp fler likasinnade i flöden och sökningar


    De har inte riktigt det jag är ute efter. Tänker mer indistrial_living på Instagram blandat med mer "gammeldags" prylar också. Hon tycker jag inte heller har riktigt "ren" industriell känsla utan lite mer ombonat också.
  • Gryntroll
    Sötsug skrev 2021-02-03 09:07:11 följande:
    De har inte riktigt det jag är ute efter. Tänker mer indistrial_living på Instagram blandat med mer "gammeldags" prylar också. Hon tycker jag inte heller har riktigt "ren" industriell känsla utan lite mer ombonat också.
    Ah ok, jag tro jag förstår vad du är ute efter. Det kanske inte finns något etablerat namn ännu, stilarna blir ju hybrider och går in i varandra. Men när du öker på  "Industrial chic", blir det mer rätt? 
  • Stårschan2

    Jag tycker också att det låter mer som steampunk, och kom osökt att tänka på Stora Hotellet i Umeå.
    Boendets bildgalleri

  • Sötsug
    Fjäril kär skrev 2021-02-03 09:23:56 följande:

    Steampunk?


    Steampunk är ju det jag tänker att det inte är eftersom jag inte tycker om just stilen som är i det industriella heller med rör. Steampunk är ju väldigt mycket rör...
    Gryntroll skrev 2021-02-03 09:31:27 följande:

    Ah ok, jag tro jag förstår vad du är ute efter. Det kanske inte finns något etablerat namn ännu, stilarna blir ju hybrider och går in i varandra. Men när du öker på  "Industrial chic", blir det mer rätt? 


    Ja. Nu börjar det likna något :) Tack!
  • Fjäril kär
    Stårschan2 skrev 2021-02-03 09:44:41 följande:

    Jag tycker också att det låter mer som steampunk, och kom osökt att tänka på Stora Hotellet i Umeå.


    Ja fast steampunk är ju även väldigt mycket viktorianskt med volanger, spetsar, pärlor och gamla trattgrammofoner och guld/mässing blandat med industriellt.
  • Stårschan2
    Fjäril kär skrev 2021-02-03 10:12:05 följande:
    Ja fast steampunk är ju även väldigt mycket viktorianskt med volanger, spetsar, pärlor och gamla trattgrammofoner och guld/mässing blandat med industriellt.
    Sant. Jag läste lite fel vad TS var på jakt efter, och trodde att hon ville komma åt lite ombonat också, fast hon ju i själva verket skrev i inlägg 4 att hon INTE vill ha det ombonade.
Svar på tråden Vad kallas denna stil?