• Anonym (Ts)

Lära sig ett helt nytt språk?

Finns det några här som lärt sig ett helt nytt språk så att ni kan prata/förstå någorlunda bra? Hur gick ni tillväga isåfall och vad har ni för tips?

Tänker då på tips utöver de vanliga apparna med lite ord som finns.

Jag vill så gärna lära mig persiska och jag känner ingen som kan det språket, så kommer inte kunna lära mig på så sätt tyvärr.

• Svar på tråden Lära sig ett helt nytt språk?
  • Anonym (Polyglott)

Klart att man kan!

Förutom engelskan och franskan som jag hade i skolan så har jag lärt mig grekiska och ryska. Grekiskan lärde jag mig efter gymnasiet när jag jobbade där och jag blev helt flytande. Ryskan började jag med i vuxen ålder och det var avsevärt svårare. Efter många år kan jag fortfarande bara så där bra.

Jag tog ledigt från jobbet och började med en intensivkurs i Moskva, sen har jag fortsatt med kurser hemma och vistelser i landet. Om jag skulle ha gjort om det så skulle jag nog ha gått igenom grunderna hemma och gjort intensivstudier i landet när jag radan var redo att prata lite.

• Anonym (Matilda)

Tipset är att lära sig ett språk du har nytta av i din vardag på något sätt. Du behöver nämligen kontinuerligt använda språket för att hålla igång kunskapen och då inte bara beställa mat på krogen i förorten.

Har du inte användning för persiska i din vardag kommer det bli svårt att lära sig det utan att ha nån att öva det på och hålla igång kunskapen . (partner, kollega, granne, kompis etc)

Grammatiskt kanske du lär dig via nån kurs/app men hur vet du att språket funkar i vardagen?

• Anonym (Jenny)

Jag talar två språk helt flytande utan brytning, ytterligare tre riktigt bra och fyra till på en basal nivå. Bästa tipset är att hårdplugga vokabulär och grammatik och sedan att tillbringa en längre tid i landet där språket talas. Helst ska du jobba eller plugga i en miljö där du tvingas aktivt använda språket flera timmar varje dag. 

Min kompis är en riktig polyglott och han informerade mig (utan tillstymmelse till humor) att det blir mycket lättare efter det tionde språket.

• Anonym (Talkative)
    Anonym (Ts) skrev 2021-02-03 21:48:18 följande:

Finns det några här som lärt sig ett helt nytt språk så att ni kan prata/förstå någorlunda bra? Hur gick ni tillväga isåfall och vad har ni för tips?

Tänker då på tips utöver de vanliga apparna med lite ord som finns.

Jag vill så gärna lära mig persiska och jag känner ingen som kan det språket, så kommer inte kunna lära mig på så sätt tyvärr.

Lärde mig prata & förstå spanska (inte superbra, men ok) på Kuba under 1 månad. 
    Absolut bäst om du kan vistas i landet där språket hela tiden pratas samtidigt som du har grammatisk undervisning så du kan öva när du pratar med folk.

Online kurser: Persian online course, Farsi online course
    Youtube: "learn persian"
    Kolla också lite persiska klipp/film/reportage på youtube? Det kan finnas val med textat också beroende på klippet.
    Kan du få in persisk TV/radio på något sätt?

Bra om du längre fram kan hitta folk som kan persiska och be dem prata enbart persiska med dig (om de vill/orkar ;))

Lycka till :)
  • Anonym (Man 51)

Hej!

Jag ville lära mig finska för många år sedan och gick då en ABF-kurs och har varit på två korta sommarkurser i Finland.

Jag har haft finska "brevvänner" som jag konverserat med via e-post och jag har enstaka bekanta som kan finska.

Jag har tyvärr inte kommit så långt som jag hoppats men kan i alla fall ha nytta av språket i enklare situationer.

• Glinda från Oz

Jag började med Duolingo sen anmälde jag mig till en kurs på Komvux, det var på kvällstid och helt gratis.

• Glinda från Oz
    Anonym (Matilda) skrev 2021-02-03 22:05:10 följande:

Tipset är att lära sig ett språk du har nytta av i din vardag på något sätt. Du behöver nämligen kontinuerligt använda språket för att hålla igång kunskapen och då inte bara beställa mat på krogen i förorten.

Har du inte användning för persiska i din vardag kommer det bli svårt att lära sig det utan att ha nån att öva det på och hålla igång kunskapen . (partner, kollega, granne, kompis etc)

Grammatiskt kanske du lär dig via nån kurs/app men hur vet du att språket funkar i vardagen?

Det är väl inga problem alls. Man kan läsa böcker, tidningar, titta på film, chatta, spela spel mm
  • Jonnynilsson

Jag har försökt lära mig spanska men det går trögt. Jag tror det blir svårare ju äldre man är. Min spanska är sämre än en nyanländs svenska om ni förstår vad jag menar. Det räcker till att beställa mat på restaurang men sen tar det stopp.

Engelska och tyska lärde jag mig i min ungdom och pratar flytande.

• Anonym (Talkative)
    Anonym (Man 51) skrev 2021-02-04 05:18:18 följande:

Hej!

Jag ville lära mig finska för många år sedan och gick då en ABF-kurs och har varit på två korta sommarkurser i Finland.

Jag har haft finska "brevvänner" som jag konverserat med via e-post och jag har enstaka bekanta som kan finska.

Jag har tyvärr inte kommit så långt som jag hoppats men kan i alla fall ha nytta av språket i enklare situationer.

Som finsktalande är jag alltid imponerad av de som lär sig finska "ett av de svåraste språken i Europa", speciellt svenskar då finskan är så annorlunda svenskan, även grammatiskt.

Hade en klasskompis för länge sedan som var intresserad av lära sig finska, hon bodde/studerade i Finland ett tag och lärde sig tillslut flytande, hon har en finsk pojkvän också. 

Onnea suomen kielen kanssa :)
  • Jonnynilsson
    Anonym (Talkative) skrev 2021-02-04 19:14:32 följande:
    Som finsktalande är jag alltid imponerad av de som lär sig finska "ett av de svåraste språken i Europa", speciellt svenskar då finskan är så annorlunda svenskan, även grammatiskt.

Hade en klasskompis för länge sedan som var intresserad av lära sig finska, hon bodde/studerade i Finland ett tag och lärde sig tillslut flytande, hon har en finsk pojkvän också. 

Onnea suomen kielen kanssa :)
    Ja finska är knepigt. Min svärfar är från Övertårneå och jag har bara lärt mig lite fraser fast på Meänkieli som ju är en salig blandning av huvudsakligen finska men med svenska låneord.
Svar på tråden Lära sig ett helt nytt språk?