• Willoughby

    Fysioterapeuter - se hit!

    Hej!

    Jobbar i dagsläget på en vårdavdelning och vill plugga vidare till något annat inom vården. Jag tycker om att instruera, undervisa och se människor utvecklas. Är väldigt intresserad av människan, vardagslivet, vårt sätt att fungera och hur kroppen fungerar, men inte så att jag är intresserad av det medicinska som en sjuksköterska eller läkare pysslar med. 


    Står och väljer mellan arbetsterapeut och fysioterapeut. Det som lockar med arbetsterapin är just att hjälpa människor att få deras vardagsliv att fungera bättre, om det så är i skolan eller hemma eller på jobb. Men sen å andra sidan så är fysioterapeutens kunskap om kroppen väldigt spännande och därtill så har jag ett stort djurintresse och att så småningom jobba som djurfysioterapeut låter störthäftigt!

    Problemet är bara att jag har någon sorts, totalt ogrundad säkert, motvilja mot fysioterapeuter. Har träffat fysioterapeuter ett par gånger själv och alla gånger har det varit riktigt dåliga upplevelser där terapeuterna varit väldigt barska och otrevliga och inte lyssnat på mig alls (en gång sökte jag för ont i axeln efter att jag fallit av en häst, vad jag fick var en föreläsning om att mina skor är fel). Och sen är grejen den att utöver stallsysslor och ridning så absolut avskyr jag att träna! Jag tycker verkligen inte det är kul, sport och idrott har alltid varit något jag verkligen inte tyckt om. Det jag ser fysion på jobb göra, ställa in axellås, gå igenom inhalationsteknik, lära ut slemmobiliserande tekniker och liknande - det är mer min grej tänker jag rent spontant... Att hålla på och rehabilitera idrottsskador och sådant är jag inte alls intresserad av. Kan man bli fysioterapeut utan att ha ett sport/idrottsintresse? Känns som om alla man läser om som är fysioterapeuter också har ett stort träningsintresse och har riktig idrottsmani. Är mycket av utbildningen fokuserad på just idrott och träning, eller kan man bli en bra fysioterapeut om man är som jag och inte tycker om att träna? Kommer man vara helt körd när det kommer till att passa in i klassen om man inte snackar sport och träning hela tiden? 

  • Svar på tråden Fysioterapeuter - se hit!
  • segaages

    utbildningen jag gick var mest inriktad på att jobba i vården, tex med äldre och KOL-patienter och knappt alls att jobba med idrottsskador, där konkurrensen kring jobb är hård för övrigt. har du intresse för kroppen och förstår vikten av träning så behöver du inte stå och pressa på gym själv tänker jag.

  • twinboymom

    Fysioterapeut här. I klassen gick mest folk som var träningsfreak och de flesta ville hålla på med idrottsmedicin. Jag har aldrig gillat att träna, däremot är jag intresserad av hur kroppen fungerar, och hur man under sin vardag kan undvika att göra saker man får ont av- det har jag mest fokus på i mitt arbete; att anpassa vardagarna mer än att ge träningsprogram hit och dit, som aldrig blir gjorda. Jag kände mig ganska felplcerad under utbildningen men hamnade sen inom funktionshinder och habilitering. Det har passat mig som handen i handsken!!! Man får nära relation med patienter, deras familjer och assistenter, och kan hitta sätt som verkligen fungerar för dem så deras liv blir så bra som möjligt. Har jobbat med både vuxna och barn i ca 10år nu. Ser lätt mig själv att jobba på med detta resten av mitt liv.

  • Willoughby
    twinboymom skrev 2021-02-05 06:56:15 följande:

    Fysioterapeut här. I klassen gick mest folk som var träningsfreak och de flesta ville hålla på med idrottsmedicin. Jag har aldrig gillat att träna, däremot är jag intresserad av hur kroppen fungerar, och hur man under sin vardag kan undvika att göra saker man får ont av- det har jag mest fokus på i mitt arbete; att anpassa vardagarna mer än att ge träningsprogram hit och dit, som aldrig blir gjorda. Jag kände mig ganska felplcerad under utbildningen men hamnade sen inom funktionshinder och habilitering. Det har passat mig som handen i handsken!!! Man får nära relation med patienter, deras familjer och assistenter, och kan hitta sätt som verkligen fungerar för dem så deras liv blir så bra som möjligt. Har jobbat med både vuxna och barn i ca 10år nu. Ser lätt mig själv att jobba på med detta resten av mitt liv.


    Tack för ditt svar! Kan du ge några mer konkreta exempel på vad ditt arbete med klienter innehåller? :)

    De fysioterapeuter jag träffat i primärvården har alla varit väldigt barska tanter som bara lämnar ut träningsprogram med övningar och säger tack och hej, alternativt tar tillfälle i akt att klanka ner på helt andra saker än de man söker hjälp för. Skulle inte alls vilja jobba så, vet inte ens om jag vill jobba med att regelrätt lära ut att lyfta hantlar och dra i band dag ut och dag in eller kommentera folks hållning dagarna i ända. Jag är mer intresserad av människan som individ och hur individen ska kunna leva det liv de vill. Skulle absolut kunna tänka mig att instruera i träningsövningar för att exempelvis... ja, jag vet inte, rehabilitera armstyrka för att personen ska kunna klara att själv lyfta en gryta från spisen eller något, men då vara med genom hela processen från träning till att testa i köket typ. Har lagt mycket tid på att researcha både arbetsterapi och fysioterapi, lyssnat på poddar osv., för att få en bild av yrkena och känner lite att jag hamnar i att jag skulle vilja hålla på med ett mellanting mellan de två om jag ska jobba på humansidan.
  • Mandelkanel

    Jag tycker det låter som du ska satsa på arbetsterapeut. Man tränar ju patienter då också men då mer inriktat på att klara vardagsaktiviteter eller arbete. Jag hoppade av fysioterapeututbildningen just pga det du beskriver. Nu vet jag i efterhand att fysioterapeutyrket också är varierat och alla jobbar inte med träning och idrott. Men jag upplevde också att alla var idrotts- och träningsfokuserade på utbildningen. Tom första dagen skulle man presentera vad man hade för idrottbakgrund. Jag har mest sysslat med dans. Jag blev arbetsterapeut istället och jag kände att det var mer det jag sökte. Väldigt roligt och varierat yrke! Jag jobbar också med träning, arm/handskador men också hjälpa pat klara vardagsaktiviteter, återgång i arbete, kognitiva bedömningar och en del hjälpmedel. Det finns stor bredd inom båda yrkena och man jobbar ofta tillsammans.

  • Willoughby
    Mandelkanel skrev 2021-02-05 08:46:38 följande:

    Jag tycker det låter som du ska satsa på arbetsterapeut. Man tränar ju patienter då också men då mer inriktat på att klara vardagsaktiviteter eller arbete. Jag hoppade av fysioterapeututbildningen just pga det du beskriver. Nu vet jag i efterhand att fysioterapeutyrket också är varierat och alla jobbar inte med träning och idrott. Men jag upplevde också att alla var idrotts- och träningsfokuserade på utbildningen. Tom första dagen skulle man presentera vad man hade för idrottbakgrund. Jag har mest sysslat med dans. Jag blev arbetsterapeut istället och jag kände att det var mer det jag sökte. Väldigt roligt och varierat yrke! Jag jobbar också med träning, arm/handskador men också hjälpa pat klara vardagsaktiviteter, återgång i arbete, kognitiva bedömningar och en del hjälpmedel. Det finns stor bredd inom båda yrkena och man jobbar ofta tillsammans.


    Skulle jag plugga till fysio så skulle nog slutmålet vara att bli djurfysioterapeut så småningom, men man ska ju stå ut under studietiden också, det är trots tre år,  och jag hade nog inte haft någonting gemensamt med någon i klassen om alla verkligen har sådan träningsmani som jag fått intrycket av att alla fysioterapeuter har ^^' Själv avskyr jag träningspass men maxar gärna mängden vardagsmotion jag kan få, tar aldrig hiss, går, cyklar eller springer till och från jobb osv., men det måste alltid vara som del i något annat jag gör så att jag motionerar "i förbifarten" för annars gör jag det inte alls för det är så tråkigt.  

    Får man fråga var du jobbar som arbetsterapeut? Hur ser din arbetsdag ut? Några konkreta exempel på vad du som arbetsterapeut blir ställd inför och hjälper dina klienter med på ditt jobb? :) 
Svar på tråden Fysioterapeuter - se hit!