• Anonym (Uppgiven)

    Blir inte gravid

    Jag och min sambo har försökt bli med barn nu i 8 månader och det händer ingenting. Varit hos gyn och det ska inte finnas några problem som står i vägen egentligen. Jag har regelbunden mens och ägglossning varje månad. Jag förstår inte varför det inte går. Kan tilläggas att vi blev oplanerat gravida tidigt i vårt förhållande som slutade i tidigt missfall och vi började försöka några månader efter när vi var redo då vi båda kände en saknad för det som inte blev. Men varför går det inte? Jag blir så ledsen och uppgiven och det känns som ett misslyckande från min sida. Kom med era berättelser och peppa mig lite, jag vet att det kan ta upp till ett år utan att det finns problematik. Men har ni några råd så dela gärna med er.

  • Svar på tråden Blir inte gravid
  • Anonym (Ålder)

    Hur gamla är ni då? Sägs väl att allt under 1 år är normalt.

  • Anonym (Tar tid)

    Beklagar att det tagit sådan tid, vet att det är påfrestande. Vi blev gravida med första barnet efter 9 månader. Var 22 och 24 år gamla. Andra barnet kom som en överraskning, behövde inte ens försöka. Har några vänner som försökte i 18 månader innan det gick. De hade påbörjat utredning och man hittade inget fel.

  • Anonym (Uppgiven)
    Anonym (Ålder) skrev 2021-02-03 19:30:32 följande:

    Hur gamla är ni då? Sägs väl att allt under 1 år är normalt.


    Vi är 25 år, jag vet att allt under ett år är normalt men det är ändå lite frustrerande när det gick utan försök första gången Obestämd
  • Anonym (M)

    Testat med äl tester?

    Jag har fått 2 barn på första försöket och vi blev paffa när det inte tog dig på 1..2..3 men sen 4e försöket. Var helt inställd på.att det skulle bli som innan.

    Jag köpte äl tester clearblue med 2 dagar, man får en gubbe när man har äl. På så sätt kunde man veta dagarna exakt! I samma veva vi börja försöka så blev mensen 2 dagar sen till 2 dagar tidig. Så att veta när man hade äk underlätta för oss.

    Hoppas ni snart får ett fint plus <3

  • Anonym (Uppgiven)
    Anonym (M) skrev 2021-02-03 19:38:04 följande:

    Testat med äl tester?

    Jag har fått 2 barn på första försöket och vi blev paffa när det inte tog dig på 1..2..3 men sen 4e försöket. Var helt inställd på.att det skulle bli som innan.

    Jag köpte äl tester clearblue med 2 dagar, man får en gubbe när man har äl. På så sätt kunde man veta dagarna exakt! I samma veva vi börja försöka så blev mensen 2 dagar sen till 2 dagar tidig. Så att veta när man hade äk underlätta för oss.

    Hoppas ni snart får ett fint plus <3


    Ja, testat med äl-tester och det är väldigt regelbundet, nästan samma dag varje månad.
    Hade äl igår så nu går jag in i den eviga väntan för 9e gången, hoppas denna månad blir "vår" <3
  • Anonym (Uppgiven)
    Anonym (Tar tid) skrev 2021-02-03 19:33:50 följande:

    Beklagar att det tagit sådan tid, vet att det är påfrestande. Vi blev gravida med första barnet efter 9 månader. Var 22 och 24 år gamla. Andra barnet kom som en överraskning, behövde inte ens försöka. Har några vänner som försökte i 18 månader innan det gick. De hade påbörjat utredning och man hittade inget fel.


    Ibland finns det ju ingen förklaring heller, det bara tar tid ändå. Vi var väldigt naiva och trodde det skulle gå på en gång eftersom vi blev det tidigare.. Men det tar väl den tid det tar och det händer väl när det händer gissar jag.. Otroligt frustrerande hur som helst.
  • Anonym (Ålder)
    Anonym (Uppgiven) skrev 2021-02-03 19:37:38 följande:

    Vi är 25 år, jag vet att allt under ett år är normalt men det är ändå lite frustrerande när det gick utan försök första gången


    Okej då är det inte ålder det är fel på iaf... Vad tråkigt att det tar tid. Men tids nog händer det nåt ska du se :)
  • Anonym (G)

    Jag anser vi har haft tur. Och blivit gravida under 1 år.

    1:a tog 6 månader.

    2:a första försöket

    3:e tog 8 månader.

    Under 3:an var jag "skengravid" flera gånger och cyklen hoppade runt som sjutton och jag var under sommaren uppe i 87 dagar utan mens.. ingen förklaring utan det hände ingenting bara. Men plötsligt hände det! Vi låg som fanken och jag släppte stressen och försökte bara tänka på hålla igång min och partnerns intimitet.

  • Anonym (Q)

    I de fall man letar orsak till svårighet att bli gravid förklaras 1/3 av kvinnliga orsaker, 1/3 av manliga och resten är oförklarade (om jag inte missminner mig). Min poäng är att det lika gärna kan vara mannens "fel" men ofta utreds kvinnan och får pressen att göra si och så.

    Gå i alla fall inte på bluffen att "slappna av"! Ingen skulle rekommendera "spänn dig!" som preventivmedel!

  • Anonym (Uppgiven)
    Anonym (Q) skrev 2021-02-03 20:45:42 följande:

    I de fall man letar orsak till svårighet att bli gravid förklaras 1/3 av kvinnliga orsaker, 1/3 av manliga och resten är oförklarade (om jag inte missminner mig). Min poäng är att det lika gärna kan vara mannens "fel" men ofta utreds kvinnan och får pressen att göra si och så.

    Gå i alla fall inte på bluffen att "slappna av"! Ingen skulle rekommendera "spänn dig!" som preventivmedel!


    Han borde inte ha några problem nu med tanke på att han redan gjort mig gravid en gång, så "felet" ligger väl inte där heller..
  • Anonym (M)
    Anonym (Uppgiven) skrev 2021-02-03 19:42:08 följande:

    Ja, testat med äl-tester och det är väldigt regelbundet, nästan samma dag varje månad.

    Hade äl igår så nu går jag in i den eviga väntan för 9e gången, hoppas denna månad blir "vår" <3


    Vad skönt! Åh jag håller tummarna!! <3
Svar på tråden Blir inte gravid