Blir jag utnyttjad? Viktigt! Se hit!
Hej, detta blir långt inlägg men det är viktig ni läser allt för att förstå min situation.
Jag bor i ett lägenhetshus och lärde för 2 år sedan känna min äldre granne i 60 års åldern. Jag är i 30 års åldern. På denna tiden hade jag INTE körkort. Hon bjöd mig på fika och vi fick en vänskap. Dock märkte jag snabbt att hon inte riktigt förstod de sociala samspelet. Hon har en tuff barndom bakom sig och många psykiska problem, vilket förklarar att hon enbart till 99% bara pratar om sig själv, sin värk och sina kroniska sjukdomar. Jag hjälper henne gärna och stöttar men jag trodde ALDRIG att mitt liv skulle bli såhär:
Efter ett halvårs vänskap och några fika stunder som jag uppskattade så skulle jag träffa min familj jag inte sett på 12 år, när dagarna innan kom var jag väldigt nervös. Detta var för 1,5 år sedan och jag nämnde detta för henne men hon lyssnade inte. När jag kom hem efter mitt kära återförenande med mina föräldrar så var hon inte heller nyfiken på hur jag haft det. Hon ringde dessutom på tåget och klagade på sin förstoppning, att hon sover dåligt och sin värk.
DÅ insåg jag att hon är en energitjuv. Jag har en personlighet där jag gärna hjälper folk. Jag har egentligen inga problem lyssna på andras problem och jag jobbar även inom vården.
Hursomhelst tiden gick och hon bad om mer och mer tjänster. Hon knackar på uppe hos min dörr och jag kan inte säga nej. Tjänsterna kan va allt från att hjälpa henne med räkningar eller ringa nånstans eller byta tv-kanal.
Detta fortsatte i 1,5 år tills i juni 2020 då jag tog mitt körkort.
Nu kommer problemet:
Efter jag fick mitt körkort så fick jag låna hennes bil. Väldigt generöst av henne. Jag är otroligt tacksam för det, ni ska inte tro annat! MEN... sen i somras, nu detta halvår har alla tjänster eskalerat totalt. Hon ringer pratar förstoppning, värk, sömnproblem, nästan varje dag.
Jag började föra dagbok för några månader sen och kopierar det här:
Hjälpa med julbelysning granen
Hjälpa med glödlampor
Letat upp gamla kontakter på Facebook
Köra till mataffären ca 30 ggr
Leta efter räkningar (minst 20 ggr)
Leta efter katten (minst 5ggr)
Hitta nummer till anhöriga
Hitta nummer till myndigheter (minst 20 ggr)
Köra till tandläkare
Målade hennes utemöbler en hel sommardag
La ut golvplattor på hennes altan
Hjälpte till sätta ihop odlingslådor
Satt upp gardiner
Bytte lampor i hennes hall
Hjälpte bädda täcket
Leta efter laddare till mobilen (minst 10 ggr)
Hjälpt till med cykel-låset
Skrivit upp nummer till olika naprapater
Lägga i ögondroppar i hennes ögon
Montera ihop en fåtölj
Hjälpa dra ur batteriet på el-cykeln (5ggr)
Hjälpa henne leta efter glömda nycklar (minst 10ggr)
Leta efter hennes fotoalbum
Leta efter katalog som är borta
Leta efter mobil som är borta (minst 30 ggr)
Fjärrkontroll fungerar inte (minst 10 ggr)
Montera ihop kattställning
Skivspelare fungerar inte (minst 5ggr)
Leta efter glasögon
Panta burkar affären
Beställde ny mobil åt henne
Kört till elgiganten angående trasig mobil
Köra till Slöinge lämna in kläder
Köra till plantagen
Leta efter försvunnen cykel i stan
Leta efter lakan som är borta
Leta efter jackor som är borta
Kolla hennes övervakningskamera då hon påstod att någon brutit sig in hos henne (minst 10 ggr)
Köpa övervakningskamera
Köra till stranden där hon ska bada (minst 5 ggr)
Rensa hennes frys
Tvätta bilen
10 december 2020: köpa tuggummi på apotek till henne
12 december 2020: hjälpa med nyckeln till tvättstugan
14 december 2020: Köra till vårdcentral
15 december 2020: hjälpa med lyset på cykeln
15 december 2020: Hjälpa med dragkedjan till väskan som fastnat
16 december 2020: hjälp hitta nummer till vårdcentral
17 december 2020: köra mataffär + apotek
17 december 2020: hjälpa henne sätta i laddaren i väggen
19 december 2020: hjälpa henne byta över till rätt tv-kanal, hjälpa göra en julkrans ha på dörren, hjälpa med ljudet till en LP-spelare, hjälpa med att hänga upp en julstjärna
20 december 2020: köra till Ica, hjälpa till skriva nytt nummer igen till naprapat, hänga upp julstjärna nummer 2.
21 december 2020: hjälpa med julkort och Länsförsäkringar, handla Ica och ÖB.
22 december 2020: hon frågar om att åka och handla på Ica för julmat. Jag sa till henne igår att jag INTE kommer köra mer innan jag åker iväg på julen, måste ha lugn och ro. Frågade henne flera ggr när hon ändå var på Ica söndrum om hon köpt allt hon behöver. Nu idag har hon en lista på nya matvaror. Vill även ha hjälp med nummer till Regionen trots jag skrev de på ett papper förra veckan och satte på hennes kylskåp.
På vägen hem säger hon: ?kan du komma stryka mina julgardiner imorgon också??
23 december 2020: hon ville ha hjälp veta var hennes mjölk låg, samt sa hon inte orkade stryka julgardiner, frågade om en räkning, och påpekar att hon hade tappat jordnötter på golvet.
25 december 2020: vill ha hjälp med sitt lyse på cykeln, men jag är i Uppsala firar jul så jag kan inte hjälpa, hon visste att jag skulle åka bort.
27 december 2020: hjälp med laddare till mobilen
29 december: ringde två ggr om att hon tappat bort nummer till en bekant samt vill ha nummer till en naprapat.
30 december: vill få skjuts till Ica och apoteket samt stryka julgardiner
31 december: köra till två olika mataffärer, fyllde i papper om trygghetsalarm, hjälpa ställa tillbaka saker på soffbordet, ville ha hjälp sätta upp julvykort men de blev aldrig av.
1 januari 2021: ringer direkt efter tolvslaget och vill ha hjälp hitta sin bettskena.
Ringer under dagen och vill ha hjälp hitta sin lilla nalle hon sover med, samt hjälp med mobilen då den är på flygplansläge, samt hjälp ringa till ica och höra om dom hade telefonsvarare.
2 januari 2021: ville veta öppettider till Ica
3 januari 2021: ringde om att låna elvispen
4 januari 2021: ringer behöver hjälp med lyset på cykeln som inte går stänga av
6 januari 2021: kommer upp frågar om skjuts imorgon till affären, vill ha Alvedon. Ringer sen samma kväll och har panik då hon inte hittar sin bettskena, sen låg den där framför henne.
7 januari 2021: hon ringer och är på sjukhuset och ville prata, även pratat med hennes boendestödjare om att få hemtjänst
8 januari 2021: hämtat henne från sjukhuset, kört till mataffär, vill ha hjälp skriva ett sms till två hon känner senare idag.
10 januari 2021: hon ville ha potatisar
11 januari 2021: ville ha skjuts till apoteket men jag mådde inte bra, så de blev inte av.
13 januari 2021: körde henne till psyk och mataffären, blev en runda på 4 gånger fram och tillbaka samt hem.
14 januari 2021: hjälp att byta kanal på tvn, samt ringer senare om att hon vill handla imorgon.
15 januari 2021: 2 timmar och 10 min att köra och vänta på henne när hon var på 5 affärer
18 januari 2021: hjälpte henne leta efter hennes mobil
20 januari 2021: hon ringer vill handla mat, trots att det är onsdag och jag för två veckor sen satte upp en lapp om att vi BARA handlar på måndagar och fredagar då detta flängande gör mig stressad och utmattad.
22 januari 2021: ville ha hjälp med papper från polisen
25 januari 2021: köra henne till sin naprapat, hem igen äta mat snabbt- hämta henne- köra henne till Willys som tog 35 minuter och hem igen, sen skulle hon ha numret till vattengympan.
26 januari 2021: körde henne till polisen där hon hämta ut sin cykel. Sen ringer hon vill vi ska leta efter hennes cykelnyckel. Ringer senare på kvällen och vill ha hjälp kolla att hennes frys är ordentligt stängt.
2 februari 2021: ringde henne igår måndag frågade om hon ville handla mat då det är hennes handlingdag men de ville hon inte. Jag frågar igen om vi ska handla åt henne så kan hon betala senare men hon cyklar själv sen säger hon. Idag dagen efter- så ringer hon och vill handla mat, fast det inte är en måndag eller fredag. Suck. Jag får såklart köra henne. Hon vill ha en gratis kalender på sjukhuskyrkan så jag kör henne dit upp också. Sen kommer hon upp senare och vill ha hjälp hitta sin läppsyl. Senare igen på kvällen vill hon ha hjälp med tv-kanalerna.
Hon säger tack varje gång jag kört henne och efter varje tjänst jag gjort. Men inget mer. Jag säger hon måste ha hemtjänst men hon lyssnar inte. Hon frågar mig ALDRIG hur jag mår. Jag har många ggr kört henne trots migrän, illamående och hjärntrötthet då jag just nu är sjukskriven.
Vad ska jag göra?