• Miisery

Sjuldomskänslor vid mens

Varje månad de sista 4 månaderna har jag typ blivit "sjuk" vid mens...

Oftast kommer det en känsla av svaghet och trötthet på dag 3 av mens sen blir det extrem huvudvärk, Fumlig het, yrsel, feberkänsla, någon lustig känsla i halsen?

Känner mig liksom allmänt sjuk!

Och nu under covid vågar man inte ta risker med jobb och dylikt...

Jag har pratat med läkaren om det och hon nämnde bara att det fanns några piller att ta, men med en ångestproblematik som också innebär att jag avskyr mediciner är jag inte helt bekväm med det.

Önskar jag förstod varför jag numera mår såhär när jag inte gjort det förut?

Någon som känner såhär eller har känt såhär och lyckats må bättre?

Isf hur?

Tacksam för svar <3

• Svar på tråden Sjuldomskänslor vid mens
  • Anonym (Nina)

Känner exakt så men vet inte hur man blir av med det.

• Anonym (U)

ibland får jag svettningar i timmar, så att det rinner från hela kroppen. Samt magproblem. Halsont får jag också. Jätte konstigt.

• Anonym (Här med)

Ja, jag kan också få sjukkänsla, men det brukar vara vid ägglossning. Har fått sjuka mig en gång nu med covid, kunde ju inte chansa.

• Anonym (Mens magsjuka)

Vid ägglossning då känns det som om jag har magsjukan. Magen är helt paj, jag kräks och får frossa plus ångest. Säger att jag har mens magsjuka till folk om jag inte orkar att umgås.

Blivit värre med åren. Blir 36 i sommar och ser fram emot när den slutar komma.

• Anonym (CM)

Googla mensförkylning. 

När jag var ung så hade jag vanlig mensvärk.

Efter att jag fött barn någon gång ändrades det till att mer handla om huvudvärk vid mens. Mamma hade likadant. 

Senaste åren så har jag vissa gånger varit övertygad om att jag håller på att bli sjuk i feber/influensa (feberkänsla/frusen/känningar i både hals och huvud) men så har det visat sig att det var mensen som kom. 

Nu hör jag till en av de lyckligt lottade som kan jobba hemifrån under pandemin och har inte lidigt lika mycket vid mens-starten. Kanske för att jag inte oroar mig för att bli sjuk eftersom jag kan jobba hemifrån så länge jag inte är riktigt sjuk. 

Så jag har tyvärr inga tips men har liknande känningar vid mensstarten. 

• Anonym (Blä)

Fumlig, körig i magen, matt, frusen och så migrän på det med huvudvärk, illamående, nästäppa och lätt yrsel. Några dagar varje månad. Tjosan! Värktabletter och sumatriptan (migränmedicin) lindrar en del men något annat som hjälper har jag inte hittat.

• Miisery
    Anonym (Nina) skrev 2021-02-03 12:17:22 följande:

Känner exakt så men vet inte hur man blir av med det.

Jaså? Hur långvarigt är ditt när det kommer?
  • Miisery
    Anonym (U) skrev 2021-02-03 12:24:15 följande:

ibland får jag svettningar i timmar, så att det rinner från hela kroppen. Samt magproblem. Halsont får jag också. Jätte konstigt.

Ja, verkligen konstigt?

Verkar ju vara många som. Känner såhär...

Svettningar får jag också, kopplat till både mens och ägglossning. Men alltid på natten!

Kan vakna helt blöt och kall så måste gå upp och byta! ????
  • Miisery
    Anonym (Här med) skrev 2021-02-03 14:24:12 följande:

Ja, jag kan också få sjukkänsla, men det brukar vara vid ägglossning. Har fått sjuka mig en gång nu med covid, kunde ju inte chansa.

Samma här.. Också fått skippa jobb vid något tillfälle! ????
  • Miisery
    Anonym (Mens magsjuka) skrev 2021-02-03 15:11:19 följande:

Vid ägglossning då känns det som om jag har magsjukan. Magen är helt paj, jag kräks och får frossa plus ångest. Säger att jag har mens magsjuka till folk om jag inte orkar att umgås.

Blivit värre med åren. Blir 36 i sommar och ser fram emot när den slutar komma.

Usch, det låter inte heller något vidare! :/

Jag hoppas inte jag får kräkningar också med tiden.. Urk.

Har du inte haft kontakt med vc om det?
  • Anonym (Här med)
    Miisery skrev 2021-02-08 11:17:57 följande:
    Samma här.. Också fått skippa jobb vid något tillfälle! ????

Det känns ju helt stört, haha.
    "Hej jag måste vara hemma idag"
    "åh nej är du förkyld?"
    "nej jag har ägglossning" 

Skrattande

• Miisery
    Anonym (CM) skrev 2021-02-03 16:18:01 följande:

Googla mensförkylning. 

När jag var ung så hade jag vanlig mensvärk.

Efter att jag fött barn någon gång ändrades det till att mer handla om huvudvärk vid mens. Mamma hade likadant. 

Senaste åren så har jag vissa gånger varit övertygad om att jag håller på att bli sjuk i feber/influensa (feberkänsla/frusen/känningar i både hals och huvud) men så har det visat sig att det var mensen som kom. 

Nu hör jag till en av de lyckligt lottade som kan jobba hemifrån under pandemin och har inte lidigt lika mycket vid mens-starten. Kanske för att jag inte oroar mig för att bli sjuk eftersom jag kan jobba hemifrån så länge jag inte är riktigt sjuk. 

Så jag har tyvärr inga tips men har liknande känningar vid mensstarten. 

Jag har faktiskt läst lite om detta när jag googlade! Till viss del stämmer det in på hur jag mår men ändå inte. För det är inte bara att jag känner sveda i halsen eller så, det blir så jäkla påtagligt i kroppen. Lite som om jag har brist på något. Påminner lite om när jag hade blodbrist /järnbrist. Men enligt prover ska detta vara bättre nu och vore ju märkligt om jag under 5-10 dagar i månaden får brist igen.. Så funkar det ju inte.

Obs, det börjar under mens men fortsätter drygt 5 dagar efteråt innan det avtar.

Läkaren sa som sagt att jag kan ta medicin mot det. SSRI? Kan det ha hetat så kanske..

Men jag känner mig inte bekväm med det.

Denna gången testade jag ipren + Alvedon och jag inbillar mig att det hjälper något faktiskt... ????

Tack för svar!
  • Miisery
    Anonym (Blä) skrev 2021-02-03 16:39:25 följande:

Fumlig, körig i magen, matt, frusen och så migrän på det med huvudvärk, illamående, nästäppa och lätt yrsel. Några dagar varje månad. Tjosan! Värktabletter och sumatriptan (migränmedicin) lindrar en del men något annat som hjälper har jag inte hittat.

Blä... Skit att det ska behöva bli så pass!

Ja jag testade ipren + Alvedon denna månadens och tycker att det hjälpte lite faktiskt.

Får experimentera mig fram till en lösning tror jag. Nästa månad ska jag testa ipren + Alvedon INNAN det blivit piss och se om det kan undvikas.....
  • Anonym (Mens magsjuka)
    Miisery skrev 2021-02-08 11:19:23 följande:

Usch, det låter inte heller något vidare! :/

Jag hoppas inte jag får kräkningar också med tiden.. Urk.

Har du inte haft kontakt med vc om det?

Fick p-piller utskrivet som funkade ett par månader.

Sen blev jag jätte dålig vid varje ägglossning. Spydde galla och fick dödsångest i tre dagar. De två första gångerna trodde jag att jag slarvade med tabletterna. När det hände tredje gången så slutade jag med piller och då försvann alla symptom.

Nu vågar jag inte testa i fall det blir samma sak igen.

Jag har lärt mig aty leva med symptomen och jag säger till folk att om jag plötsligt behöver spy så är det ägglossning och inget annat. Ibland kräks jag och ibland inte, får trösta mig med att jag kräks ett par gånger sedan är det klart.
Svar på tråden Sjuldomskänslor vid mens