• FallenAngelNr1000

    Ska jag vila musklerna trots ingen träningsvärk?

    Har alltid haft klena (iallafall smala) armar.

    Tänkte råda bot på det nu. Håller enbart på och "väcker" musklerna i armarna nu. Tränar alltså inte hårt. Hade träningsvärk efter 3:e dagen. Därefter la jag på lite vikter utöver skivstångens vikt.

    Musklerna ömmar bara lite nu. Undrar om det då går bra att köra samma reps varje kväll eller ska man låta dom få vila lite ändå?

  • Svar på tråden Ska jag vila musklerna trots ingen träningsvärk?
  • Anonym (Vältränad)

    Så du står och bicepcurlar varje kväll?

    1. Det korta svaret är ja, det är för mycket belastning för en muskel/muskelgrupp per vecka. Optimalt är ca 3 gånger/vecka - inte i samma intensitet men lyssna på din kropp.

    2. Varför? Det ser superduperkonstigt ut med en ojämnt tränad kropp. Mitt råd är att börja med rörlighet och sen träna hela kroppen på riktigt istället.

  • FallenAngelNr1000
    Anonym (Vältränad) skrev 2021-02-03 20:31:02 följande:

    Så du står och bicepcurlar varje kväll?

    1. Det korta svaret är ja, det är för mycket belastning för en muskel/muskelgrupp per vecka. Optimalt är ca 3 gånger/vecka - inte i samma intensitet men lyssna på din kropp.

    2. Varför? Det ser superduperkonstigt ut med en ojämnt tränad kropp. Mitt råd är att börja med rörlighet och sen träna hela kroppen på riktigt istället.


    Har alltid tränat för hårt. Hade magrutor som yngre men aldrig fått till armarna. Alltid fått överdrivet ont och inte kunnat böja ut dom på 1-2 v efter 1-2 pass.

    Bara någon petat på dom så har jag ryckt till av smärta.

    Så börjar om från början nu istället tänkte jag.

    Det ör bara armarna som krpbglat för mig. Övriga kroppen har ja inga problem med att träna upp. O kommer ta tag i det när våren kommer tillbaka. Men visst kör lite knäböj och situps o skuldror. Men de omrpdena är jag inte så orolig över. Som idag så skulle jag inte klara göra situps haha då jag körde de igår (första dagen visserligen). O magen rent generellt kan man väl mer eller mindre träna varje dag egentligen?

    Brukade göra 500situps o armhävningar varje kväll som yngre. Idag gör jag knappt 50. Typ 30 snarare. Men kommer igång snart.

    Det viktigaste för mig är att få en regelbundenhet till att träna armarna iallafall. Så jag ska vila fast dom bara ömmar lite tycker du alltså? Då kör jag varannan dag då. Tänkte annars ca 3dgr i rad vila 1-2 dagar o sen köra igen. Men självklart vila tills man inte känner någon.träningsvärk mera. Men det här med ömmande vet jag inte hur man ska agera riktigt.
  • Anonym (Vältränad)
    FallenAngelNr1000 skrev 2021-02-03 20:48:39 följande:

    Har alltid tränat för hårt. Hade magrutor som yngre men aldrig fått till armarna. Alltid fått överdrivet ont och inte kunnat böja ut dom på 1-2 v efter 1-2 pass.

    Bara någon petat på dom så har jag ryckt till av smärta.

    Så börjar om från början nu istället tänkte jag.

    Det ör bara armarna som krpbglat för mig. Övriga kroppen har ja inga problem med att träna upp. O kommer ta tag i det när våren kommer tillbaka. Men visst kör lite knäböj och situps o skuldror. Men de omrpdena är jag inte så orolig över. Som idag så skulle jag inte klara göra situps haha då jag körde de igår (första dagen visserligen). O magen rent generellt kan man väl mer eller mindre träna varje dag egentligen?

    Brukade göra 500situps o armhävningar varje kväll som yngre. Idag gör jag knappt 50. Typ 30 snarare. Men kommer igång snart.

    Det viktigaste för mig är att få en regelbundenhet till att träna armarna iallafall. Så jag ska vila fast dom bara ömmar lite tycker du alltså? Då kör jag varannan dag då. Tänkte annars ca 3dgr i rad vila 1-2 dagar o sen köra igen. Men självklart vila tills man inte känner någon.träningsvärk mera. Men det här med ömmande vet jag inte hur man ska agera riktigt.


    Om det gör så ont att du rycker till när någon petar på dig så är det sjukvården du ska söka upp.

    Det stämmer att man kan träna magmusklerna varje dag men det betyder inte att du ska, lyssna på din kropp.

    Det du bör göra är att dela upp det i helkroppspass, särskilt då du inte har tränat på ett tag? Träningsvärk är en indikation på att du har tränat för hårt, inte en garanti för att du har tränat tillräckligt. Tecken på dålig återhämtning är personliga, det kan vara dålig matlust, trötthet, mycket träningsvärk eller något annat. Överansträngning av en muskel får motsatt effekt och dina armar kommer aldrig att bli större.

    Jag tränar personligen inte biceps, det kommer på köpet vid pull-ups och marklyft. Kör inte bänk heller för den delen, jävla tråkig övning.

    Om du ska fokusera på någon muskelgrupp så är det benen, det finns studier på samband mellan benstyrka och hjärnverkamhet.

    Och för guds jäkla skull, ta inte i så du skiter ner dig, låg vikt, full ROM, vinnare i längden
  • FallenAngelNr1000
    Anonym (Vältränad) skrev 2021-02-03 21:11:18 följande:

    Om det gör så ont att du rycker till när någon petar på dig så är det sjukvården du ska söka upp.

    Det du bör göra är att dela upp det i helkroppspass, särskilt då du inte har tränat på ett tag? Träningsvärk är en indikation på att du har tränat för hårt, inte en garanti för att du har tränat tillräckligt.


    Det var för några år sen. Gav upp ang armarna men går förbi spegeln varje dag nu o hatar dem. Men ja, har för mig att jag faktiskt sökte hjälp för det men blev bara utskrattad. Men det var onormal smärta. Kunde mer eller mindre känna hur muskeltrådarna gå sönder bara jag försökte rätade ut armarna.

    Det sista du skrev var väldigt intressant! Trodde det var indikation för att man tränat tillräckligt. Men då kan jag ta det lugnt, behöver inte pressa /stressa massor försen jag klarar en hel del vikter då iallafall. Skönt. Tack. Ska köra försiktigt nu iallafall. Vill bara inte träna för lite heller direkt. Men ändrar till ömhet istället för träningsvärk som tillräckligt iallafall nu då.
  • FallenAngelNr1000
    FallenAngelNr1000 skrev 2021-02-03 23:39:39 följande:

    Det var för några år sen. Gav upp ang armarna men går förbi spegeln varje dag nu o hatar dem. Men ja, har för mig att jag faktiskt sökte hjälp för det men blev bara utskrattad. Men det var onormal smärta. Kunde mer eller mindre känna hur muskeltrådarna gå sönder bara jag försökte rätade ut armarna.

    Det sista du skrev var väldigt intressant! Trodde det var indikation för att man tränat tillräckligt. Men då kan jag ta det lugnt, behöver inte pressa /stressa massor försen jag klarar en hel del vikter då iallafall. Skönt. Tack. Ska köra försiktigt nu iallafall. Vill bara inte träna för lite heller direkt. Men ändrar till ömhet istället för träningsvärk som tillräckligt iallafall nu då.


    gick* räta*
  • Steven01

    Det är lagom att träna samma muskler muskler två gånger per vecka. Efter ett pass behöver musklerna vila i två dagar innan man kör igen. Detta för att musklerna bygger upp sig när man vilar, kör man för ofta sliter man mer än man hinner bygga upp. Så antingen kör man hela kroppen två gånger per vecka eller så delar man upp kroppen på två delar och och kör fyra dagar i veckan.

  • Ascendere
    FallenAngelNr1000 skrev 2021-02-03 20:12:44 följande:

    Har alltid haft klena (iallafall smala) armar.

    Tänkte råda bot på det nu. Håller enbart på och "väcker" musklerna i armarna nu. Tränar alltså inte hårt. Hade träningsvärk efter 3:e dagen. Därefter la jag på lite vikter utöver skivstångens vikt.

    Musklerna ömmar bara lite nu. Undrar om det då går bra att köra samma reps varje kväll eller ska man låta dom få vila lite ändå?


    Du bör köra efter ett program, rekommenderar Stronglift 5x5 eller Starting Strength 
    www.styrkelabbet.se/starting-strength/

    Följ programmet och träna inte mer även om det känns som om du orkar, det gäller att skynda långsamt, spelar ingen roll hur mycket du tränar över en viss nivå, kroppen måste hinna bygga upp musklerna också och det tar tid. 

    Sedan måste du äta massor också, särskilt protein. Proteindrycker, lax, kyckling ,tonfisk, ägg är bra proteinkällor. Till det ris, potatis, pasta, rotfrukter. 

    Sömn är ofta förbisett, men studier visar att för lite sömn kan nästan helt ta bor effekten av träning iom att det är  när du sover som den största delen av återuppbyggnaden sker. 

    Sammanfattning:
    Träna varannan dag i början, följ ett program.
    Är nyttig mat, mycket.
    Sov mycket. 
Svar på tråden Ska jag vila musklerna trots ingen träningsvärk?