• Wed 3 Feb 2021 21:27
    509 visningar
    3 svar
    3
    509

    Lönehöjning innan bebis

    Hej,
    Jag funderar lite på hur det funkar med föräldrapenning och lönehöjning.

    Säg att jag hade varit beräknad i november 2021, får lönehöjning 1 oktober 2021.


    Kommer min föräldrapenning beräknas på min nya lön? Eller utgår man från ett snitt 1 år bakåt?
    Har försökt googla mig till ett bra svar på detta, men blir inte klokare av det.

    Så hoppas att ni på familjeliv har koll på detta, kan nästan anta det ;)

    Vill mest egentligen vet hur längre jag ska "vänta" med att bli preggo (i en drömvärld där man bestämmer det själv, förstår att verkligheten inte ser ut så!).
    Då jag vill att min nya lön ska vara till grund för föräldrapenning.

  • Svar på tråden Lönehöjning innan bebis
  • Anonym (M)
    Wed 3 Feb 2021 21:31
    #1

    Lönehöjning får man fylla i när man söker fp. Har varit fl i 2 år och varje höjning får man ta med när man har ny lön.

  • Anonym (H)
    Wed 3 Feb 2021 22:09
    #2

    Har du en tillsvidareanställning så räknas sgi på din förväntade kommande inkomst.

    Med ditt exempel kommer din löneförhöjning därför vara grund för sgi, vilket alla höjningar kommer vara för dig, även om du är ledig när lönen höjs. Det handlar bara om att du själv måste ändra din prsinkomst hos fk

  • Wed 3 Feb 2021 22:12
    #3

    Om du har fast anställning så höjs SGI direkt om du får löneökning. Om du har timanställning eller kortare anställningar räknas den på snittet 6 månader tillbaka.

Svar på tråden Lönehöjning innan bebis