• mami1337

    Träning första 12 veckorna - Löpning & gym

    Hej,


    Jag är gravid i vecka 7 (6+1), innan jag blev gravid tränade jag 6 gånger i veckan på gym, löpte på band samt styrketräning.


    Sedan två veckor tillbaka, har jag varit lite tröttare så jag har tagit det lugnt. Självklart lyssnar jag på kroppen, men vissa dagar känner jag att jag kan köra hårdare men stoppar mig själv eftersom jag inte vågar komma upp i flås.  Min barnmorska säger att man ska kunna prata samtidigt som man springer, men det känns ganska klent..


    Min fråga är, när jag inte känner mig trött, hur hårt kan man köra?


    Är det någon som sitter på relativt ny forskning om träning vid början av graviditeten?


    Hur gör ni?

  • Svar på tråden Träning första 12 veckorna - Löpning & gym
  • Ess

    Jag har tre barn och sprang hela graviditeten med alla tre. Jag tävlade även när jag var gravid, sista tävlingen gick ca fyra veckor innan förlossningen.
    Att ligga på och ta ut sig var inga problem för mig.

  • Anonym (Gravid vecka 16)

    Till mig sa barnmorskan att har man tränat aktivt innan graviditet får man fortsätta med det så länge man orkar, men att man absolut inte fick börja med något nytt. Tex en som inte gymmat innan graviditet ska heller inte börja gymma under graviditet, men har man gjort de innan är de okej.

    Men jag vet inte... jag kände att de börja spänna/göra ont i magen när jag gjorde något starkare fysiskt, så slutade med de... inte så ont att jag inte klarar av smärtan men på ett obehagligt sätt, men de kanske hör till, vet faktiskt inte..

  • Ess
    Anonym (Gravid vecka 16) skrev 2021-03-27 18:26:26 följande:

    Till mig sa barnmorskan att har man tränat aktivt innan graviditet får man fortsätta med det så länge man orkar, men att man absolut inte fick börja med något nytt. Tex en som inte gymmat innan graviditet ska heller inte börja gymma under graviditet, men har man gjort de innan är de okej.

    Men jag vet inte... jag kände att de börja spänna/göra ont i magen när jag gjorde något starkare fysiskt, så slutade med de... inte så ont att jag inte klarar av smärtan men på ett obehagligt sätt, men de kanske hör till, vet faktiskt inte..


    Min barnmorska var precis tvärtom, hon gnällde som fan på att jag sprang. Men jag struntade i henne bara.

    Känns det inte bra så gör det inte. Sen är man ju olika benägen att få sammandragningar, men känn efter var dina egna gränser går.
Svar på tråden Träning första 12 veckorna - Löpning & gym