• Wed 3 Feb 2021 13:29
    1254 visningar
    42 svar
    42
    1254

    Gravid men han vill inte ha barn

    Behöver hjälp att reda ut mina tankar... Upptäckte för en vecka sen ungefär att jag är gravid. Vi har 3 barn sedan tidigare (varav 1 är mitt biologiska). Min man har varit tydlig med att han inte vill ha fler barn, jag har haft en stark önskan att få uppleva en graviditet + bebislivet igen. Få ett till barn.

    Tog ett par dagar innan jag ens vågade berätta att jag är gravid, rädd för att han skulle tro att jag lurat honom för att bli gravid- vilket absolut inte är fallet.

    Han reagerade inte så mycket. Jag grät och han tröstade. Det gick några till dagar och sen kände jag att jag fick lov att fråga hur han kände, om han tyckte jag skulle göra abort.

    Han sa det inte rätt ut men han började prata om att det ju är jobbigt nog med de vi har, att det inte fungerar så länge jag jobbar skift osv.

    Jag orkade inte ens säga något mer. Kände mig förkrossad att höra att han inte vill ha barnet jag bär i min mage. Grät halva natten. Han somnade. Nu vet jag inte ens längre vad jag själv känner. Jag tror att jag kommer ångra en abort (gjorde en när jag var 15 men då var det en helt annan situation med en våldsam pojkvän, ung och inga barn sedan innan och det var jobbigt nog) och behålla när han inte vill eller ens verkar bry sig alls känns inte heller rätt...

    Jag känner mig sååå ensam i det här och vet inte vad jag ska göra! Några tankar? Tips?

  • Svar på tråden Gravid men han vill inte ha barn
  • Wed 3 Feb 2021 13:30
    #1
    +1

    Men om han har varit så tydlig hela tiden så undrar jag varför ni inte har skyddat er tillräckligt? Med både hängslen och livrem....

  • Wed 3 Feb 2021 13:35
    #2

    Men kan ni rodda upp situationen då så bebisen "passar in" lite bättre? Exempelvis då att du inte jobbar skift efter föräldraledigheten. Det är ju inte imorgon bebisen kommer om den behålls. Att han inte jublar av lycka är väl ändå ganska väntat med tanke på att han varit tydlig med att han inte vill ha fler barn. Samtidigt verkar han ju inte försöka pressa dig åt något håll, mer att han är ärlig med sina tankar om läget.

  • Wed 3 Feb 2021 13:35
    #3
    Långbenopluto skrev 2021-02-03 13:30:40 följande:

    Men om han har varit så tydlig hela tiden så undrar jag varför ni inte har skyddat er tillräckligt? Med både hängslen och livrem....


    Ja det kan man ju undra.. Jag har mått dåligt av hormoner och vi hamnade i något mellanläge med Natural Cycles i prat om att han skulle sterilisera sig.
  • Wed 3 Feb 2021 13:39
    #4
    fjanten skrev 2021-02-03 13:35:07 följande:

    Men kan ni rodda upp situationen då så bebisen "passar in" lite bättre? Exempelvis då att du inte jobbar skift efter föräldraledigheten. Det är ju inte imorgon bebisen kommer om den behålls. Att han inte jublar av lycka är väl ändå ganska väntat med tanke på att han varit tydlig med att han inte vill ha fler barn. Samtidigt verkar han ju inte försöka pressa dig åt något håll, mer att han är ärlig med sina tankar om läget.


    Jag vet inte om det är möjligt än. Har ett jobb där kravet egentligen är att jobba skift. Att byta jobb är inte ett alternativ. Har funderat att kolla läget på jobbet om det är möjligt men just nu känns det inte som att jag vet vad jag vill med detta heller..

    Nej han pressar mig absolut inte, och lindar inte in något i ett rosa moln heller. Det är mina känslor som mitt i detta blir alldeles för mycket bara. :)
  • Wed 3 Feb 2021 13:44
    #5
    feelingconfused skrev 2021-02-03 13:39:03 följande:

    Jag vet inte om det är möjligt än. Har ett jobb där kravet egentligen är att jobba skift. Att byta jobb är inte ett alternativ. Har funderat att kolla läget på jobbet om det är möjligt men just nu känns det inte som att jag vet vad jag vill med detta heller..

    Nej han pressar mig absolut inte, och lindar inte in något i ett rosa moln heller. Det är mina känslor som mitt i detta blir alldeles för mycket bara. :)


    Men då kanske du får försöka skola om dig eller så sedan
  • Wed 3 Feb 2021 13:45
    #6

    Jag hade nämligen VÄGRAT skaffa både trean och fyran om maken hade arbetat skift. Tycker det är vidrigt att ha en partner som skiftarbetar, i synnerhet om det finns barn...

  • Anonym (Nyfik­en)
    Wed 3 Feb 2021 13:50
    #7
    feelingconfused skrev 2021-02-03 13:35:21 följande:

    Ja det kan man ju undra.. Jag har mått dåligt av hormoner och vi hamnade i något mellanläge med Natural Cycles i prat om att han skulle sterilisera sig.


    Bara av ren nyfikenhet då jag själv använder natural cykles. Är det så att du misslyckats med tempningen? Har ni struntat i de röda dagarna eller har appen helt enkelt räknat fel? Eller ja, ägglossning kommit tidigare än beräknat? Det senare har hänt mig, dock när jag försökte bli gravid, men som skydd hade det då riskerat att kunna bli en oönskad graviditet
  • Wed 3 Feb 2021 14:07
    #8
    fjanten skrev 2021-02-03 13:45:25 följande:

    Jag hade nämligen VÄGRAT skaffa både trean och fyran om maken hade arbetat skift. Tycker det är vidrigt att ha en partner som skiftarbetar, i synnerhet om det finns barn...


    Mitt jobb är mitt kall så vet inte vad jag skulle göra istället. :) Jaså? Kanske beror på hur man jobbar skift. Jag jobbar någon eftermiddag/kväll i veckan, en natt varannan/var tredje vecka och inför natten är barnen hemma med mig, efter natten kör och hämtar han dem. Sen jobbar jag varann helg och kan tack vare det vara ledig 1-2 dagar i veckan. Jobbar alltså mest dagtid. Förstår att det blir jobbigare om man har mer kvällstid och natt.
  • Wed 3 Feb 2021 14:12
    #9
    Anonym (Nyfiken) skrev 2021-02-03 13:50:56 följande:

    Bara av ren nyfikenhet då jag själv använder natural cykles. Är det så att du misslyckats med tempningen? Har ni struntat i de röda dagarna eller har appen helt enkelt räknat fel? Eller ja, ägglossning kommit tidigare än beräknat? Det senare har hänt mig, dock när jag försökte bli gravid, men som skydd hade det då riskerat att kunna bli en oönskad graviditet


    Jag vet inte, menscykeln har varit lite ojämn sista månaderna så jag tror ägglossningen inte kommit som beräknat. Hade jag haft bättre alternativ hade jag inte kört appen, hört många som det inte fungerat för. Jag förstår :)
  • Anonym (Karun­)
    Wed 3 Feb 2021 14:34
    #10
    +1

    Låter superjobbigt.

    Men, som tidigare person nämner. Skift är tufft när man har barn. Jag hade aldrig fixar om min man hade det och då har vi bara två barn.

    Om det är så att det är jobbet som är den egentliga boven här så behöver du nog först börja att kolla där med arbetsgivaren om det går att ändra eller se över möjligheten till annat jobb. Många gör ju det, går ner i tid eller byter för att det inte funkar med familjelivet.

    OM det går att få till en förändring på det planet så kanske den stora blockeringen lossnar för din man?

    Och sen, känga till honom. Vill han inte ha fler barn så behöver han skydda er mot detta. Preventivmedel är vanskliga och säkra perioder är ju inte alltid så säkra. Vill han vara säker på att du inte blir med bar så är det kondom eller sterilisering som gäller. Abort är inget preventivmedel.

Svar på tråden Gravid men han vill inte ha barn