• Corrie

    Behöver hjälp med färgmatchning

    Hej! Jag har köpt ett överkast som går under benämningen rostrosa och jag kommer inte på bra färger att matcha den med. Det kommer att vara en grå fondvägg bakom och grå passar bra, men det jag söker är en lämplig accentfärg till överkastet. Alltså något som passar bra men bryter av. Eftersom väggen är grå så är jag intresserad av att ?färga upp? rummet, så jag är inte ute efter svaga pastellfärger, utan något med färgstarkt. Har ni idéer?

  • Svar på tråden Behöver hjälp med färgmatchning
  • Anonym (Tips från coachen)

    Lila skulle kunna passa bra till! Då fungerar både lite mörkare eller ljusare nyanser.

  • Gryntroll

    Petrol? 
    Har en förkärlek till den färgen och tycker att den passar som färgklick till de flesta kombinationerna

  • Corrie

    Lila? Ja kanske. Jag tycker att just den här rostrosa färgen känns svår att hitta på bra färger till, så det är jättebra om ni kanske ser det jag inte ser. :)

  • bananmilkshake

    Kan verkligen lila bli bra? Tror också du behöver nåt som bryter av som du säger. Galet kanske men grönt? Gärna i form av levande växter!

  • Anonym (Lisa)

    Jag hade brutit av med något mönstrat, då kan du ha samma färg men mörkare.

  • Corrie

    Tack för svaren! Turkos eller petrol kanske? Eller grön? Haha så svårt! Det är kuddar jag vill välja till. Jag har några grå kuddar redan och så vill jag slänga in några kuddar med accentfärger som sagt. Sen måste jag välja gardinfärg också... Jag hade helt klart för mig hur jag skulle göra med ett balsamgrönt överkast, men den är slut i lager och jag orkade inte vänta utan körde med detta överkast istället. Skulle mörkgrön funka tro?

  • Anonym (Rut)

    Antingen tar du färger som ligger när I färgcirkeln, rosa, rött, brunt eller varför inte gult, gärna "smutsgult" då det är en del svärta i överkastet.

    Eller så ta du motsatsfärg. Som ligger mitt emot i färgcirkeln. Nu är det lite svårt med vad det är för färg egtligen på ditt överkast. Rosa med lite rost. Alltså mot orange. Kontrastfärgen till orange är turkos. Om du även här ska matcha med lite svärta så hamnar man ju mot petrol som många redan nämnt.

  • Anonym (Rut)

    Lila tycker jag inte. Det är varken kompis färg eller motsatsfärg.

  • Anonym (Rut)

    Lila tycker jag inte. Det är varken kompis färg eller motsatsfärg.

  • Kvittning
    Gryntroll skrev 2021-02-03 10:28:47 följande:

    Petrol? 
    Har en förkärlek till den färgen och tycker att den passar som färgklick till de flesta kombinationerna


    Petrol var det första jag kom att tänka på också. 
Svar på tråden Behöver hjälp med färgmatchning