• Moklutte

    Beroende av snabbmat

    Jag har länge vetat om det, men nu börjar jag känna att det på riktigt måste få ett slut. Jag har alltid vart smal under hela min uppväxt, när jag var liten var jag underviktig. Har alltså inte alltid vart överviktig som jag är idag, 24 år gammal. Många går ju upp i vikt under puberteten när man kan börja bestämma mer själv bad man vill äta om dagarna. Jag var då 174 cm lång och vägde ca 70 kilo och då var jag smal, hade S och M på alla kläder pga min längd. När jag sedan, 16 år gammal träffade min första riktiga pojkvän så började jag sakta men säkert att gå upp i vikt. Problemet var att han var en entusiast av dålig mat. Han åt godis varje dag, bearneasås ellee ketchup till typ all mat, snabbmat som pizza och donken flera gånger i veckan, toast sent på kvällarna osv. Jag anammade så småningom hand vanor, skillnaden mellan oss var att jag gixk upp i vikt och han förblev smal som en pinne. När vi sedan gjorde slut och jag började plugga så tappade jag rutiner som man har när man jobbar och började gå upp ännu mer. På 3 år har jag nu gått upp från ca 90 kilo till 120 kilo. Efter covid19 när all undervisning sker på distans så köper jag snabbmat mer eller mindre varje dag till lunch. Även fast jag VET hur jävla dåligt det är och för att inte tala om hur dyrt det är. Jag och min nuvarande sambo kan också lyxa till det med godis eller pizza då och då. Han är dock i väldigt bra form till skillnad från mig, men han jobbar som snickare och rör på sig hela tiden. Jag sitter bara framför datorn eller tvn i soffan hela dagarna. Alla säger åt mig att "ät mindre portioner och promenera", jag VET! Det är ju sant. Men något inom mig kickar in varje gång jag känner mig lite hungrig och tänker på ett maxmål eller nuggets från donken, och så beställer jag hem. Mår skitbra när jag äter och mår skitdåligt efteråt. Jag är konstant trött, håret är slitet, hyn är sämre än nånsin och magen blir bara tjockare.

    Finns det någon som kan relatera? Någon som kanske lyckats bryta den dåliga vanan? Jag vet att det handlar om vilja, och ja jag är lat. Men jag vill inte dö i förtid pga fetma. Jag vill kunna leva ett friskt liv och kunna få barn.

    Elaka kommentarer undanbes, jag behöver bara tips från någon som gått igenom samma sak.

    Ni som aldrig kämpat med övervikt behöver inte kommentera onödiga saker.

    Tack.

  • Svar på tråden Beroende av snabbmat
  • AMCG

    För mig är det så att om jag avstår från godis eller fet mat en tid (2-3 veckor) och sen äter det igen så smakar det inte längre gott. Äter jag en chokladbit varje dag så smakar det gott. Jag vet inte varför det är så för mig. När jag kommer in i perioder med dåliga val av mycket godis och pizza eller pommes (det är främst de dåliga valen jag tar) så försöker jag avstå en tid för då vet jag att det inte längre smakar gott för mig. Så unnar jag mig en massa mat jag gillar i den perioden så som avokado, keso, nötter, knäckebröd (har någon dille på knäckebröd).

    Sen gör jag ofta så att jag exempelvis lagar pizza hemma om jag blir sugen med mer grönsaker och mindre ost. Gör det samma med hamburgare och klyftpotatis i ugn. Det kan också vara ett alternativ.

    Finns det andra alternativ som olika livsstilsdieter, 5:2 (fasta två dagar med 500 kaloriers intag de dagarna och är normalt 5 dagar), medelhavskost etc.

    Du måste finns det sättet som fungerar för dig. Testa dig fram. Det viktigaste är att hålla uppe motivationen och hitta en livsstil som du kan leva med på sikt (tror jag på iallafall).

  • Kodia

    Jag tycker att du och din sambo ska göra veckomatsedel (eller åtminstone för 4-5 dagar). Sätt er tillsammans och leta recept, tänk på att alla måltider ska stämma med tallriksmodellen, alltså grönsaker till alla mål (jag kör mycket på frysta grönsaker, typ broccoli)
    Sedan handlar ni bara det ni behöver till den maten, inget annat. Se till att laga mycket av varje rätt, så att det blir matlådor. Om det finns en hemlagad matlåda i kylen/frysen så borde du klara av att välja den hellre än att köpa snabbmat. Om alternativet annars är att det blir lunchtid och alternativen antingen är snabbmat eller att gå och handla något, skala potatis, osv. så förstår jag att du väljer snabbmat!
    Se också till att röra på dig. Ha tex. som mål att gå tiotusen steg/dag. Komplettera gärna med någon träning framför tvn - styrketräning, yoga, el. dyl.

  • Tow2Mater

    Ar det så lätt att beställa hem från donken och max där du bor? Jag har bara aldrig hört talas om det förr. Pizza och kinamat är allt jag kan få hemkört tyvärr.

    Du får helt enkelt börja med andra lunchvanor.

Svar på tråden Beroende av snabbmat