• ems86

    Vänta en mens efter tidigt MF? Jag vill ju börja om NU!

    Hej!

    Är mitt uppe i blödningen efter ett tidigt MF. Började blöda och krampa 5+0.

    Vår plan var att börja försöka igen så fort ägglossningen kom igång. Ringde för lite rådgivning idag och fick då rekommendationen att vänta en mens för ?bästa förutsättningar och att se så allt fungerar?. Blev lite ledsen. Och otålig. Hur hade ni gjort? Läser på 1177 att det inte finns något belägg för att man eg ska vänta en mens?

    Help!

  • Svar på tråden Vänta en mens efter tidigt MF? Jag vill ju börja om NU!
  • Anonym (vill sova)

    Det där är helt omöjligt att få enig information om! Jag blev rådd av läkare efter mina missfall att vänta en mens, då var det för att om det finns små rester kvar så åker dom ut med mensen. Men andras läkare säger tvärtom, och googlar man så är det också olika åsikter. 

    Sedan har jag också hört att om man tagit cytotec (som jag gjorde pga MA) så kan det finnas kvar rester av läkemedlet. Och iom att det är ett abort-piller så är det ju inte bra. Men det har jag inga säkra källor på. 

    En del säger också att det mest är för psyket man ska vänta. Nu i efterhand så tror jag att jag faktiskt behövde det. Sedan så blödde jag också efter det första missfallet medan ÄL var och då ska man ju inte ha sex. Plus att jag var lite traumatiserad. 

  • ems86
    Anonym (vill sova) skrev 2021-02-04 09:22:07 följande:

    Det där är helt omöjligt att få enig information om! Jag blev rådd av läkare efter mina missfall att vänta en mens, då var det för att om det finns små rester kvar så åker dom ut med mensen. Men andras läkare säger tvärtom, och googlar man så är det också olika åsikter. 

    Sedan har jag också hört att om man tagit cytotec (som jag gjorde pga MA) så kan det finnas kvar rester av läkemedlet. Och iom att det är ett abort-piller så är det ju inte bra. Men det har jag inga säkra källor på. 

    En del säger också att det mest är för psyket man ska vänta. Nu i efterhand så tror jag att jag faktiskt behövde det. Sedan så blödde jag också efter det första missfallet medan ÄL var och då ska man ju inte ha sex. Plus att jag var lite traumatiserad. 


    Precis, verkar väldigt oenigt. Köper helt det psykiska behovet. I mitt fall förstod jag redan 4+3 att det inte gått särskilt bra. Det har inte varit särskilt traumatiskt, ledsamt men hanterbart.

    Får väl se när ägglossningen kommer om jag slutat blöda då.
  • Anonym (vill sova)
    ems86 skrev 2021-02-04 09:39:09 följande:
    Precis, verkar väldigt oenigt. Köper helt det psykiska behovet. I mitt fall förstod jag redan 4+3 att det inte gått särskilt bra. Det har inte varit särskilt traumatiskt, ledsamt men hanterbart.

    Får väl se när ägglossningen kommer om jag slutat blöda då.
    Ja, det är synd att det är så. Men känner du dig redo, så kör! :) 
  • Anonym (S)

    Min läkare sa att man kunde börja direkt, om du får ägglossning innan nästa mens kan du så klart bli gravid.

  • Guldpäron

    Min läkare sa att den enda anledningen till att man rekommenderar att ha en mens innan man försöker igen, är att det är svårare att beräkna exakt graviditetslängd om man inte har en senaste mens att utgå ifrån. Så vi försökte direkt när jag märkte att jag hade ÄL (hade slutat blöda 7 dagar tidigare).

  • Berguven

    Jag skulle tro att det handlar om att man då med säkerhet kan räkna från senaste mensens första dag. Jag minns dock hur otålig jag var själv, eftersom att mitt MA drog ut extremt på tiden pga komplikationer så fick jag inte möjlighet att börja om förrän 5 månader efter mitt MA konstaterades. Och så skulle jag vänta en mens på det, vilket kändes helt olidligt jobbigt.

    Jag struntade faktiskt i rekommendationen men blev inte gravid trots försök utan blev gravid på nästkommande ÄL och här ligger jag med min 4 veckors bebis i sängen :) Så kör på! Det är rekommendationer, inte regler. Lycka till!

  • Anonym (Hej)

    Fick också tidigt mf i v 5 men vi började försöka direkt när det hade slutat blöda och 1 v efter så fick jag ägglossningsvärk I flera dgr så antar att det började fungera igen direkt. Varför ska man vänta menar de?

  • Anonym (Hej)

    Sorry såg nu anledningarna men det är väl bara att köra om man känner sig mentalt redo. Dumt att slösa bort ett tillfälle. Många vittnar ju om att de blivit gravida direkt efter mf. Vet flera stycken. Räkna ut bf går ju ändå senare. Man vet ju ung när man hade äl och så kan man tänka att mensen skulle ha varit 1-2 v innan, typ när man fick mf.

  • Anonym (Hej)

    Sorry såg nu anledningarna men det är väl bara att köra om man känner sig mentalt redo. Dumt att slösa bort ett tillfälle. Många vittnar ju om att de blivit gravida direkt efter mf. Vet flera stycken. Räkna ut bf går ju ändå senare. Man vet ju ung när man hade äl och så kan man tänka att mensen skulle ha varit 1-2 v innan, typ när man fick mf.

Svar på tråden Vänta en mens efter tidigt MF? Jag vill ju börja om NU!